Η Saudi Aramco στοιχηματίζει ότι ο κινητήρας εσωτερικής καύσης θα υπάρχει για "πάρα πολύ καιρό", καθώς η μεγαλύτερη πετρελαϊκή εταιρεία στον κόσμο έχει εντοπίσει μια μεγάλη επιχειρηματική ευκαιρία από την άνοδο των ηλεκτρικών αυτοκινήτων

αναφέρουν οι FT. Ο κρατικός πετρελαϊκός όμιλος, ο οποίος είχε έσοδα 500 δισ. δολαρίων πέρυσι κυρίως από την παραγωγή και πώληση αργού πετρελαίου, απέκτησε τον περασμένο μήνα μερίδιο ύψους 740 εκατ. ευρώ, 10%, στην Horse Powertrain, μια εταιρεία που ασχολείται με την κατασκευή κινητήρων που βασίζονται σε καύσιμα.

Ο υπολογισμός της Saudi Aramco και των άλλων μετόχων της Horse, της κινεζικής αυτοκινητοβιομηχανίας Geely και της γαλλικής Renault, είναι ότι καθώς η δυτική βιομηχανία θα σταματήσει να σχεδιάζει και να αναπτύσσει τους δικούς της κινητήρες εσωτερικής καύσης, θα αρχίσει να τους αγοράζει από τρίτους.

"Θα είναι απίστευτα δαπανηρό για τον κόσμο να εξαλείψει εντελώς ή να ζήσει χωρίς κινητήρες εσωτερικής καύσης", δήλωσε ο Yasser Mufti, ο εκτελεστικός αντιπρόεδρος της Saudi Aramco που είναι υπεύθυνος για τη συμφωνία. "Αν εξετάσετε την οικονομική προσιτότητα και πολλούς άλλους παράγοντες, πιστεύω ότι θα υπάρχουν για πάρα πολύ καιρό".

Ερωτηθείς αν πιστεύει ότι θα υπάρχουν μηχανές εσωτερικής καύσης για πάντα, ο Mufti απάντησε ναι. Η Saudi Aramco έχει δηλώσει προηγουμένως ότι πιστεύει ότι ακόμη και το 2050, περισσότερα από τα μισά αυτοκίνητα θα εξακολουθούν να κινούνται με κάποιο είδος καυσίμου.

Το 2021, ο ...θάνατος του κινητήρα εσωτερικής καύσης φαινόταν σίγουρος, αφού αυτοκινητοβιομηχανίες όπως η Ford, η General Motors και η Mercedes-Benz, και κυβερνήσεις όπως αυτή του Ηνωμένου Βασιλείου, δεσμεύτηκαν να σταματήσουν τις πωλήσεις νέων βενζινοκινητήρων και πετρελαιοκινητήρων μεταξύ του 2035 και του 2040.

Αλλά με την επιβράδυνση της αύξησης των πωλήσεων ηλεκτρικών οχημάτων και την αύξηση του εμπορικού προστατευτισμού, το μέλλον των κινητήρων εσωτερικής καύσης φαίνεται λιγότερο δυσοίωνο.

"Πιστεύουμε ότι μέχρι το 2035, το 2040 και ακόμη και μετά το 2040 θα εξακολουθήσουμε να βλέπουμε έναν σημαντικό αριθμό τέτοιων οχημάτων σε κυκλοφορία", δήλωσε ο Matias Giannini, διευθύνων σύμβουλος της Horse. "Σίγουρα πάνω από το μισό και έως και το 60% του πληθυσμού θα εξακολουθεί να έχει όχημα με κάποιο είδος κινητήρα, είτε πρόκειται για αμιγώς συμβατικό, είτε για πλήρως υβριδικό είτε για plug-in υβριδικό".

Αυτή η προοπτική αποτελεί μια ευκαιρία για την ενοποίηση της παραγωγής.

Ο Giannini δήλωσε ότι η Horse έχει ήδη εξασφαλίσει "ένα-δύο κομμάτια επιχειρήσεων" και βρίσκεται σε συζητήσεις με αρκετές αυτοκινητοβιομηχανίες για την προμήθειά τους με κινητήρες.

