Ο ΙΜΟ βρίσκεται σε καλό δρόμο για την υιοθέτηση μιας νέας δέσμης νομικά δεσμευτικών μεσοπρόθεσμων μέτρων πριν από το τέλος του 2025, τα οποία θα επιτρέψουν την επίτευξη μηδενικών (net) εκπομπών από τη ναυτιλία μέχρι το 2050 ή γύρω στο 2050, τονίζει ο γ.γ. του IMO Αρσένιο Ντομίνγκεζ. Η διαδικασία απαλλαγής από εκποµπές διοξειδίου του άνθρακα του κλάδου

της ναυτιλίας, η θαλάσσια ασφάλεια και η ευηµερία των ναυτικών είναι οι βασικές προτεραιότητες για τον ∆ιεθνή Ναυτιλιακό Οργανισµό (ΙΜΟ) σήµερα. Σε συνέντευξή του στην «Κ», ο νεοεκλεγείς γενικός γραµµατέας του ΙΜΟ Αρσένιο Ντοµίνγκεζ µοιράζεται το όραµά του, καθώς και τις κύριες προτεραιότητές του για το µέλλον.

– Ποιες είναι οι προτεραιότητες του ΙΜΟ;

Το εύρος των θεµάτων µε τα οποία ασχολείται ο ΙΜΟ είναι µεγάλο, αλλά υπάρχουν µερικά βασικά ζητήµατα που απασχολούν αυτή τη στιγµή. Ενα από αυτά είναι η θαλάσσια ασφάλεια. Οι συνεχιζόµενες επιθέσεις κατά της διεθνούς ναυτιλίας στην περιοχή της Ερυθράς Θάλασσας µας θυµίζουν ότι οι γεωπολιτικές εντάσεις µπορούν να έχουν αντίκτυπο σε αθώους ναυτικούς, ορισµένοι από τους οποίους έχουν χάσει τη ζωή τους ενώ απλώς έκαναν τη δουλειά τους. Καταδικάζω τις επιθέσεις αυτές και συνεχίζω να συνεργάζοµαι µε εταίρους για την εξεύρεση πιθανών λύσεων.

Η ασφάλεια και η ευηµερία των ναυτικών εξακολουθούν να αποτελούν προτεραιότητά µου, όπως και η ανάγκη να διασφαλιστεί ότι διαθέτουν την απαραίτητη τεχνογνωσία και τις ικανότητες για να κάνουν αποτελεσµατικά τη δουλειά τους. Η ανάπτυξη της νέας τεχνολογίας απαιτεί νέες δεξιότητες και κανονισµούς, ώστε να συµβαδίζουν µε νέες πραγµατικότητες, όπως η ψηφιοποίηση του εµπορίου και το αυξανόµενο ενδιαφέρον για αυτόνοµα πλοία µε τεχνητή νοηµοσύνη. Επίσης, η απαλλαγή της ναυτιλιακής βιοµηχανίας από εκποµπές διοξειδίου του άνθρακα αποτελεί πρόκληση, αλλά και µεγάλη ευκαιρία για να γίνει ακόµη πιο βιώσιµη και αποτελεσµατική. Ολα αυτά τα ζητήµατα αποτελούν µέρος της εκπλήρωσης της εντολής του ΙΜΟ για την προώθηση της ασφαλούς, προστατευµένης, αποτελεσµατικής και περιβαλλοντικά ορθής ναυτιλίας, µέσω της διεθνούς συνεργασίας και ενός ισχυρού παγκόσµιου κανονιστικού πλαισίου.

– Η απανθρακοποίηση της ναυτιλίας και η πράσινη µετάβαση είναι φυσικά το µείζον ζήτηµα σήµερα. Αναµένετε να υπάρξει οριστικό αποτέλεσµα και σχέδιο από τον ΙΜΟ έως το 2025;

Ο ΙΜΟ βρίσκεται σε καλό δρόµο για την υιοθέτηση µιας νέας δέσµης νοµικά δεσµευτικών µεσοπρόθεσµων µέτρων πριν από το τέλος του 2025, τα οποία θα επιτρέψουν την επίτευξη µηδενικών (net) εκποµπών από τη ναυτιλία µέχρι το 2050 ή γύρω στο 2050, όπως ορίζεται στη στρατηγική του ΙΜΟ του 2023 για τη µείωση των εκποµπών αερίων του θερµοκηπίου από τα πλοία (IMO GHG 2023). Αυτά τα «µεσοπρόθεσµα µέτρα µείωσης των εκποµπών αερίων του θερµοκηπίου» περιλαµβάνουν: (α) Παγκόσµιο πρότυπο για τα ναυτιλιακά καύσιµα και (β) αγκόσµιο µηχανισµό τιµολόγησης των εκποµπών αερίων του θερµοκηπίου. Η ναυτιλία είναι η πρώτη µεγάλη βιοµηχανία στον κόσµο που αναπτύσσει τέτοια δεσµευτικά µέτρα σε παγκόσµια κλίµακα.

Μια σειρά από συγκεκριµένες προτάσεις για τα µέτρα αυτά εξετάζονται επί του παρόντος από τα κράτη-µέλη, µαζί µε πλήθος άλλων στοιχείων, όπως οι οικονοµικές επιπτώσεις τους στα κράτη, ιδίως στις αναπτυσσόµενες οικονοµίες. Οµως η πράσινη µετάβαση πραγµατοποιείται και είναι ενθαρρυντικό να βλέπω τον κλάδο να υιοθετεί το ταξίδι αυτό.

