Οι θερμοκρασίες στην Ευρώπη πλησιάζουν τα επίπεδα στα οποία ορισμένα διυλιστήρια πετρελαίου θα πρέπει να αρχίσουν να παράγουν λιγότερα καύσιμα. Η Ελλάδα μάχεται με τις πυρκαγιές και στην Αθήνα περιμένουν θερμοκρασίες πάνω από 40 βαθμούς Κελσίου τις επόμενες εβδομάδες. Στην Πολωνία, η θερμοκρασίες μπορεί σύντομα να ξεπεράσουν το σημείο

στο οποίο ο κορυφαίος προμηθευτής καυσίμων της χώρας μπορεί να λειτουργεί κανονικά τα διυλιστήρια του. Ο όμιλος Macquarie εκτιμά ότι η διαταραχή που σχετίζεται με τη θερμοκρασία στα ευρωπαϊκά εργοστάσια έφτασε περίπου το 1 εκατομμύριο βαρέλια την ημέρα πέρυσι - σχεδόν το 10% αυτού που συνήθως διαχειρίζεται.

Όπως αναφέρει το Bloomberg, oι θερμοκρασίες στην Ευρώπη ήταν πολύ πάνω από τα εποχιακά πρότυπα και υπάρχουν ελάχιστα σημάδια ότι θα αλλάξει σύντομα. Κοιτάζοντας μακρύτερα στο μέλλον, το μεγαλύτερο διυλιστήριο της Σουηδίας λέει ότι η κλιματική αλλαγή δυσχεραίνει την παραγωγή καυσίμων.

Από τη δεκαετία του εξήντα και του εβδομήντα

«Τα ευρωπαϊκά διυλιστήρια σχεδιάστηκαν τη δεκαετία του εξήντα και του εβδομήντα», είπε ο Άλαν Γκέλντερ, αντιπρόεδρος αγορών διύλισης, χημικών και πετρελαίου στην εταιρεία συμβούλων Wood Mackenzie Ltd. «Ο κόσμος έγινε πιο ζεστός από τότε».

Οι προκλήσεις του κλάδου είναι εν μέρει τις δικές του: κλιματική αλλαγή που προκαλείται από την κατανάλωση ορυκτών καυσίμων. Αλλά τα διυλιστήρια προσαρμόζονται, προσθέτοντας εξοπλισμό όπου είναι λογικό να το κάνουν, για να τους επιτρέψουν να συνεχίσουν να επωφελούνται. Τα φυτά σε περιοχές που είναι πιο συνηθισμένες στον ζεστό καιρό, όπως η Μέση Ανατολή, είναι καλύτερα σχεδιασμένα να αντέχουν. Στην Ευρώπη, ωστόσο, τα διυλιστήρια τείνουν να έχουν κατασκευαστεί για να αντέχουν σε χαμηλότερες θερμοκρασίες παρά σε υψηλές, σύμφωνα με την Kent Plc, μια εταιρεία μηχανικών.

Μια αλλαγή στους τύπους αργού που χρησιμοποιούν οι εγκαταστάσεις της ηπείρου μετά τον πόλεμο της Ρωσίας στην Ουκρανία επέτεινε το ζήτημα, αλλά αυτό δείχνει σημάδια βελτίωσης. Τα ευρωπαϊκά εργοστάσια, τα οποία στράφηκαν σε άφθονες προμήθειες ελαφρού αμερικανικού πετρελαίου, επεξεργάζονται βαρύτερες ποιότητες - που μπορούν να τους βοηθήσουν να αντιμετωπίσουν το πρόβλημα - σύμφωνα με στοιχεία της Kpler.

«Ακόμη κι αν δεν είναι ένα ρεκόρ όλων των εποχών όπως πέρυσι, αν είναι απλώς πολύ ζεστό έναντι κανονικού, θα έχετε πολύ παρόμοιες προκλήσεις με πέρυσι», δήλωσε ο Vikas Dwivedi, αναλυτής στη Macquarie που εργαζόταν στο παρελθόν ως μηχανικός στη Shell Plc. .