"Έχουμε μια ποικιλία νέων κινητήρων που βγαίνουν, για παράδειγμα, για να αντιμετωπίσουμε τη νομοθεσία", είπε, προσθέτοντας ότι ενώ πολλές αυτοκινητοβιομηχανίες είχαν αποφασίσει να σταματήσουν να επενδύουν ή να αναπτύσσουν κινητήρες ως απάντηση στα νέα πρότυπα της ΕΕ, "εμείς συνεχίσαμε".

Η κοινοπραξία δημιουργήθηκε πριν από ένα χρόνο, αφού η Geely και η Renault ξεχώρισαν τα τμήματα κινητήρων και κιβωτίων ταχυτήτων τους και τα ένωσαν στην Horse. Η νέα εταιρεία αξίας 7,4 δισ. ευρώ και 19.000 εργαζομένων, η οποία διαθέτει 17 εργοστάσια σε όλο τον κόσμο, είναι ικανή να κατασκευάζει 3,2 εκατ. μονάδες ετησίως και θέλει να παράγει 5 εκατ. μονάδες, γεγονός που την τοποθετεί περίπου στην ίδια κατηγορία με τη Stellantis, την ιδιοκτήτρια των Chrysler, Fiat και Citroën.

"Δεν υπάρχει κανείς που να κάνει αυτό που προτείνουμε εμείς", δήλωσε ο Giannini. "Αν είστε μια αυτοκινητοβιομηχανία σήμερα και εστιάζετε 100% στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα και ξαφνικά συνειδητοποιήσετε ότι σε μια περιοχή οι πελάτες σας θέλουν ένα υβριδικό όχημα, θα μπορούσατε να συνεργαστείτε με την Horse Powertrain.

"Θα εξακολουθείτε να έχετε το επώνυμο όχημά σας", πρόσθεσε. "Όλοι κερδίζουν. Δεν χρειάζεται να κάνετε μια μεγάλη επένδυση, δεν χρειάζεται να αναδιατάξετε τη μηχανική σας, μπορείτε να έχετε κάτι πολύ πιο γρήγορο, εξακολουθώντας να παράγετε από τα εργοστάσιά σας, να απασχολείτε ανθρώπους από την περιοχή σας και να προσφέρετε περισσότερες επιλογές στον τελικό καταναλωτή".

Η Horse είναι σε θέση να κατασκευάσει το 80% των τύπων κινητήρων που κυκλοφορούν σήμερα στην αγορά, σύμφωνα με τον Giannini.

Ο Philippe Houchois, αναλυτής αυτοκινητοβιομηχανίας στην Jefferies, δήλωσε ότι είναι λογικό για τη Geely και τη Renault να προσπαθήσουν να επιτύχουν κλίμακα συνδυάζοντας την κατασκευή τους.

"Η μετάβαση στα EV είναι πιο αργή από ό,τι πίστευαν κάποιοι, και υπάρχουν τα υβριδικά, τα οποία κάποιοι πίστευαν ότι θα εξαφανίζονταν, οπότε ο δρόμος είναι μεγαλύτερος", δήλωσε ο Houchois, προσθέτοντας ότι μικρότερες αυτοκινητοβιομηχανίες όπως η Honda και η Nissan θα μπορούσαν να είναι δυνητικοί πελάτες για την Horse.

Προέβλεψε επίσης ότι η καλύτερη αγορά για την Horse και τους κινητήρες της θα είναι η Ευρώπη. "Στον κόσμο σήμερα, μόνο η Ευρώπη θέλει να σκοτώσει την ICE. Ούτε οι Κινέζοι ούτε οι Αμερικανοί εργάζονται προς αυτή την κατεύθυνση".

Με αφορμή την άνθηση των πωλήσεων υβριδικών, η Toyota ανέπτυξε πρόσφατα μια νέα γενιά μικρότερων κινητήρων με υψηλότερη αποδοτικότητα καυσίμου που θα μπορούσαν ενδεχομένως να πωληθούν και σε άλλες αυτοκινητοβιομηχανίες. Η Stellantis έχει επίσης επενδύσει σημαντικά στο μακροπρόθεσμο μέλλον των οχημάτων με κινητήρα εσωτερικής καύσης που λειτουργούν με συνθετικά ηλεκτρονικά καύσιμα.

