«Τα επόμενα χρόνια η οικονομία του υδρογόνου θα αποτελεί μέρος της ενεργειακής μας καθημερινότητας» αναφέρει μιλώντας στο «Βήμα» ο κ. Δημήτρης Τριανταφυλλόπουλος, διευθύνων σύμβουλος της Hellenic Hydrogen, της κοινοπραξίας που σύστησαν δύο κορυφαίες εταιρείες στην εγχώρια ενεργειακή αγορά, η Motor Oil (51%) και η ΔΕΗ (49%).
Η πρώτη επένδυση της εταιρείας, η μονάδα ηλεκτρόλυσης «North Project 1» στο Αμύνταιο για την παραγωγή «πράσινου» υδρογόνου, θα μπορούσε να τεθεί σε λειτουργία το 2027, εάν προχωρήσει εντός του έτους η θέσπιση από την κυβέρνηση του σχετικού νομοθετικού και ρυθμιστικού πλαισίου.
Σύμφωνα με τον κ. Τριανταφυλλόπουλο, είναι εφικτή η παραγωγή αυξημένων ποσοτήτων υδρογόνου μηδενικού ανθρακικού αποτυπώματος στην Ελλάδα, με ανταγωνιστικούς όρους, πρέπει όμως να αντιμετωπιστεί το ζήτημα της κατανάλωσης η οποία, τουλάχιστον στον τομέα της βιομηχανίας, δεν μπορεί να απορροφήσει μεγάλες ποσότητες.
ΕΡ.: Με δεδομένο ότι πρόκειται για μια αγορά που ξεκινά στην Ελλάδα από το μηδέν, ποιες είναι οι δυσκολίες που διαπιστώνετε;
ΑΠ.: «Παγκοσμίως, η παραγωγή υδρογόνου μηδενικού ανθρακικού αποτυπώματος απαιτεί την πραγματοποίηση επενδύσεων μεγάλης κλίμακας, ενώ τα υψηλά κόστη πράσινης ενέργειας και η σύγκριση με τα ορυκτά καύσιμα και το υδρογόνο υψηλού ανθρακικού αποτυπώματος δυσχεραίνουν την υλοποίηση των επιχειρηματικών σχεδίων. Στην Ελλάδα παρατηρείται ελάχιστη πρόοδος σε αντίθεση με την πλειοψηφία των χωρών εντός ΕΕ οι οποίες, σε μεγάλο βαθμό, έχουν προχωρήσει στη θέσπιση επιμέρους νομοθετικών πλαισίων και στη διαμόρφωση στρατηγικών υδρογόνου για την παραγωγή και κατανάλωση, την ανάπτυξη υποδομών μεταφοράς και διανομής υδρογόνου και εθνικά πλαίσια ενίσχυσης της νέας αγοράς. Ως Hellenic Hydrogen έχουμε αναπτύξει τις θέσεις μας στο αρμόδιο υπουργείο και αναμένουμε τη διαμόρφωση του σχετικού πλαισίου».
ΕΡ.: Ποια είναι τα πλεονεκτήματα στην ανάπτυξη του επιχειρηματικού πλάνου της Hellenic Hydrogen;
ΑΠ.: «Βασικά πλεονεκτήματα, πέρα από τη γνώση του αντικειμένου και την τεχνοκρατική επάρκεια, είναι η τοποθέτηση των μετόχων μας στην αγορά των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας μέσω των θυγατρικών MORE και ΔΕΗ.ΑΝ. Επίσης, η εξωστρέφεια στις επιχειρηματικές τους δραστηριότητες και η διάθεσή τους να διαδραματίσουν πρωταγωνιστικό ρόλο στην ευρύτερη περιοχή της ΝΑ Ευρώπης συνάδει με έναν από τους βασικούς πυλώνες ανάπτυξης του επιχειρηματικού μας πλάνου, ο οποίος αναδεικνύει τον ρόλο των εξαγωγών υδρογόνου και των παραγώγων του».
ΕΡ.: Ποια θα είναι τα οφέλη για την τοπική οικονομία;
ΑΠ.: «Στην υπό απολιγνιτοποίηση περιοχή της Δυτικής Μακεδονίας είναι έκδηλες οι επιπτώσεις σε οικονομία και απασχόληση. Η περιοχή πρέπει να περάσει σε ένα νέο επιχειρηματικό μοντέλο με έμφαση στις νέες τεχνολογίες και στις συνέργειες μεταξύ των δραστηριοτήτων που θα αναπτυχθούν. Η μονάδα ηλεκτρόλυσης στην πλήρη ανάπτυξή της θα συνεισφέρει σημαντικά στο ΑΕΠ, στη μείωση του ισοζυγίου εισαγωγών – εξαγωγών καθώς και στον περιορισμό των εκπομπών CO2 κατά 150.000 τόνους ανά έτος. Κατά την κατασκευή της θα απασχοληθούν περισσότερα από 400 άτομα. Με την παραγωγή υδρογόνου μπορούμε να προσελκύσουμε και άλλες επενδύσεις στην περιοχή, οι οποίες θα εκμεταλλευτούν τη διαθεσιμότητα του νέου ενεργειακού φορέα αλλά και των παραπροϊόντων της διαδικασίας ηλεκτρόλυσης, όπως το βιομηχανικό οξυγόνο και η απορριπτόμενη θερμική ενέργεια. Προφανώς μια τέτοια προσπάθεια χρειάζεται τη στήριξη της τοπικής αυτοδιοίκησης και της κυβέρνησης, καθώς πρέπει να ενισχυθούν υπάρχουσες υποδομές και να κατασκευασθούν νέες (π.χ. σιδηροδρομική σύνδεση της περιοχής με το λιμάνι της Θεσσαλονίκης) ώστε τα προϊόντα των δυνητικών επενδύσεων να διακινηθούν με ταχύτητα και ασφάλεια».