Πολλές Μεταβλητές

Οι προβλέψεις για το πόσο μπορεί να χρειαστεί τα διυλιστήρια να περιορίσουν τους συνολικούς ρυθμούς επεξεργασίας - μια κρίσιμη λεπτομέρεια για την κατανόηση της προσφοράς και της ζήτησης - είναι σχεδόν άγνωστες επειδή υπάρχουν τόσες πολλές μεταβλητές: το απρόβλεπτο του καιρού, καθώς και το γεγονός ότι κάθε μονάδα έχει τη δική της διαμόρφωση, ιδανική ποιότητα αργού πετρέλαιο και απόδοση καυσίμου.

Ένα σενάριο ακραίας ζέστης θα μπορούσε να ωθήσει ένα διυλιστήριο να μειώσει τις εργασίες του έως και 15% σε μια περίοδο 24 ωρών, δήλωσε ο Steve Sawyer, πρώην διευθυντής διύλισης στην FGE και προηγουμένως διευθυντής οικονομικών και σχεδιασμού στο εργοστάσιο Coryton που είναι πλέον κλειστό.

Ο αντίκτυπος της ζέστης ήταν ιδιαίτερα άσχημος στη Μεσόγειο πέρυσι, δήλωσε ο Janiv Shah, αντιπρόεδρος ανάλυσης αγορών πετρελαίου στη Rystad Energy.

«Αυτό είναι κάτι που συζητώ με τους πελάτες σε καθημερινή βάση», είπε, αναφερόμενος στη διύλιση όταν οι θερμοκρασίες είναι υψηλές.

Και στις ΗΠΑ

Τα διυλιστήρια της Ευρώπης δεν είναι μόνα που πρέπει να αντιμετωπίσουν τον ζεστό καιρό.

Στις ΗΠΑ, οι περιοχές της Ανατολικής Ακτής και της Μεσοδυτικής ενδέχεται να πληγούν περισσότερο. Οι εργασίες εκεί έχουν σχεδιαστεί για να αντιμετωπίζουν το κρύο του χειμώνα και όχι τη ζέστη του καλοκαιριού, δήλωσε ο Randy Hurburun, επικεφαλής διύλισης της Energy Aspects Ltd με έδρα το Λονδίνο.

Τα διυλιστήρια στην ακτή του Κόλπου, όπου βρίσκονται τα μεγαλύτερα εργοστάσια της χώρας, διαθέτουν περισσότερους και μεγαλύτερους πύργους ψύξης και αποθηκευτικούς χώρους για ψύξη νερού, επιτρέποντάς τους να αντέχουν καλύτερα τις καλοκαιρινές θερμοκρασίες.

Ωστόσο, η υψηλή θερμότητα καταπονεί τις μονάδες παραγωγής. Οι πύργοι ψύξης, οι αερόψυκτοι εναλλάκτες θερμότητας και ο άλλος εξοπλισμός που χρησιμοποιείται για την απομάκρυνση της θερμότητας διεργασίας από τις μονάδες διυλιστηρίου θα λειτουργούν πολύ σκληρά. Η παρατεταμένη καλοκαιρινή ζέστη μπορεί να υπερφορτώσει τα περιφερειακά δίκτυα ηλεκτρικής ενέργειας, αναγκάζοντας την ξαφνική διακοπή λειτουργίας ολόκληρων σταθμών, είπε ο Hurburun.

Ενδέχεται επίσης να κλείσουν μεμονωμένες μονάδες. Το περασμένο καλοκαίρι, το διυλιστήριο της Valero Energy Corp. στο McKee, στο Τέξας, έκλεισε απρογραμμάτιστα τη βασική καταλυτική πυρόλυση υγρού παραγωγής βενζίνης εν μέσω υψηλών θερμοκρασιών. Το διυλιστήριο της Exxon Mobil Corp. στο Baytown έχασε την ισχύ του από μια FCC αφού ένας λέβητας έσκασε εν μέσω έντονης ζέστης στο Τέξας.