Η Saudi Aramco, εν τω μεταξύ, έχει εντείνει πρόσφατα τις προσπάθειές της για τη δημιουργία ενός παγκόσμιου δικτύου πρατηρίων καυσίμων.

Πέρυσι δήλωσε ότι διαθέτει 17.200 πρατήρια, σχεδόν όλα στις ΗΠΑ, την Κίνα και την Ιαπωνία. Φέτος αγόρασε σε αναπτυσσόμενες αγορές όπως η Χιλή και το Πακιστάν, όπου η αγορά βενζινοκίνητων και πετρελαιοκίνητων αυτοκινήτων αναμένεται να έχει μεγαλύτερη ουρά.

Ο Mufti δήλωσε ότι η Saudi Aramco θα επικεντρωθεί στην αγορά "καλά διαχειριζόμενων" δικτύων πρατηρίων όπου υπάρχει "ισχυρή ζήτηση" για καύσιμα και "αγορές που προσφέρουν ευκαιρίες ανάπτυξης".

Η μεγάλη πετρελαϊκή εταιρεία της Σαουδικής Αραβίας έχει επίσης επενδύσει σε ερευνητικά εργαστήρια στο Παρίσι, το Ντιτρόιτ και τη Σαγκάη, όπου προσπαθεί να αναπτύξει καύσιμα χαμηλών εκπομπών άνθρακα και συνθετικά καύσιμα.

Συνθετικά καυσιμα σε αγώνες μηχανοκίνητου αθλητισμού

"Η έρευνά μας με τις αυτοκινητοβιομηχανίες και τους αγώνες μηχανοκίνητου αθλητισμού έχει ενισχύσει την άποψή μας ότι το συνθετικό καύσιμο μπορεί να αποτελέσει μια λύση για τα υπάρχοντα οχήματα, ώστε να μειωθούν οι εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα στον τομέα των μεταφορών", δήλωσε ο Ahmad al-Khowaiter, επικεφαλής τεχνολογίας και καινοτομίας της Saudi Aramco, ο οποίος πρότεινε πρώτος τη συμφωνία για το Horse.

Η Saudi Aramco αγόρασε πέρυσι την αμερικανική μάρκα λιπαντικών Valvoline για 2,65 δισ. δολάρια και όλοι οι κινητήρες που παράγονται από την Horse θα έχουν το "πρώτο γέμισμα" με προϊόντα Valvoline.

Ο Mufti δήλωσε ότι οι κινητήρες εσωτερικής καύσης μπορούν ακόμη να υποστούν "σημαντικές βελτιώσεις" που θα τους καταστήσουν ανταγωνιστικούς έναντι των ηλεκτρικών οχημάτων όχι μόνο ως προς το κόστος αλλά και ως προς τη βιωσιμότητα, ιδίως λαμβάνοντας υπόψη τις εκπομπές και τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις της κατασκευής οχημάτων.

Η επιτυχία του εγχειρήματος θα εξαρτηθεί από το κατά πόσον άλλες αυτοκινητοβιομηχανίες είναι πρόθυμες να εμπιστευτούν μια εταιρεία που γεννήθηκε από τους ανταγωνιστές τους.

"Δεν καταλαβαίνουν όλοι σε αυτό το σημείο πώς μοιάζει το επιχειρηματικό μοντέλο", δήλωσε ο Giannini, προσθέτοντας ότι η Horse πρέπει να επικοινωνήσει ότι είναι "μια ανεξάρτητη εταιρεία που θα στηρίξει όλους και όχι μόνο τις μητρικές της εταιρείες".

Ωστόσο, ο Mufti δήλωσε βέβαιος ότι ο πραγματισμός θα επικρατήσει. "Στο τέλος της ημέρας όλοι είναι εδώ για να βγάλουν χρήματα", είπε, προσθέτοντας ότι οι αυτοκινητοβιομηχανίες είχαν συνηθίσει να αναθέτουν την εργασία σε προμηθευτές και ότι αν οι κινητήρες της Horse αποδειχθούν οικονομικά αποδοτικοί και πιο αποτελεσματικοί, "υπάρχει μεγάλη πρόταση αξίας".