Στατιστική Έκθεση, FuelsEurope 2024: Μια Εμπεριστατωμένη Ματιά στην Ευρωπαϊκή Αγορά Καυσίμων

Στατιστική Έκθεση, FuelsEurope 2024: Μια Εμπεριστατωμένη Ματιά στην Ευρωπαϊκή Αγορά Καυσίμων
Του Αδάμ Αδαμόπουλου
Πεμ, 11 Ιουλίου 2024 - 17:33

Η FuelsEurope δημοσίευσε σήμερα την έκδοση 2024 της Στατιστικής Έκθεσής της. Πρόκειται για μια σειρά υψηλής ποιότητας, επαληθευμένα και αξιόπιστα στοιχεία και δεδομένα τα οποία κρίνονται απαραίτητα για τη στήριξη της οικονομικής και πολιτικής ανάλυσης του Συνδέσμου. Πιστή στις ετήσιες στατιστικές εκθέσεις της η τελευταία έκδοση για το 2024 της FuelsEurope αποσκοπεί στην παροχή ενός ολοκληρωμένου συνόλου δεδομένων και στατιστικών στοιχείων σχετικά με τη βιομηχανία παραγωγής καυσίμων, που μπορούν να χρησιμοποιηθούν από όλους τους ενδιαφερόμενους φορείς.

Η φετινή έκδοση χωρίζεται σε επτά ενότητες και περιέχει πάνω από 50 γραφήματα που αφορούν στις εξής κατηγορίες: 

1. Τιμές & περιθώρια κέρδους

2. Ενέργεια

3. Προϊόντα

4. Εξάρτηση από τις εισαγωγές

5. Διύλιση

6. Εκπομπές

7. Υποδομές λιανικής πώλησης και εμπορίας  

Η έκθεση περιλαμβάνει επίσης στοιχεία για τις παγκόσμιες ενεργειακές αγορές, τη ζήτηση προϊόντων και το διεθνές εμπόριο, καθώς και για τις ροές, τις προδιαγραφές καυσίμων, τις τιμές και τα περιθώρια κέρδους, τη φορολογία, την ολοκλήρωση με τον πετροχημικό τομέα καθώς και τις περιβαλλοντικές επιδόσεις της βιομηχανίας παραγωγής καυσίμων της ΕΕ.  

Αυτή η έκδοση του 2024 περιέχει τις πιο ενημερωμένες πληροφορίες με βάση τα επί του παρόντος διαθέσιμα στοιχεία για τον τομέα. Θα πρέπει, ωστόσο, να σημειωθεί ότι ορισμένα από τα δεδομένα επικαιροποιούνται κάθε δύο ή τέσσερα χρόνια.  

Στη φετινή έκδοση, προστέθηκε ένα νέο γράφημα σχετικά με την εξέλιξη του όγκου και των τιμών των δημοπρασιών CO2 στο πλαίσιο του ΣΕΔΕ της ΕΕ, καθώς επηρεάζει την οικονομία των έργων ανανεώσιμων πηγών ενέργειας.  

Όπως αναφέρει η κα Λιάνα Γούτα, Γενική Διευθύντρια της FuelsEurope, οι συντάκτες της έκθεσης αποφάσισαν, ακόμη, να διατηρήσουν τα γραφήματα που σχετίζονται με την εξάρτηση της Ευρωπαϊκής Ένωσης  από τις εισαγωγές ορυκτών καυσίμων, υπό το πρίσμα των συνεχιζόμενων επιπτώσεων του πολέμου που προκάλεσε η ρωσική εισβολή στην Ουκρανία. 

Τιμές και φορολογία υγρών καυσίμων 

Σε μια πρώτη παρατήρηση της στατιστικής έκθεσης της FuelsEurope για το 2024, που περιήλθε σε γνώση του energia.gr, προκαλεί εντύπωση η –εξακολουθητικά- υψηλή θέση που κατέχει η ελληνική αγορά υγρών καυσίμων, τόσο από άποψης φορολογίας στην αντλία, όσο και των μέσων τιμών διάθεσης της αμόλυβδης βενζίνης μεταξύ των 27 κρατών-μελών της ΕΕ.

Στον πρώτο πίνακα που παραθέτουμε, απεικονίζεται η θέση της χώρας μας σε ό,τι αφορά στον πίνακα φορολόγησης της βενζίνης των 95 οκτανίων και του πετρελαίου κίνησης, στον δε δεύτερο πίνακα εμφανίζονται οι μέσες τιμές διάθεσης της αμόλυβδης. Ιδιαίτερο χαρακτηριστικό και στους δύο παρακάτω πίνακες είναι οι χψαμηλές θέσεις που καταλαμβάνει η Κύπρος και στις δύο στατιστικές κατηγορίες!

(Kατανομή των τιμών της αμόλυβδης βενζίνης ανά την ΕΕ (Φεβρουάριος 2024). Πηγή: Ευρωπαϊκή Επιτροπή)

(Συνολικό μερίδιο φορολογίας στην αντλία στην τελική τιμή καταναλωτή (Φεβρουάριος 2024). Πηγή: Ευρωπαϊκή Επιτροπή)

Όπως αναφέρεται στην έκθεση, οι τιμές της βενζίνης ήταν γενικά υψηλότερες από τις τιμές του ντίζελ λόγω της υψηλότερης φορολογίας στοιχείο. Ωστόσο, επισημαίνεται πως ενώ οι τιμές της βενζίνης εξακολουθούν να είναι υψηλότερες κατά μέσο όρο, εν τούτοις, η διαφορά έχει μειωθεί σημαντικά. Διευκρινίζεται ακόμη, πως μόνο ένα κλάσμα της τιμής που καταβάλλεται στην αντλία συμβάλλει στο εισόδημα των διυλιστηρίων, το υπόλοιπο πηγαίνει σε κράτη μέλη και την αγορά αργού πετρελαίου. 

Επίσης, τονίζεται ότι η τιμή στην αντλία καθορίζεται σε μεγάλο βαθμό από τους δασμούς και τους φόρους οι οποίοι συμβάλλουν σημαντικά στα έσοδα των κρατών μελών. Στο μέσο όρο, περίπου το ήμισυ του κόστους των καυσίμων στην αντλία αντιπροσωπεύει φόρους. Σημειώνεται τέλος, πως μετά την ακραία αύξηση των τιμών των υγρών καυσίμων λόγω της ρωσικής εισβολής στην Ουκρανία και τις επακόλουθες μειώσεις φόρων που αποφάσισαν τα κράτη- μέλη το 2021, το επίπεδο φορολόγησης στην αντλία αυξήθηκε εκ νέου. 

Μπορείτε να δείτε ολόκληρη την στατιστική έκθεση FuelsEurope 2024, εδώ