«Δεν είναι τόσο η απώλεια ηλεκτρικής ενέργειας», είπε ο Hurburun. «Οι υψηλές θερμοκρασίες μπορούν να υποβαθμίσουν την απόδοση, έτσι ώστε οι μονάδες διεργασίας να λειτουργούν λιγότερο αποτελεσματικά και τα διυλιστήρια μπορεί να χρειαστεί να μειώσουν τους ρυθμούς λειτουργίας».

Τα διυλιστήρια των ΗΠΑ λειτουργούν ήδη κοντά σε πλήρεις τιμές, καθώς η ζήτηση για βενζίνη κορυφώνεται κατά τη θερινή περίοδο οδήγησης. Μεγάλο μέρος της χειμερινής και ανοιξιάτικης συντήρησης - ορισμένες αναβλήθηκαν από τότε που ο Covid αποδεκάτισε τη ζήτηση το 2020 - είχε ως στόχο τη διασφάλιση λιγότερων βλαβών ακόμη και όταν λειτουργούσε σε πλήρη λειτουργία για παρατεταμένες περιόδους στη ακραία ζέστη του καλοκαιριού.

Θερμοκρασίες Περιβάλλοντος

Το φετινό καλοκαίρι δεν αναμένεται να είναι τόσο ζεστό όσο το περασμένο καλοκαίρι στις νότιες Ηνωμένες Πολιτείες, σύμφωνα με τον Tyler Roys, ανώτερο μετεωρολόγο στην AccuWeather Inc. Αναμένει επίσης ότι η νότια Ευρώπη θα είναι πιο δροσερή αυτό το καλοκαίρι από ό,τι τα προηγούμενα τρία.

Ωστόσο, στη Βαρσοβία η μέγιστη θερμοκρασία θα μπορούσε να ξεπεράσει τους 35 βαθμούς Κελσίου αυτό το Σαββατοκύριακο, σύμφωνα με το Ευρωπαϊκό Κέντρο Μεσοπρόθεσμων Μετεωρολογικών Προγνώσεων.

Εάν η πολωνική πρωτεύουσα φτάσει σε αυτόν τον δείκτη, θα είναι εντός ενός βαθμού της μέγιστης θερμοκρασίας στην οποία έχουν σχεδιαστεί να λειτουργούν τα διυλιστήρια της Orlen SA, του μεγαλύτερου προμηθευτή καυσίμων της χώρας. Οπουδήποτε ψηλότερα θα αναγκάζονταν να μειώσουν την παραγωγή τους.

«Στην περίπτωση των υψηλών θερμοκρασιών περιβάλλοντος, η μεταφορά θερμότητας στα συστήματα συμπύκνωσης και ψύξης είναι σημαντικά περιορισμένη, γεγονός που με τη σειρά του αναγκάζει να μειώσει το φορτίο των μεμονωμένων εγκαταστάσεων», δήλωσε ο Orlen μέσω email.

Οι κυρώσεις στο ρωσικό αργό και άλλες πρώτες ύλες που χρησιμοποιούνται σε μονάδες επεξεργασίας προκάλεσαν σημαντική αναστάτωση στην ευρωπαϊκή διύλιση τα τελευταία χρόνια.

Ακόμα κι έτσι, οι ΗΠΑ στέλνουν όγκους ρεκόρ στην περιοχή του WTI, μιας ποιότητας που έχει υψηλή απόδοση νάφθας, ενός προϊόντος που χρησιμοποιείται για την κατασκευή πλαστικών και βενζίνης.

Εσωτερικές Εργασίες

Σε ένα διυλιστήριο, το αργό πετρέλαιο θερμαίνεται σε εκατοντάδες βαθμούς Κελσίου, έτσι ώστε μεγάλο μέρος του να μετατρέπεται σε ατμό. Στη συνέχεια, ο ατμός διαχωρίζεται σε διαφορετικά προϊόντα πετρελαίου, όπως το ντίζελ και το καύσιμο αεριωθουμένων, σε αυτό που είναι γνωστό ως μονάδα απόσταξης ακατέργαστου ή κλασματοποιητή.

