Την πρότασή τους για το κλείσιμο της «τρύπας» του ΕΛΑΠΕ, δηλαδή του Ειδικού  Λογαριασμού Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (ΑΠΕ), ο οποίος καλύπτει τις πληρωμές των έργων που έχουν εξασφαλίσει λειτουργική ενίσχυση (ταρίφα) παρουσίασαν στην πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας (ΥΠΕΝ) οι παραγωγοί «πράσινης» ενέργειας. 

Σύμφωνα με πληροφορίες, εκπρόσωποι της ΕΛΕΤΑΕΝ και του ΕΣΗΑΠΕ, πρότειναν τρεις λύσεις που μπορούν να οδηγήσουν σε αύξηση των εισροών του Ειδικού Λογαριασμού. Η πρώτη αφορά στην αύξηση του ποσοστού των εσόδων από τους πλειστηριασμούς δικαιωμάτων εκπομπών CO2 που «εμπλουτίζει» τον Ειδικό Λογαριασμό για τις ΑΠΕ.  Σύμφωνα με την τελευταία υπουργική απόφαση, το ποσοστό για το 2024 που εισρέει στον ΕΛΑΠΕ από τα έσοδα των ρύπων έχει καθοριστεί στο 14,61%, παρότι ο ΔΑΠΕΕΠ είχε αιτηθεί πάνω από 30%.

Επίσης, οι παραγωγοί ΑΠΕ πρότειναν τη διάθεση των 200 εκατ. ευρώ που έχουν δεσμευθεί από τα κονδύλια του Ταμείου Ανάκαμψης για τον εμπλουτισμό και των δύο λογαριασμών του ΕΛΑΠΕ (για τα παλιά και τα νέα έργα). Το συγκεκριμένο ποσό  προορίζεται για τον Υπολογαριασμό των Νέων Έργων ωστόσο η  Ελλάδα  επιχειρεί να κατευθυνθεί και στον Ειδικό Λογαριασμό Επικράτειας που περιλαμβάνει τα «παλιά» έργα, ο οποίος είναι ελλειμματικός, απαιτείται όμως έγκριση της Κομισιόν.

Η τρίτη λύση που προτείνεται αφορά στην επιβολή ενός τέλους στην προμήθεια ηλεκτρικής ενέργειας. Αντίστοιχη χρέωση είχε επιβληθεί και το 2016, η περίφημη ΠΧΕΦΕΛ (Πρόσθετη  Χρέωση Εκπροσώπων Φορτίου του Ειδικού Λογαριασμού ΑΠΕ)  η οποία είχε καταργηθεί το 2019. Και τότε στόχος ήταν η εξυγίανση του Ειδικού Λογαριασμού ΑΠΕ.

Η επιβολή του νέου τέλους προτείνεται να εφαρμόζεται όταν οι τιμές στην χονδρεμπορική αγορά κινούνται κάτω από ένα συγκεκριμένο όριο, γεγονός που συνήθως οφείλεται στο υψηλό μερίδιο των ΑΠΕ. Έτσι, οι προμηθευτές θα καλούνται να αποδίδουν στον ΕΛΑΠΕ ένα ποσοστό αυτού του μειωμένου κόστους. Μάλιστα, υποστηρίζεται ότι υπάρχουν μηχανισμοί που μπορούν να διασφαλίσουν πως η επιβολή της νέας χρέωσης στους παρόχους δεν θα επιβαρύνει τον τελικό καταναλωτή. 

Να θυμίσουμε ότι με βάση την τελευταία εκτίμηση του ΔΑΠΕΕΠ, ο ΕΛΑΠΕ προβλέπεται να κλείσει το 2024 με έλλειμμα ύψους 232,56 εκατ. ευρώ, πρόβλεψη που προμηνύει ενδεχόμενες καθυστερήσεις στις αποζημιώσεις των παραγωγών. Στο ποσό συνυπολογίζονται και τα 200 εκατ. ευρώ που θα εισρεύσουν από το Ταμείο Ανάκαμψης.

Το ΥΠΕΝ, σύμφωνα με πληροφορίες, φαίνεται να ακούει με ενδιαφέρον τις προτάσεις των παραγωγών «πράσινης» ενέργειας, με δεδομένο ότι η άλλη λύση  είναι η αύξηση του ΕΤΜΕΑΡ που είναι το τέλος των ΑΠΕ που πληρώνουν όλοι οι καταναλωτές μέσω των λογαριασμών ρεύματος και θα επιβαρύνει τα νοικοκυριά  και  επαγγελματίες

Από την πλευρά του, ο πρόεδρος της ΕΒΙΚΕΝ κ. Αντώνης Κοντολέων, σχολιάζοντας την πρόταση για μια πιθανή νέα χρέωση στους προμηθευτές υπέρ των ΑΠΕ επεσήμανε ότι το τέλος υπέρ ΑΠΕ (ΕΤΜΕΑΡ) για τα έργα πριν το 2021, που πληρώνουν οι καταναλωτές υπερβαίνει το 0,5 δισ. ευρώ, έναντι του συνολικού κόστους στήριξης των ΑΠΕ 1,6-1,7 δισ. ευρώ για το 2024.

Χρεώσεις τύπου ΠΧΕΦΕΛ, σύμφωνα με τον ίδιο, νοθεύουν τον ανταγωνισμό στη λιανική, όπως ήδη γίνεται και με τις εκπτώσεις που κάθε προμηθευτής δίνει κάθε μήνα, όταν σε κάποιες περιπτώσεις αυτές υπερβαίνουν το 35%. Όπως υποστηρίζει η ΕΒΙΚΕΝ, το έλλειμμα στον ΕΛΑΠΕ οφείλεται και στις παράνομες μειωμένες χρεώσεις που εφαρμόζονται σε καταναλωτές υψηλής και μέσης τάσης, οι οποίοι δεν είναι επιλέξιμοι για μειωμένο ΕΤΜΕΑΡ εδώ και 4 έτη και συνεχίζονται και το 2024. Αντίστοιχα οι επιλέξιμες βιομηχανίες για μειωμένο ΕΤΜΕΑΡ περιμένουν ακόμη την εκκαθάριση του 2021. 

Οι ΑΠΕ, σύμφωνα με την ΕΒΙΚΕΝ, ρίχνουν τις τιμές τους μήνες που η ζήτηση είναι μικρή, οι οποίες σε μια ανταγωνιστική αγορά περνούν με τη σειρά τους στον καταναλωτή. Η Ένωση Βιομηχανικών Καταναλωτών υποστηρίζει ότι η ορθή λύση, εφόσον υπάρχει έλλειμμα στον ΕΛΑΠΕ, είναι η αύξηση του ΕΤΜΕΑΡ.