Τα 20 χρόνια επιστροφής του Τραμ της Αθήνας γιόρτασαν το βράδυ της Πέμπτης 18 Ιουλίου στο Αμαξοστάσιο του Ελληνικού οι Σταθερές Συγκοινωνίες, σε μια εκδήλωση αφιερωμένη στο νεότερο μέλος της οικογένειας των Σταθερών Συγκοινωνιών, που έχει όμως διαγράψει τη δική του ιστορική διαδρομή

Όταν το 1960 ηχούσε για τελευταία φορά το χαρακτηριστικό καμπανάκι του Τραμ στους δρόμους της Αθήνας και το 1977 έκανε το τελευταίο δρομολόγιό του το Τραμ του Περάματος, γραφόταν ο επίλογος της ιστορικής, πρώτης περιόδου του Τραμ. Είχε διαγράψει μια πορεία ενός σχεδόν αιώνα. Ιππήλατο το 1882, ατμοκίνητο το 1887 και  ηλεκτροκίνητο από το 1908, το Τραμ άφησε το στίγμα του, που διατηρήθηκε ζωντανό στην πάροδο των χρόνων.

  

Το ιστορικό του αυτό αποτύπωμα σε συνδυασμό με τις σύγχρονες ανάγκες των πόλεων, αναγέννησαν την ιδέα επιστροφής ενός μέσου, που είχε αγαπηθεί πολύ. Η επιστροφή του στην Αττική το 2004, μαζί με τους Ολυμπιακούς Αγώνες άνοιξε ένα νέο κεφάλαιο στην σύγχρονη πια ιστορία του μέσου. Μέσα στα 20 αυτά πρώτα χρόνια επαναλειτουργίας του,  το δίκτυο επεκτάθηκε ως τον Πειραιά, 25 καινούριοι συρμοί προστέθηκαν στον στόλο και σήμερα το Τραμ συνδέει το κέντρο της Αθήνας με τα Νότια Προάστια και τον Πειραιά.

«Η νέα εποχή του Τραμ στην πρωτεύουσα είναι συνυφασμένη με τους Ολυμπιακούς Αγώνες της Αθήνας, καθώς τέθηκε σε εμπορική λειτουργία στις 19 Ιουλίου 2004, σχεδόν έναν μήνα πριν από την έναρξη της μεγάλης διοργάνωσης. Το Τραμ συμβάλλει με πολλούς τρόπους στο συγκοινωνιακό έργο της πρωτεύουσας: Μειώνει τον κυκλοφοριακό φόρτο των αυτοκινήτων, ενισχύει το τουριστικό προϊόν, διασυνδέει μεγάλο μέρος του παραλιακού μετώπου, αφήνει χαμηλό περιβαλλοντικό αποτύπωμα», επεσήμανε κατά τη διάρκεια της εκδήλωσης  ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σταϊκούρας και πρόσθεσε: «Το Τραμ αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι του συνολικού σχεδιασμού του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών για τα μέσα μαζικής μεταφοράς στο λεκανοπέδιο της Αττικής. Με την επέκταση του δικτύου του και την αναβάθμιση του παρεχόμενου συγκοινωνιακού έργου, σε συνδυασμό με το Μετρό, τον Ηλεκτρικό, τα λεωφορεία και τα τρόλεϊ, προσφέρει περισσότερες επιλογές μετακίνησης στους πολίτες».
Κλείνοντας την τοποθέτησή του ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών σημείωσε: «Στο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών συνεχίζουμε την προσπάθεια, ώστε οι αστικές συγκοινωνίες της Αθήνας να γίνονται - κάθε μέρα - καλύτερες. Έχουμε πολύ και σκληρή δουλειά μπροστά μας. Για να αναβαθμίσουμε τις υφιστάμενες μεταφορές, να βελτιώσουμε τις παρεχόμενες υπηρεσίες, να ενισχύσουμε στόλο και συγκοινωνιακό έργο».