Όταν κάνει ζέστη έξω, μέρος αυτού που μπορεί να γίνει δύσκολο είναι να μετατραπεί ο ατμός στο CDU σε υγρό στην κανονική του πίεση λειτουργίας – ιδιαίτερα για εκείνα τα προϊόντα πετρελαίου που έχουν το χαμηλότερο σημείο συμπύκνωσης/βρασμού, σύμφωνα με τον Gelder, ο οποίος ήταν προηγουμένως ανώτερος μηχανικός στην Esso Engineering. Αυτό μπορεί τελικά να αναγκάσει τα διυλιστήρια να μειώσουν την επεξεργασία αργού, είπε.

Η νάφθα, μαζί με τα αέρια πετρελαίου, που μαζί είναι γνωστά ως γενικά έξοδα, απαιτούν την πιο έντονη ψύξη. Έτσι, εάν ένα αργό που χρησιμοποιείται από ένα διυλιστήριο παράγει μια ιδιαίτερα υψηλή απόδοση αυτών των ελαφρύτερων κλασμάτων, αυτό μπορεί να δημιουργήσει δυσκολίες σε υψηλές θερμοκρασίες επειδή απαιτείται περισσότερη ψύξη.

Μεγάλες περικοπές

Ο Macquarie εκτιμά ότι παγκοσμίως περίπου 1,5 εκατομμύριο βαρέλια ημερήσιας χωρητικότητας ήταν εκτός λειτουργίας το περασμένο καλοκαίρι ως αποτέλεσμα του καύσωνα. Η Μεσόγειος αναγκάστηκε να μειώσει τη διακίνηση κατά σχεδόν το ένα τρίτο αυτής κατά το δεύτερο τρίμηνο του περασμένου έτους, υπολόγιζε τότε η Bank of America.

Όσον αφορά την αντιμετώπιση των υψηλών θερμοκρασιών, ένα διυλιστήριο μπορεί να κάνει τη μεγαλύτερη μείωση της απόδοσης του για να αποφύγει το πιο ζεστό μέρος της ημέρας και στη συνέχεια να αρχίσει να αντιστρέφει αυτή τη μείωση κατά τη διάρκεια της νύχτας όταν είναι πιο δροσερό, σύμφωνα με τον Sawyer.

Τα διυλιστήρια στη Μέση Ανατολή είναι γενικά καλύτερα σε θέση να αντιμετωπίσουν την υπερβολική ζέστη από τα εργοστάσια στην Ευρώπη, επειδή είναι σχεδιασμένα για αυτό. Συγκεκριμένα, έχουν ρυθμιστεί να λειτουργούν σε υψηλότερη πίεση λειτουργίας, πράγμα που σημαίνει ότι μπορούν να λειτουργήσουν αποτελεσματικά σε υψηλότερες θερμοκρασίες περιβάλλοντος, είπε ο Gelder.

Η ισπανική Repsol SA είπε ότι ορισμένα τμήματα των διυλιστηρίων της μπορεί να έχουν περιορισμούς λόγω των υψηλών θερμοκρασιών, αλλά έχουν σχεδιαστεί για να τους χειρίζονται. Η Orlen είπε ότι τα διυλιστήρια της στο Γκντανσκ και στο Plock θα λειτουργούν κανονικά από περίπου -25C έως +36C.

Για να αντιμετωπίσει υψηλότερες θερμοκρασίες σχεδιάζει να εγκαταστήσει αυτό που ονομάζει ψύκτες για να βελτιώσει την ψύξη.

«Καθώς οι κλιματικές αλλαγές και οι θερμοκρασίες αυξάνονται, γίνεται πιο δύσκολο να διατηρηθεί η θερμοκρασία και η πίεση στην κορυφή του πύργου κλασμάτωσης», δήλωσε ο Ludwig Kollberg, εκπρόσωπος της Sweden's Preem, προσθέτοντας ότι αυτό μπορεί να περιορίσει την ικανότητα διεκπεραίωσης.