Από το Μαρόκο στη Βρετανία: αυτό θα είναι ένα από τα υποθαλάσσια δίκτυα μήκους 4.000 χιλιομέτρων που θα συνδέουν ηπείρους και θα μεταφέρουν αιολική και ηλιακή ενέργεια από τις απόμερες περιοχές με μεγάλη ηλιοφάνεια και άφθονους ανέμους σε όσες μακρινές πόλεις χρειάζονται ενέργεια. Αυτή θα είναι η νέα μορφή καθαρής ενέργειας με κάποια σχέδια υπό εξέταση, αλλά και κάποια άλλα να έχουν ήδη υλοποιηθεί

Οπως επισημαίνει σχετικό ρεπορτάζ της Wall Street Journal, οι μονάδες παραγωγής φυσικού αερίου και άνθρακα μπορούν να βρίσκονται κοντά στις περιοχές που τροφοδοτούν με ενέργεια και οι γραμμές μεταφοράς τους γενικά δεν χρειάζεται να διανύουν μεγάλες αποστάσεις.

Αντιθέτως, οι περιοχές στις οποίες συσσωρεύονται αιολική και ηλιακή ενέργεια είναι συνήθως πολύ μακριά από τις πόλεις που χρειάζονται ηλεκτρισμό. Γι’ αυτό και στη Βόρεια Ευρώπη υπάρχουν ήδη υποθαλάσσια καλωδιακά δίκτυα που μεταφέρουν αιολική ενέργεια. Ηδη έχει εγκαινιαστεί από τον Δεκέμβριο τέτοια υποθαλάσσια γραμμή μεταφοράς από τη Βρετανία στη Δανία μήκους 765 χιλιομέτρων. Η Σιγκαπούρη, για παράδειγμα, που δεν διαθέτει εκτάσεις για την ανάπτυξη αιολικών πάρκων και φωτοβολταϊκών, σχεδιάζει να εισάγει το 30% της ηλεκτρικής της ενέργειας μέχρι το 2035. Το 2023 έδωσε την έγκρισή της υπό όρους για την κατασκευή υποθαλάσσιων καλωδίων μήκους άνω των 966 χιλιομέτρων που θα εισάγουν μεγάλο μέρος αυτής της ηλεκτρικής ενέργειας από σχέδια ανανεώσιμων πηγών ενέργειας της Ινδονησίας, της Καμπότζης και του Βιετνάμ.

Σε ό,τι αφορά το υποθαλάσσιο δίκτυο μεταφοράς καθαρής ενέργειας από το Μαρόκο στη Βρετανία, βρίσκεται μεν στο στάδιο του σχεδιασμού και δεν έχει εξασφαλίσει ακόμη ούτε τις απαιτούμενες άδειες ούτε όση χρηματοδότηση χρειάζεται. Σύμφωνα, όμως, με τον αρχιτέκτονά του, Σάιμον Μόρις, είναι η καλύτερη δυνατότητα που έχει η Βρετανία για να διασφαλίσει καθαρή ηλεκτρική ενέργεια. Ο Μόρις έχει κλείσει κάποιες αρχικές συμφωνίες για τη χρηματοδότηση του σχεδίου και έχει προσλάβει εποχικό προσωπικό, αλλά το όραμά του πρέπει να ξεπεράσει πολλά εμπόδια ακόμη. Πρέπει να πείσει την κυβέρνηση της Βρετανίας να χορηγήσει επιδοτήσεις και να αντλήσει δεκάδες δισ. δολάρια από όσες χώρες θα πρέπει να δώσουν την άδειά τους προκειμένου να περάσει το δίκτυο από την υφαλοκρηπίδα τους. Το σχέδιο εμπλέκει μεταξύ άλλων και το υψηλότερο κτίριο της Σκωτίας, μια γιγάντια μονάδα καλωδιακών συνδέσεων και ένα ειδικό πλοίο που θα αναλάβει την εγκατάσταση των γραμμών μεταφοράς.


Λίγα μέρη στον κόσμο έχουν μεγαλύτερο δυναμικό από το Μαρόκο για την παραγωγή πράσινης ενέργειας. Η μικρότερη ημέρα του χρόνου στη βορειοαφρικανική χώρα έχει ηλιοφάνεια 10 ωρών, ενώ οι ισχυροί άνεμοι που τη χτυπούν δυναμώνουν στην πορεία της ημέρας. Η κοινοπραξία της οποίας είναι στέλεχος ο Μόρις, η Xlinks, σχεδιάζει την κατασκευή αρκετών φωτοβολταϊκών, αιολικών πάρκων και μπαταριών στην περιοχή ώστε να καλύπτει το 8% των αναγκών της Βρετανίας σε ηλεκτρική ενέργεια, που ισοδυναμεί με την ηλεκτροδότηση περίπου 7 εκατ. κατοικιών. Για την υλοποίηση του σχεδίου θα χρειαστούν περίπου 16.000 χιλιόμετρα καλωδιώσεων για τις γραμμές μεταφοράς, πολύ περισσότερα από όσα μπορούν να προσφέρουν όσες προμήθειες υπάρχουν. Γι’ αυτό και ο Μόρις έχει δημιουργήσει μια εταιρεία κατασκευής καλωδίων που θα αναλάβει την ανέγερση μονάδας παραγωγής κοντά στο χωριό Φέιρλι της Σκωτίας. Η έναρξη των εργασιών έχει όμως αναβληθεί πολλές φορές και η τοπική κοινότητα διερωτάται αν θα προχωρήσει ποτέ.

Τα σχέδια κατασκευής δικτύων μεταφοράς μπορεί να χρειαστούν περισσότερο και από μία δεκαετία για να ολοκληρωθούν. Στις ΗΠΑ η κυβέρνηση Μπάιντεν επιχειρεί να χαλαρώσει τις διαδικασίες έκδοσης των σχετικών αδειών για να ενισχύσει το δίκτυο της χώρας. Στην περίπτωση αυτή μπορεί να ακολουθήσουν και άλλα αντίστοιχα σχέδια.

(από την εφημερίδα “ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ”)