Όταν ο CEO ενός από τους μεγαλύτερους βιομηχανικούς ομίλους της χώρας μιλάει, αναφερόμενος στις δραστηριότητες της εταιρείας του αλλά και στο γενικότερο οικονομικό και γεωπολιτικό περιβάλλον, οφείλουμε να τον ακούμε. Για τον απλούστατο λόγο ότι αυτά που θα πει ως προς την πορεία της αγοράς και το γενικότερο επιχειρηματικό πλαίσιο εμπεριέχουν πολλές αλήθειες που δύσκολα θα μάθεις από άλλη πηγή. 

Γι’ αυτό τον λόγο η 45λεπτη ομιλία του Ανδρέα Σιάμισιη, του CEO της Helleniq Energy, κατά την πρόσφατη Γενική Συνέλευση του Ομίλου την περασμένη Πέμπτη (27/6) υπήρξε ιδιαίτερα διαφωτιστική από πολλές απόψεις, αποστέλλοντας ταυτόχρονα ξεκάθαρα μηνύματα προς διάφορες κατευθύνσεις.

Εάν κάτι έκανε εντύπωση στην ομιλία του CEO της Helleniq Energy ήταν ο απόλυτος ρεαλισμός του ως προς τα στοιχεία που παρέθεσε και τις προσεκτικές τοποθετήσεις του για μια ολόκληρη σειρά θεμάτων. Ξεκινώντας από την χάραξη και υλοποίηση της στρατηγικής του Ομίλου εν μέσω μιας εξαιρετικά δύσκολης γεωπολιτικής συγκυρίας και το μεταβαλλόμενο επι χείρω οικονομικό περιβάλλον, μέχρι τις προκλήσεις του επιχειρούμενου σήμερα ενεργειακού και ψηφιακού μετασχηματισμού. Ασφαλώς και δεν θα επιχειρήσουμε να περιγράψουμε το τι είπε ακριβώς ο Α.Σιαμισης στην ομιλία του προς τους μετόχους του Ομίλου. Εξ άλλου η πλήρης παρουσίαση του είναι διαθέσιμη εδώ. Από πλευράς μας θα επισημάνουμε μόνο ορισμένα στοιχεία που μας έκαναν εντύπωση και εκτιμούμε ότι παρουσιάζουν γενικότερο ενδιαφέρον.

Το πρώτο και ξεκάθαρο μήνυμα από την ομιλία του Α.Σιάμισιη είναι ότι ο Όμιλος στο πλαίσιο του βραχυπρόθεσμου και κυρίως του μακροπρόθεσμου σχεδιασμού του δεν εγκαταλείπει τον χώρο των υγρών καυσίμων αλλά, απεναντίας, ενισχύει τις επενδύσεις του προς αυτή την κατεύθυνση αλλά με διαφορετικό πρόσημο. Δηλαδή, μέσω της βελτίωσης του περιβαλλοντικού του αποτυπώματος με άξονα αναφοράς την εξοικονόμηση ενέργειας και την δέσμευση CO2. Προς αυτή δε την κατεύθυνση η Helleniq Energy σχεδιάζει νέα προϊόντα και λύσεις, όπως λ. χ. την δημιουργία μια ολόκληρης γκάμας πράσινων καυσίμων όπως βιώσιμα αεροπορικά καύσιμα (SAF), ανανεώσιμο diesel (HVO), συνθετικά καύσιμα (e-jet, e -ammonia), πράσινο υδρογόνο και, ασφαλώς, σε ό, τι σχετίζεται με το e-mobility (πώληση ηλεκτρικής ενέργειας, μπαταρίες) κλπ.

Όλα τα ανωτέρω ασφαλώς εντάσσονται στο πλαίσιο του Vision 2025, το τριετές πρόγραμμα μετασχηματισμού του Ομίλου βάσει ενός νέου μοντέλου ανάπτυξης. Το οποίο περιλαμβάνει την συνεχή βελτίωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος (ήδη υλοποιείται ο στόχος 50 % μείωσης του CO2 έως το 2030), την αναπροσαρμογή της στρατηγικής ως προς την συνεχή βελτίωση της κατανομής των επενδυτικών κεφαλαίων, την βελτίωση της εταιρικής διακυβέρνησης και της εταιρικής δομής και, ασφαλώς, την νέα εταιρική ταυτότητα. Σε ό, τι αφορά τον στόχο μείωσης των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου ο Α. Σιάμισης εξήγησε ότι η υλοποίηση του στηρίζεται σε ένα πλέγμα δράσεων και εφαρμογών όπως οι αυξημένες επενδύσεις σε ΑΠΕ, σε Ελλάδα και εξωτερικό, στην προώθηση της καινοτομίας (βλέπε innovation fund και έργο CCUS) και στην προώθηση του φυσικού αερίου. Γι’ αυτό και το μεγάλο ενδιαφέρον του Ομίλου στις έρευνες υδρογονανθράκων μέσω της συμμετοχής του σε 5 blocks στο Ιόνιο και στην Κρήτη. Ο CEO της Helleniq Energy δεν έκρυψε την αισιοδοξία του ως προς την εύρεση εμπορικά αξιοποιήσιμων κοιτασμάτων φ. αερίου, κάτι που όπως παρατήρησε θα είναι γνωστό μετά το 2026, και σε θετική περίπτωση θα αλλάξει την όλη εικόνα, «έτσι που η ΓΣ το 2027 θα είναι τελείως διαφορετική από την σημερινή».