 

Ο Βασίλης Οικονόμου, Υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, αρμόδιος για τις Μεταφορές δήλωσε: «Το Τραμ είναι ένα θαυμάσιο μέσο σταθερής τροχιάς και ένα παράδειγμα για το πως πρέπει να δομηθούν οι Δημόσιες Συγκοινωνίες του μέλλοντος. Με ασφάλεια, με αξιοπιστία, με πράσινο αποτύπωμα για μια βιώσιμη αστική κινητικότητα». 

Ο Υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, αρμόδιος για τις Υποδομές, Νίκος Ταχιάος, σημείωσε: «Το τραμ, μπαίνοντας στη ζωή των Αθηναίων, έφερε στην επιφάνεια τα πλεονεκτήματα αλλά και τις δυσκολίες της αναβίωσης ενός επιφανειακού μέσου σταθερής τροχιάς. Το εγχείρημα δεν ήταν εύκολο, ήταν όμως τολμηρό. Σιγά -σιγά, το τραμ βρήκε τη θέση του στις δημόσιες συγκοινωνίες της πόλης και συνεχίζει να κερδίζει επιβάτες, ειδικά μετά και την τελευταία επέκταση προς Πειραιά και την προσθήκη των καινούργιων συρμών. Εύχομαι στα πολλά χρόνια που θα ακολουθήσουν, να το δούμε να επεκτείνεται και να κερδίζει ακόμα περισσότερο χώρο στις καθημερινές επιλογές των κατοίκων μιας δύσκολης πόλης, όπως η Αθήνα. Χρόνια Πολλά»!

Ο Υφυπουργός Εσωτερικών, αρμόδιος για θέματα Τοπικής Αυτοδιοίκησης, Βασίλης Σπανάκης, δήλωσε: «Το Τραμ κλείνει 20 χρόνια στον συγκοινωνιακό χάρτη της Αττικής. Το Τραμ όχι μόνον ενώνει τις γειτονιές μας, αλλά ζωντανεύει τις γειτονιές μας. Και είναι πάρα πολύ σημαντικό γιατί 20 χρόνια συνδέει γειτονιές των Νοτίων Προαστίων με το Κέντρο και με τον Πειραιά. Το θετικό είναι ότι η Αττική θα αλλάξει όψη. Είμαστε μπροστά σε μια μεγάλη επένδυση που θα αλλάξει την όψη της περιοχής μας αλλά και τον συγκοινωνιακό χάρτη. Συνεπώς υπάρχουν προοπτικές ανάπτυξης τόσο της ΣΤΑΣΥ όσο και όλων των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς. Και αυτό είναι θετικό γιατί σήμερα η εταιρεία έχει περίπου 2.500 εργαζομένους εκ των οποίων 470 είναι στο Τραμ και αυτό σημαίνει ότι στο μέλλον υπάρχουν προοπτικές ανάπτυξης σε όλα τα επίπεδα. Το Τραμ ήταν στη ζωή των Αθηναίων από το 1882 μέχρι το 1960. Μετά από ένα μεγάλο χρονικό διάστημα φέρνει πάλι κοντά τις ίδιες γειτονιές. Το Τραμ υπήρχε τις περασμένες δεκαετίες στις Τζιτζιφιές, υπήρχε στο Φάληρο, υπάρχει και σήμερα. Και θα υπάρχει και για πολλά χρόνια ακόμα. Χρόνια Πολλά Τραμ».      

Ο Πρόεδρος του Δ.Σ. της ΣΤΑ.ΣΥ, Χάρης Δαμάσκος επεσήμανε: «Εμείς στις Σταθερές Συγκοινωνίες αγαπάμε πολύ το τραμ. Το αγαπάμε γιατί είναι ένα μέσο που έχει φανατικούς φίλους, έχει λίγα προβλήματα, προσφέρει εξαιρετικό μεταφορικό έργο, γιατί πρόλαβε να εκσυγχρονιστεί στο σωστό χρόνο, έχει νέους συρμούς και προσφέρει καθημερινά υψηλού επιπέδου εξυπηρέτηση σε χιλιάδες συμπολίτες μας. Εύχομαι λοιπόν να τα εκατοστήσει, εύχομαι να επεκταθεί και άλλο το δίκτυο μας, να εκσυγχρονιστεί περαιτέρω η λειτουργία του και τελικά να εδραιωθεί περισσότερο και στην Αττική αλλά και στις καρδιές των επιβατών και των συμπολιτών μας».