– Ποιες είναι οι πρωτοβουλίες του ΙΜΟ για την προώθηση της εικόνας και των πλεονεκτηµάτων της ναυτιλίας;

Πολλοί δεν συνειδητοποιούν ότι πάνω από το 80% του παγκόσµιου εµπορίου αγαθών µεταφέρεται διά θαλάσσης. Καθηµερινά, τα πλοία µεταφέρουν ζωτικά αγαθά, όπως σιτηρά, ορυκτά, φάρµακα και καύσιµα σε προορισµούς σε όλο τον κόσµο, ενώ παράλληλα διασφαλίζουν ότι τα προϊόντα, όπως τρόφιµα, καύσιµα και ρούχα, φτάνουν εγκαίρως στους τοπικούς προµηθευτές. Οµως αυτός ο απαραίτητος ρόλος της ναυτιλίας συχνά παραβλέπεται ή θεωρείται δεδοµένος. Από τότε που ανέλαβα καθήκοντα γενικού γραµµατέα φέτος τον Ιανουάριο, έχω θέσει προτεραιότητα την ενίσχυση της προβολής και της δηµόσιας εικόνας του οργανισµού και του κλάδου. Το επιτυγχάνουµε αυτό µέσω της αυξηµένης δραστηριοποίησης στα µέσα µαζικής ενηµέρωσης, της πιο ενεργούς παρουσίας στα µέσα κοινωνικής δικτύωσης και της βελτίωσης της διαφάνειας των διαδικασιών µας. Προσπαθούµε να µεταφράσουµε το εξαιρετικό τεχνικό µας έργο σε ιστορίες που αναδεικνύουν πραγµατικά την αξία του κλάδου και το συναρπαστικό µέλλον που έχουµε µπροστά µας. Και θέλουµε να συνδεθούµε µε ακροατήρια πέραν της ναυτιλίας – επειδή στην πραγµατικότητα η ναυτιλία ωφελεί τους πάντες.

– Ποιες είναι οι πρωτοβουλίες του ΙΜΟ για την προσέλκυση περισσότερων ναυτικών στα πλοία; Πόσο επιζήµια είναι γεγονότα όπως η πανδηµία σ’ αυτές τις προσπάθειες;

Εστιάζω στην ενίσχυση τεσσάρων βασικών πυλώνων του έργου του ΙΜΟ: το τεχνικό µας έργο, την υποστήριξή µας προς τα κράτη-µέλη, την εικόνα µας και τους ανθρώπους µας. Οσον αφορά την τέταρτη πτυχή, το όραµά µου είναι να προσελκύσουµε περισσότερους ανθρώπους να ακολουθήσουν ναυτιλιακή καριέρα και, πάνω απ’ όλα, να προσελκύσουµε και να διατηρήσουµε τους καλύτερους επαγγελµατίες που µπορούν να οικοδοµήσουν µια ακµάζουσα ναυτιλιακή κοινότητα χωρίς αποκλεισµούς. Ο ΙΜΟ συνεργάζεται µε αρµόδιους εταίρους, όπως ο ∆ιεθνής Οργανισµός Εργασίας (∆ΟΕ), για να υποστηρίξει τον κλάδο ώστε να πληροί τα παγκόσµια πρότυπα για ένα ασφαλές εργασιακό περιβάλλον. Πρόκειται για ένα επείγον ζήτηµα, δεδοµένου ότι η αυξανόµενη ζήτηση για ναυτικούς ξεπερνάει γρήγορα την προσφορά. Οι άνθρωποι είναι πιο πιθανό να ασχοληθούν µε τη ναυτιλία εάν είναι σίγουροι ότι η εργασία θα είναι ικανοποιητική, δίκαιη, οικονοµικά αποδοτική και ότι τα δικαιώµατά τους θα γίνονται σεβαστά. Ο κλάδος πρέπει να αποδείξει ότι αυτό ισχύει. Οι νεότερες γενιές εκτιµούν ιδιαίτερα την ανάπτυξη και την ψυχική ευηµερία. Κατά τη διάρκεια της πανδηµίας οι ναυτικοί βρέθηκαν περιορισµένοι στα πλοία για µεγάλα χρονικά διαστήµατα στη θάλασσα, µακριά από τις οικογένειες και τα αγαπηµένα τους πρόσωπα. Εργαστήκαµε για να αντλήσουµε διδάγµατα από την εµπειρία αυτή και τα εφαρµόσαµε για να βελτιώσουµε την υποστήριξή µας προς τους ναυτικούς, συνεχίζοντας παράλληλα να προωθούµε τη σταδιοδροµία στη θάλασσα.

H πράσινη µετάβαση πραγµατοποιείται και είναι ενθαρρυντικό να βλέπω τις εταιρείες του κλάδου να συµµετέχουν σε αυτό το ταξίδι.

Οι συνεχιζόµενες επιθέσεις στην περιοχή της Ερυθράς Θάλασσας µας θυµίζουν ότι οι γεωπολιτικές εντάσεις µπορούν να έχουν αντίκτυπο σε αθώους ναυτικούς.

* Από την Καθημερινή