Σε τροχιά “αποσύνδεσης” από τις ευρωπαϊκές αγορές βρίσκεται η Κίνα, με τις κινεζικές επενδύσεις σε Ευρωπαϊκή Ένωση και Βρετανία να είναι οι χαμηλότερες από το 2010. Παράλληλα, η συντριπτική πλειοψηφία των νέων κινεζικών επενδύσεων σχετίζεται με τον τομέα της ηλεκτροκίνησης. Η εξέλιξη αυτή αναδεικνύει τον νέο οικονομικό πόλεμο μεταξύ Βρυξελλών και Πεκίνου, με τις δύο πλευρές να βαίνουν προς μία παρατεταμένη περίοδο έντασης στις εμπορικές τους σχέσεις

Σύμφωνα με έρευνα των Rhodium Group και Mercator Institute for China Studies που εδρεύουν στη Γερμανία, οι κινεζικές επενδύσεις στα 27 κράτη-μέλη της ΕΕ και τη Βρετανία κατέγραψαν το χαμηλότερο ποσό από το 2010, με 6,8 δις ευρώ για το 2023. Αντιθέτως, οι κινεζικές επενδύσεις σε άλλες περιφέρειες του πλανήτη, όπως η Αφρική και η Νότια Αμερική, έχουν επανέλθει στα επίπεδα προ της πανδημίας. Το Ηνωμένο Βασίλειο παραμένει η χώρα με τις κινεζικές επενδύσεις μεγαλύτερης αξίας, με 75,6 δις ευρώ για την περίοδο 2000-2023. Ακολουθούν η Γερμανία με 33,2 δις ευρώ και η Γαλλία με 21,9 δις ευρώ.


Οι υφιστάμενες κινεζικές επενδύσεις ανά κράτος στην Ευρώπη. Πηγή: Rhodium Group.


Ο ανερχόμενος παίκτης φαίνεται να είναι η Ουγγαρία, με 7,2 δις ευρώ συνολικά, προσελκύοντας το 21,3% των κινεζικών επενδύσεων για το 2022 και το 44,1% για το 2023. Ως εκ τούτου, η Ουγγαρία αναδείχτηκε στον νούμερο ένα προορισμό για τις κινεζικές επενδύσεις το 2023, ένα από τα αποτελέσματα της εξωτερικής πολιτικής του Βίκτορ Όρμπαν. Αξίζει να σημειωθεί ότι η Ελλάδα έχει μόλις 4,4 δις ευρώ κινεζικών επενδύσεων κατά την περίοδο 2000-2023, ένα από τα χαμηλότερα ποσά ανάμεσα στα παλαιότερα κράτη-μέλη της ΕΕ (πριν τη διεύρυνση του 2004).


Οι κινεζικές επενδύσεις ανά περιφέρεια στην Ευρώπη. Πηγή: Rhodium Group.


Όσον αφορά στον εμπορικό τομέα, οι κινέζοι επενδυτές φαίνεται να… βάζουν «όλα τα αυγά τους σε ένα καλάθι». Χαρακτηριστικά, οι εξαγορές ευρωπαϊκών επιχειρήσεων από κινέζους επενδυτές έχουν μειωθεί δραματικά. Παράλληλα, η πλειοψηφία των νέων επενδύσεων σχετίζεται με τον τομέα της ηλεκτροκίνησης. Οι κινεζικές επιχειρήσεις επενδύουν σε όλο το εύρος της εφοδιαστικής αλυσίδας των ηλεκτρικών οχημάτων, συμπεριλαμβανομένων των μπαταριών. Η προσέγγιση αυτή θα επιτρέψει στους κινέζους κατασκευαστές EV να παρακάμψουν τους δασμούς και τους περιορισμούς που κατά πάσα πιθανότητα θα επιβάλει η ΕΕ πολύ σύντομα. 


Οι κινεζικές επενδύσεις στην Ευρώπη ανά εμπορικό τομέα. Πηγή: Rhodium Group.


Η Ουγγαρία αποτελεί και εδώ τον βασικό προορισμό για τους κινέζους επενδυτές. Αυτή η τάση μάλλον θα συνεχιστεί στο μεσοπρόθεσμα, καθώς ο Πρόεδρος Σι Ζινπίνγκ ανακοίνωσε μία σειρά νέων μεγάλων επενδύσεων κατά την πρόσφατη επίσκεψή του στη Βουδαπέστη. Πέρα από το κινεζικό συμφέρον, η προτίμηση στην Ουγγαρία φαίνεται να αποτελεί μία μορφή “επιβράβευσης” προς τον Όρμπαν, ο οποίος θεωρείται ένας από τους πιο πιστούς συμμάχους των ανταγωνιστών της Ευρώπης (Κίνα, Ρωσία, Τουρκία) στις Βρυξέλλες.