Με ανάρτησή του στον linkedin, o ΔΕΣΦΑ ανακοίνωσε ότι ξεπέρασε το φράγμα των 100 φορτώσεων υγροποιημένου φυσικού αερίου σε φορτηγά-βυτία στον Σταθμό Φόρτωσης Φορτηγών LNG στην Ρεβυθούσα (LNG Track Loading), από την ημέρα που ξεκίνησε να λειτουργεί η εγκατάσταση. Συγκεκριμένα, ο Διαχειριστής αναφέρει: «Είμαστε ενθουσιασμένοι που ανακοινώνουμε ότι ο Σταθμός Φόρτωσης Φορτηγών ΥΦΑ του ΔΕΣΦΑ στη Ρεβυθούσα ολοκλήρωσε με επιτυχία την 100η φόρτωση από την έναρξη της εμπορικής του λειτουργίας τον Νοέμβριο του 2023! 

Με το εκατοστό φορτίο, οι συνολικές ποσότητες αερίου που έχουν μεταφερθεί με ασφάλεια από το LNG Truck Loading της Ρεβυθούσας προς τα σημεία κατανάλωσης ανέρχονται στα 4,500 κυβικά μέτρα LNG ή 30,000 MWh ενέργειας, διασφαλίζοντας ότι το φυσικό αέριο φτάνει σε περιοχές και χρήστες μακριά από το δίκτυο. Η Blue Grid ήταν εκεί για να μοιραστεί μαζί μας αυτό το ορόσημο μεταφέροντας το 100ο φορτίο φορτηγού LNG. Με την ευκαιρία αυτή, επιβεβαιώνουμε την αφοσίωσή μας να μεταφέρουμε την #ενέργεια παντού, υποστηρίζοντας την #ανάπτυξη και την καινοτομία σε κάθε γωνιά της χώρας.» 

Η αναφορά του ΔΕΣΦΑ στην Blue Grid δεν ήταν τυχαία, καθώς η εταιρεία προχωρά από τον Ιούνιο του 2023 στην ανάπτυξη του πρώτου δικτύου πρατηρίων Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου που αποσκοπεί να ανεφοδιάζει φορτηγά και λεωφορεία με «πράσινο» καύσιμο κίνησης. Το δίκτυο θα επεκταθεί σταδιακά στην Αθήνα, την Θεσσαλονίκη, την Πάτρα, τα Γιάννενα και άλλες πόλεις, ενώ τα πρώτα δύο πρατήρια τέθηκαν σε λειτουργία τον περασμένο Μάρτιο στο Θράσιο, σε συνεργασία με την Ελίν και στην Σίνδο, σε συνεργασία με την Kolokithas Fuels, ενώ έως τον Οκτώβριο του έτους που διανύουμε θα έχει τεθεί σε λειτουργία και το πρατήριο της Πάτρας, στην περιοχή Γλαύκος, σε συνεργασία, πάλι, με την Kolokithas Fuels. 

Θα ακολουθήσουν άλλα τέσσερα πρατήρια LNG σε Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Πάτρα και Ιωάννινα. 

Σημειώνουμε ότι το LNG Track Loading εγκαινιάστηκε στις 19 Οκτωβρίου 2022, με την νέα εγκατάσταση να αποτελεί το πρώτο βήμα για τη δημιουργία μιας ολοκληρωμένης εφοδιαστικής αλυσίδας Small-Scale LNG στην Ελλάδα. Το συνολικό κόστος του έργου ανήλθε σε 5,1 εκατομμύρια ευρώ και έχει συγχρηματοδοτηθεί με ποσό ύψους 2,9 εκατ. από πόρους του Ευρωπαϊκού Ταμείου Περιφερειακής Ανάπτυξης, μέσω του Επιχειρησιακού Προγράμματος “Ανταγωνιστικότητα, Επιχειρηματικότητα και Καινοτομία” (ΕΠΑνΕΚ) στο πλαίσιο του ΕΣΠΑ 2014-2020. 

Βασική πηγή προμήθειας του LNG από τον Σταθμό Φόρτωσης του ΔΕΣΦΑ είναι βιομηχανικές επιχειρήσεις, ιδίως εκείνες σε περιοχές που δεν συνδέονται με το δίκτυο μεταφοράς φυσικού αερίου. 

Ακόμη, ένα σημαντικό μέρος των ποσοτήτων που διακινούνται από τον Σταθμό της Ρεβυθούσας, κατευθύνονται σε βιομηχανικούς πελάτες σε γειτονικές χώρες της ΝΑ Ευρώπης, ενώ ένα μικρότερο τμήμα χρησιμοποιείται ως ναυτιλιακό καύσιμο. 

Με το LNG Track Loading επιτυγχάνεται η επιθυμητή αύξηση της κατανάλωσης του φυσικού αερίου, ενώ βελτιστοποιείται ο ανταγωνισμός μέσω της αύξησης των επιλογών προμήθειας του καυσίμου καθώς και η αποδοτικότητα του ΕΣΦΑ. 

Βασική πηγή προμήθειας του Σταθμού υπήρξαν οι εισαγωγές ρωσικού LNG, καθώς την περίοδο Ιούνιος 2023-Μάιος 2024 το 24,2% των συνολικών εισαγωγών ρωσικού φυσικού αερίου κατέφθασε στη χώρα μας σε υγροποιημένη μορφή.  

Ωστόσο, από τον περασμένο Απρίλιο, η ραγδαία αύξηση των εισαγωγών φθηνού ρωσικού αερίου μέσω αγωγών (κυρίως μέσω της πύλης εισόδου του Turk Stream στο Σιδηρόκαστρο) περιθωριοποίησε τα φορτία LNG. Είναι ενδεικτικό ότι οι εγκαταστάσεις της Ρεβυθούσας δέχτηκαν ελάχιστα φορτία, ενώ και οι ελάχιστες για εκφόρτωση προγραμματισμένες ποσότητες LNG ακυρώθηκαν, τελικά, με αποτέλεσμα για πρώτη φορά από το 2019 να μηδενιστούν οι εισαγωγές LNG. 

Σύμφωνα με στοιχεία του S&P Global Commodity Insights, οι εισαγωγές LNG της χώρας μας κυμαίνονταν σε μεταξύ 34.000-336.000 μετρικούς τόνους μηνιαίως, με τον μεγαλύτερο όγκο τους να καταφθάνει την περίοδο της κλιμάκωσης της ενεργειακής κρίσης, το 2022. 

Σημειώνουμε τέλος, ότι οι εισαγωγές ρωσικού φυσικού αερίου, είτε μέσω αγωγών, είτε υπό μορφή LNG, ξεπέρασαν τα επίπεδα τα οποία καταγράφονταν πριν από το ξέσπασμα της ενεργειακής κρίσης.