ΕΡ.: Πότε θα ξεκινήσει η παραγωγή υδρογόνου στο Αμύνταιο;
ΑΠ.: «Η εκτίμησή μας, βασιζόμενων στα σημερινά δεδομένα και λαμβάνοντας υπόψη μια σειρά ενεργειών που πρέπει να υλοποιηθούν άμεσα έτσι ώστε να επιτρέψουν στους μετόχους μας να προχωρήσουν με την επενδυτική απόφαση (π.χ. θέσπιση του σχετικού νομοθετικού και ρυθμιστικού πλαισίου εντός του έτους), είναι ότι η πρώτη παραγωγή “πράσινου” υδρογόνου θα μπορούσε να πραγματοποιηθεί εντός του 2027».
ΕΡ.: Πιστεύετε ότι έως τότε θα είναι ανταγωνιστικό;
ΑΠ.: «Το υδρογόνο μηδενικού ανθρακικού αποτυπώματος υστερεί ακόμα σε σχέση με τα ορυκτά καύσιμα, αν και η διαφορά τους θα βαίνει μειούμενη όσο περισσότερο αναπτύσσεται η σχετική τεχνολογία και κατασκευάζονται έργα παραγωγής του σε βιομηχανική κλίμακα. Παράλληλα όμως είναι δεδομένο ότι τόσο στον άξονα της βιωσιμότητας όσο και σε αυτόν της ενεργειακής ασφάλειας, το “πράσινο” υδρογόνο υπερτερεί σημαντικά. Οι προβλέψεις για την οικονομική ανταγωνιστικότητά του συνδέονται με μια σειρά από τεχνολογικούς, γεωγραφικούς και γεωπολιτικούς παράγοντες. Ομως σχεδόν στο σύνολο των μοντέλων για το μελλοντικό ενεργειακό μείγμα, το “πράσινο” υδρογόνο από το 2030 θα μπορεί να θεωρηθεί οικονομικά ανταγωνιστικό».
ΕΡ.: Ποια είναι η ώθηση που θα πρέπει να δοθεί για την ανάπτυξη μιας ολοκληρωμένης αγοράς υδρογόνου;
ΑΠ.: «Τα τελευταία δύο χρόνια η Ευρώπη προχώρησε σε σημαντικά βήματα θεσπίζοντας υποχρεώσεις, στόχους και χρηματοδοτικά εργαλεία. Στην Ελλάδα ελάχιστα βήματα έχουν πραγματοποιηθεί προς αυτή την κατεύθυνση. Χρειαζόμαστε ένα σαφές πλαίσιο, μια στρατηγική που θα θέτει βραχυπρόθεσμους και μεσοπρόθεσμους στόχους, ένα πλαίσιο μεταφοράς και διανομής υδρογόνου και των παραγώγων του. Η έγχυση υδρογόνου στα δίκτυα αερίου κρίνεται απολύτως απαραίτητη, ειδικά στη χώρα μας όπου δεν έχουμε δυνατότητες μεγάλης κατανάλωσης από βιομηχανικούς καταναλωτές, όπως η χαλυβουργία και η βιομηχανία λιπασμάτων. Επίσης, η αγορά “πράσινου” υδρογόνου εξαρτάται σε σημαντικό βαθμό από επιχορηγήσεις και κίνητρα για τη διαχείριση ρίσκων καθώς και την προσέλκυση συμμετοχής από ολόκληρη την ιδιωτική χρηματοοικονομική αλυσίδα αξίας. Πολλές χώρες της ΕΕ έχουν εισαγάγει προγράμματα υποστήριξης. Ανάλογα εργαλεία αναμένουμε και από την ελληνική κυβέρνηση».
ΕΡ.: Ποια είναι τα επόμενα έργα που σχεδιάζει η Hellenic Hydrogen;
ΑΠ.: «Το επιχειρηματικό μας πλάνο περιλαμβάνει μια σειρά από έργα υπό ανάπτυξη. Θεωρούμε εφικτή την παραγωγή αυξημένων ποσοτήτων “πράσινου” υδρογόνου στην Ελλάδα με ανταγωνιστικούς όρους, πρέπει όμως να αντιμετωπίσουμε το θέμα της κατανάλωσης η οποία τουλάχιστον στον τομέα της βιομηχανίας δεν μπορεί να απορροφήσει μεγάλες ποσότητες. Η παραγωγή υδρογόνου για εξαγωγικούς σκοπούς αλλά και για περαιτέρω χρήση του στην παραγωγή εναλλακτικών καυσίμων βρίσκονται επίσης στα επιχειρηματικά μας σχέδια».
ΕΡ.: Είναι απαραίτητο το υδρογόνο για την ενεργειακή μετάβαση;
ΑΠ.: «Το “πράσινο” υδρογόνο προσφέρει μια νέα εναλλακτική στην πορεία προς την απανθρακοποίηση. Ορίζεται ως ενεργειακός μεταφορέας λόγω της ιδιότητάς του να μεταφέρει ενέργεια σε μεγάλες αποστάσεις. Λειτουργεί συνδυαστικά με τις ΑΠΕ και την αποθήκευση ενέργειας μέσω συσσωρευτών, ενώ στον τομέα των μεταφορών καλύπτει ανάγκες που τεχνικά δεν μπορούν να καλυφθούν από την ηλεκτροκίνηση. Τα επόμενα χρόνια η οικονομία του υδρογόνου θα αποτελεί μέρος της ενεργειακής μας καθημερινότητας».
(από την εφημερίδα "ΤΟ ΒΗΜΑ")