Ο Διευθύνων Σύμβουλος της ΣΤΑ.ΣΥ Αθανάσιος Κοτταράς, σημείωσε: «Το Τραμ επανασυστήθηκε στο επιβατικό κοινό ως ένα νέας γενιάς, σύγχρονο και φιλικό προς το περιβάλλον μέσο μετακίνησης. Σταδιακά, ως ένα καινούριο όχημα πόλης, κατάφερε να βρει τη θέση του στις πόλεις που διασχίζει, να γίνει κομμάτι της ζωής των πολιτών και να κερδίσει την εμπιστοσύνη και την αγάπη τους. Σήμερα,  διαδραματίζει ενεργό ρόλο, δίνοντας λύσεις στις καθημερινές μετακινήσεις των πολιτών. Χρόνο με το χρόνο το τραμ εδραιώνεται, οι άνθρωποί του γίνονται ακόμη πιο έμπειροι και η εξέλιξή του είναι διαρκής».

«Από τους Ολυμπιακούς Αγώνες της Αθήνας μέχρι και σήμερα, το Τραμ συνδέει γειτονιές της πρωτεύουσας, συνδέει την Αθήνα με τα Νότια Προάστια. Ενισχύει τη διαλειτουργικότητα με τα υπόλοιπα μέσα μεταφοράς, συμβάλλοντας στην πολυτροπική αστική κινητικότητα. Οι τοπικές κοινωνίες έχουν αγκαλιάσει το Τραμ, ιδίως το νεανικό κοινό, όπως αποδείχθηκε από την επέκταση στον Πειραιά, με τα σύγχρονα βαγόνια να έχουν ενταχθεί αρμονικά στην καθημερινή λειτουργία της πόλης. Το Τραμ, ως σύγχρονο, ασφαλές, αξιόπιστο και φιλικό προς το περιβάλλον μέσο, αποτελεί αναπόσπαστο και σημαντικό μέλος των συγκοινωνιακών φορέων της Αθήνας», υπογράμμισε ο Διευθύνων Σύμβουλος του ΟΑΣΑ, Γιώργος Σπηλιόπουλος. 

«Με αφορμή τα 20 χρόνια λειτουργίας του Τραμ, θα θέλαμε αρχικά να ευχαριστήσουμε το προσωπικό του τραμ που μας μεταφέρει με ασφάλεια όλα αυτά τα χρόνια και να υπογραμμίσουμε τη δέσμευση του Υπερταμείου για τη λειτουργία των Συγκοινωνιών Αθηνών ως ένας αποτελεσματικός Όμιλος με επίκεντρο τον επιβάτη», δήλωσε, εκπροσωπώντας τη Διοίκηση της ΕΕΣΥΠ, ο Ιάσων Αγγελόπουλος,  portfolio manager.

Στην εκδήλωση για τα 20 χρόνια επιστροφής του Τραμ, παραβρέθηκαν μεταξύ άλλων βουλευτές, καθώς και εκπρόσωποι της αυτοδιοίκησης και συνεργαζόμενων εταιρειών, ενώ ιδιαίτερη στιγμή στην βραδιά ήταν η βράβευση δύο πρώην Διευθυνόντων Συμβούλων του Τραμ, του Χρήστου Αναστασόπουλου και του Σοφοκλή Ψυλιανού. 
Στο παρακάτω link μπορείτε να δείτε το επετειακό βίντεο της ΣΤΑ.ΣΥ για τα 20 χρόνια λειτουργίας του νέου Τραμ: