Επτά βουλευτές της Νέας Αριστεράς, με ερώτηση που κατέθεσαν με πρωτοβουλία της Βουλεύτου Φλώρινας και Γραμματέως του κόμματος, Πέτης Πέρκα, ερωτούν τον Υφυπουργό Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Χάρης Θεοχάρης, αν πρόκειται να φορολογήσει τα Υπερκέρδη των Διυλιστηρίων για το 2023 η Κυβέρνηση ή αν χρησιμοποιώντας το τέχνασμα (όπως ισχυρίζονται) της σύγκρισης με τα προηγούμενα έτη θα τα αφήσει στο απυρόβλητο.

Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ερώτησης:  

Ερώτηση

Προς τους Υπουργούς Περιβάλλοντος και Ενέργειας και Οικονομικών

Θέμα: Θα φορολογήσει τα υπερκέρδη των διυλιστηρίων για το 2023 η κυβέρνηση;

Ο Υφυπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Χάρης Θεοχάρης, σε πρόσφατη τηλεοπτική του εμφάνιση σκαρφίστηκε ένα τέχνασμα για να «προστατεύσει» τα υπερκέρδη των διυλιστηρίων.

Απαντώντας σε ερώτηση δημοσιογράφου γιατί δεν θα φορολογηθούν τα υπερκέρδη των διυλιστηρίων για το οικονομικό έτος 2023, ισχυρίστηκε ότι ο Κανονισμός προβλέπει τη φορολόγηση υπερκερδών, μόνο όταν ορίζονται ως τέτοια συγκρινόμενα  με τα προηγούμενα έτη. Και άρα, βάσει αυτού του τεχνάσματος, η σύγκριση των κερδών για το 2023 με το 2022, που ήταν η χρονιά με πρωτοφανή υπερκέρδη, θα είναι λιγότερα και, άρα, δεν πρέπει να φορολογηθούν.

Επιλέγει δηλαδή ως έτος σύγκρισης το 2022 που ο κλάδος της διύλισης είχε πρωτοφανή κέρδη για να υπερασπιστεί αυτά τα υπερκέρδη διαστρεβλώνοντας και καταστρατηγώντας το γράμμα και το πνεύμα του Κανονισμού της ΕΕ υπ’ αριθμ. 2022/1854.

Η HELLENiQ ENERGY (πρώην ΕΛΠΕ), για παράδειγμα, όπου συμμετέχει με σημαντικό ποσοστό το ελληνικό δημόσιο, εμφανίζει για το έτος 2023 καθαρά κέρδη 606 εκατ. ευρώ που είναι μεν κατά 40% μειωμένα σε σύγκριση με το έτος 2022 που εμφάνισε ιστορικά υψηλά κέρδη που ξεπέρασαν το ένα (1) δισεκατομμύριο ευρώ. Τα καθαρά κέρδη του 2023, συγκρινόμενα με τα κέρδη των προηγούμενων ετών εκτός 2022 δηλαδή, είναι διπλάσια από τα καθαρά κέρδη για το 2021 που εμφάνισε 144 εκατ. ευρώ και είχαν τότε χαρακτηριστεί ως η δεύτερη υψηλότερη επίδοση στην ιστορία του Ομίλου. Το έτος 2020 τα καθαρά κέρδη ήταν στα 5 εκατ. ευρώ και το 2019 εμφάνισαν 185 εκατ. ευρώ.

Είναι συνεπώς ξεκάθαρο ακόμη και για κάποιον που γνωρίζει αριθμητική ότι τα καθαρά κέρδη του 2023 είναι σχεδόν εξαπλάσια όταν συγκριθούν με τα προηγούμενα έτη.

Οι δε προβλέψεις του Κανονισμού είναι συγκεκριμένες και δεν επιδέχονται ερμηνειών. Ειδικότερα το άρθρο 15 ορίζει ως βάση υπολογισμού της προσωρινής συνεισφοράς αλληλεγγύης την πάνω από 20 % αύξηση σε σύγκριση με τον μέσο όρο των φορολογητέων κερδών, όπως αυτά καθορίζονται βάσει των εθνικών φορολογικών κανόνων, κατά τα τέσσερα οικονομικά έτη που αρχίζουν την 1η Ιανουαρίου 2018 ή μεταγενέστερα. Δηλαδή όχι με βάση το 2022, όπως ισχυρίστηκε ο κ. Θεοχάρης.