Δεν είναι άνευ σημασίας το γεγονός ότι το μοντέλο οργάνωσης και λειτουργίας του Ομίλου δοκιμάστηκε με επιτυχία στις δυο πρόσφατες κρίσεις που πέρασε η χώρα και η Ευρώπη. Πιο συγκεκριμένα, στην κρίση του Covid-19 και στην ενεργειακή κρίση του 2021-2023, χάρη στην σωστή οργάνωση του Ομίλου, στην ευελιξία των λειτουργιών του και των προβλέψεων που είχαν γίνει, η πορεία του Ομίλου δεν επηρεάστηκε δυσμενώς αλλά, αντιθέτως, μπόρεσε και συνέβαλε με συγκεκριμένα μέτρα στην στήριξη της κοινωνίας.

Σε ό, τι αφορά την πορεία του Ομίλου προς το μέλλον ο Α. Σιάμισιης υπογράμμισε ότι απαιτείται ρεαλισμός και ισορροπία στους στόχους της ενεργειακής μετάβασης καθ’ ότι υπάρχουν πολλοί αστάθμητοι παράγοντες που θα κρίνουν την πορεία του ενεργειακού μετασχηματισμού. Με προβλέψεις για το 2050 για αυξημένη ενεργειακή ζήτηση περίπου στο 21 % και στροφή 86% προς τον ηλεκτρισμό, όπου, παρά την ανάπτυξη των ΑΠΕ κατά 70%, τα ορυκτά καύσιμα θα συνεχίσουν να συνεισφέρουν τουλάχιστον 33% στην καλύτερη περίπτωση (πολλά think tanks εκτιμούν ότι η συνεισφορά τους θα μειωθεί στο 50% από το σημερινό 82%), ο CEO της Helleniq Energy στάθηκε ιδιαίτερα στην παρατηρούμενη μεγάλη αβεβαιότητα ως προς την εξέλιξη της ζήτησης των νέων ενεργειακών προϊόντων (λ. χ. πράσινο υδρογόνο, ηλεκτροκίνηση), τις διαφορετικές στρατηγικές μεταξύ των κυβερνήσεων, τους άνισους όρους ανταγωνισμού για τις ευρωπαϊκές εταιρείες εντός και εκτός ΕΕ αλλά και τα αυξανόμενα κόστη λειτουργίας και τους κινδύνους ανάπτυξης πολλών νέων τεχνολογιών (λ. χ. υδρογόνο, offshore wind).

Τέλος, επισημαίνουμε ότι στην παρουσίαση του ο Α. Σιάμισης έθιξε ορισμένα θέματα που αποτελούν ταμπού για την σημερινή κυβέρνηση, η οποία υποστηρίζει μετ’ επιτάσεως ότι πετρέλαιο και φυσικό αέριο σε λίγα χρόνια θα έχουν εξαφανιστεί από το ενεργειακό μείγμα. Σε αντίθεση με αυτή τη μυθοπλασία, ο Α. Σιάμισης υποστήριξε ότι τα υγρά καύσιμα θα εξακολουθήσουν για πολλά χρόνια ακόμα να καλύπτουν το μεγαλύτερο μέρος της ενεργειακής ζήτησης (αφού ήδη καλύπτουν περισσότερο του 47% της ακαθάριστης εγχώριας ενεργειακής κατανάλωσης) και, άρα, η χρησιμότητα του κλάδου της διύλισης είναι δεδομένη. Μόνο που το διυλιστήριο του μέλλοντος θα είναι πολύ διαφορετικό από το σημερινό από πλευράς παραγόμενων «καθαρών» προϊόντων.

Αναφερόμενος στο φυσικό αέριο, όπου ο Όμιλος δραστηριοποιείται επιχειρηματικά μέσω της Elpedison στην οποία κατέχει το 50%, ο CEO της Helleniq Energy παρατήρησε ότι με την σημερινή τεχνολογία είναι εξαιρετικά δύσκολο να βγάλουμε το φ. αέριο εκτός ενεργειακού «κάδρου» και, άρα, θα πρέπει να δούμε το συγκεκριμένο καύσιμο όχι ως μεταβατικό αλλά ως πλέον μόνιμο, τουλάχιστον για τα 30 επόμενα χρόνια. Ως προς αυτό το θέμα, παρατηρούμε από πλευράς μας, δεν είναι τυχαίο ότι σήμερα υπογράφονται 20 έτη και 25 έτη συμβόλαια προμήθειας LNG μεταξύ προμηθευτών και αγοραστών.