Το ίδιο άρθρο προβλέπει σαφώς ότι η φορολόγηση των υπερκερδών μπορεί να εφαρμοστεί το οικονομικό έτος 2022 ή/και το οικονομικό έτος 2023. Δίνει δηλαδή ξεκάθαρα τη δυνατότητα στην κυβέρνηση να φορολογήσει τα υπερκέρδη των διυλιστηρίων και για το οικονομικό έτος 2023.

Η κυβερνητική προσπάθεια να υπερασπιστεί τα υπερκέρδη των διυλιστηρίων και όχι τα συμφέροντα των πολιτών που μαστίζονται από την ακρίβεια χωρίς τέλος, δεν προκαλεί δυστυχώς έκπληξη.

Επιλογή της κυβέρνησης της Νέας Δημοκρατίας ήταν να φορολογήσει τα υπερκέρδη των διυλιστηρίων μόνο κατά 33% αντί για 90% που είναι και το ανώτατο ποσοστό που προτείνει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, με το άρθρο 114 του νόμου 5007/2022. Σημειώνεται ότι η Ελλάδα συγκαταλέγεται στη μειοψηφία των χωρών που εφάρμοσαν τους χαμηλότερους συντελεστές φορολόγησης.

Χαρακτηριστικό στοιχείο της προσπάθειας της να υπερασπιστεί τα υπερκέρδη ήταν και να «βαφτίσει» τη φορολόγηση των υπερκερδών Προσωρινή Συνεισφορά Αλληλεγγύης.

Βλέπουμε παράλληλα να υποχωρούν οι διεθνείς τιμές του αργού πετρελαίου αλλά, αυτό να μην αποτυπώνεται στην αντλία.

Επειδή η κυβέρνηση και τα μέλη του Υπουργικού Συμβουλίου οφείλουν να υπερασπίζονται το συμφέρον των πολιτών και όχι κάποιων εταιρειών

Επειδή οι πολίτες είναι αντιμέτωποι με τη συνεχιζόμενη ακρίβεια σε όλα τα καταναλωτικά αγαθά

Επειδή πρόκειται για φορολόγηση υπέρμετρων κερδών που έχουν παραχθεί στις πλάτες των καταναλωτών και όχι για οποιουδήποτε τύπου εισφορά αλληλεγγύης, όπως προσπαθεί να τα «βαφτίσει» η κυβέρνηση

Επειδή ο Κανονισμός της ΕΕ ορίζει σαφώς ότι η φορολόγηση μπορεί να επιβληθεί και για το οικονομικό έτος 2023 και σε ποσοστό έως και 90% και ορίζει σαφώς και τα έτη αναφοράς

Ερωτώνται οι Υπουργοί Περιβάλλοντος και Ενέργειας και Οικονομικών:

Προτίθεται πράγματι η κυβέρνηση να «προστατεύσει» τα υπερκέρδη του κλάδου διύλισης για το οικονομικό έτος 2023; Υιοθετεί το τέχνασμα του κ. Θεοχάρη;
Θα φορολογήσει τα υπερκέρδη στον κλάδο για το 2023;
Αν ναι με ποια έτη αναφοράς βάσει του Κανονισμού 2022/1854, σε τι ποσοστό και τι ποσό υπολογίζει να εισφέρει στα κρατικά ταμεία;
 

Οι ερωτώντες Βουλευτές:

Πέρκα Θεοπίστη (Πέτη)

Αναγνωστοπούλου Αθανασία (Σία)

Ζεϊμπέκ Χουσεΐν

Τζανακόπουλος Δημήτριος

Τζούφη Μερόπη

Τσακαλώτος Ευκλείδης

Φωτίου Θεανώ