Σταθερά υπέρ του σχεδιασμού του ΑΔΜΗΕ για τη γραμμή Χανιά – Δαμάστα στέκεται η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας (ΥΠΕΝ). Πρόκειται για το έργο που προβλέπει την κατασκευή γραμμής μεταφοράς υψηλής τάσης 150ΚV από τον υφιστάμενο υποσταθμό Χανίων στην Ξυλοκαμάρα (Δήμο Χανίων) έως τον υπό κατασκευή υποσταθμό στη Δαμάστα (Δήμος Μαλεβιζίου), η οποία αρχικά βαίνει υπόγεια για μήκος 4,5 χιλιομέτρων και συνεχίζει εναέρια για μήκος 96,8 χιλιομέτρων, περιλαμβάνοντας 269 πυλώνες, ύψους 35 μέτρων

Σε συνάντηση που πραγματοποιήθηκε τη Δευτέρα στο ΥΠΕΝ, με τη συμμετοχή στελεχών του ΑΔΜΗΕ και του Δήμου Αποκόρωνα, ο υπουργός κ. Θόδωρος Σκυλακάκης ξεκαθάρισε ότι η όδευση του έργου που έχει σχεδιάσει ο ΑΔΜΗΕ δεν μπορεί να αλλάξει καθώς το κόστος θα είναι πολλαπλάσιο εάν γίνει υπογειοποίηση όλης της γραμμής μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας .

Σύμφωνα με τα όσα ειπώθηκαν στη συνάντηση, η υπογειοποίηση της γραμμής θα αύξανε το κόστος του έργου κατά επτά φορές, συγκριτικά με την εγκατάσταση των εναέριων πυλώνων, με συνέπεια την επιβάρυνση των καταναλωτών ρεύματος της χώρας, στους οποίους θα περάσει το κόστος ως ρυθμιζόμενη χρέωση στους λογαριασμούς ρεύματος.

Από την πλευρά τους η τοπική κοινωνία του Αποκόρωνα παραμένει σε εγρήγορση. Σε ανακοίνωση που εξέδωσε ο δήμος μετά τη συνάντηση στο ΥΠΕΝ ανέφεραν, μεταξύ άλλων, το εξής: «Μετά από την κάθετη άρνηση της πολιτικής ηγεσίας, γνωρίζοντας το αγωνιστικό και δημοκρατικό φρόνημα του Αποκορωνιώτικου λαού για την υπεράσπιση του τόπου του, καταστήσαμε σαφές ότι για όσες δυσάρεστες καταστάσεις τυχόν επακολουθήσουν η ευθύνη θα βαρύνει τους ίδιους».

Πάντως, σύμφωνα με διαβιβαστικό έγγραφο του ΑΔΜΗΕ στη Βουλή, απαντώντας σε σχετική ερώτηση, τον περασμένη Φεβρουάριο αναφερόταν ότι σχεδιασμός του έργου κατά τον παρόντα χρόνο «είναι ο βέλτιστος που προέκυψε κατόπιν εξέτασης των εναλλακτικών επιλογών κατά την οποία γνωμοδότησαν όλοι οι αρμόδιοι προς τούτο φορείς». Επισημαίνει επίσης, ότι η πρόταση των τοπικών φορέων που αφορά μια γενικευμένη υπογειοποίηση των γραμμών μεταφοράς υψηλής τάσης και μια κατασκευή σχετιζόμενη με το έργο διάνοιξης του νέου οδικού άξονα (ΒΟΑΚ) «δεν αποτελούν ενδεδειγμένες λύσεις».

Και αυτό διότι τυχόν ανασχεδιασμός του, με πρόβλεψη επιπλέον υπογείων τμημάτων στην υπόψη Γραμμή Μεταφοράς, θα οδηγήσει αθροιστικά σε αύξηση του μήκους των τμημάτων που θα υλοποιηθούν με υπόγεια καλώδια, γεγονός που με τη σειρά του θα οδηγήσει σε αύξηση των τάσεων στο ηλεκτρικό σύστημα της Κρήτης. «Το φαινόμενο αυτό εγκυμονεί σοβαρούς κινδύνους για την ακεραιότητα και την ορθή λειτουργία του εξοπλισμού του ηλεκτρικού συστήματος και αντιμετωπίζεται με κατάλληλες εγκαταστάσεις αντιστάθμισης που θα απαιτηθεί να εγκατασταθούν σε διάφορα σημεία του Συστήματος Μεταφοράς της Κρήτης, σε γήπεδα σημαντικής έκτασης που είναι δύσκολο να εξευρεθούν, προσκτηθούν και αδειοδοτηθούν, με απρόβλεπτες επιπτώσεις στην έγκαιρη ολοκλήρωση του συνολικού έργου», σημειώνει ο ΑΔΜΗΕ.

Επίσης, μεταξύ άλλων, σε περίπτωση βλάβης του υπόγειου καλωδιακού συστήματος, η επισκευή θα απαιτεί μεγαλύτερο χρόνο αποκατάστασης και αυξημένη όχληση στην κυκλοφορία, ενώ σε περίπτωση διαπλάτυνση του ΒΟΑΚ η μετατόπιση του καλωδιακού συστήματος θα είναι αδύνατη. Η πρόταση των τοπικών φορέων μεταφράζεται σε σημαντική αύξηση του κόστους υλοποίησης, καθώς εκτιμάται ότι θα απαιτηθούν 120 χλμ. υπόγειας όδευσης, 720 χλμ. καλωδίου 150kV, επιπλέον εξοπλισμός αντιστάθμισης και αντίστοιχα κατάλληλοι χώροι εγκατάστασης που δεν έχουν προβλεφθεί, «με το εκτιμώμενο επιπρόσθετο κόστος να φτάνει στα 150 εκατ. ευρώ, το οποίο, εφόσον εγκριθεί από την ΡΑΑΕΥ, θα μετακυλισθεί στον καταναλωτή». Τέλος, το απαιτούμενο μήκος καλωδίου αναμένεται να έχει απαγορευτικούς χρόνους παράδοσης σε σύγκριση με τα υλικά που απαιτούνται αντίστοιχα για την υλοποίηση μίας Εναέριας Γραμμής Μεταφοράς Υψηλής τάσης.

Η σχεδιαζόμενη γραμμή μεταφοράς Χανίων - Δαμάστας συνιστά έργο για τη μεταφορά ισχύος προς την ευρύτερη περιοχή της Κρήτης, το οποίο έχει συμπεριλάβει ο ΑΔΜΗΕ στο εγκεκριμέν0 δεκαετές αναπτυξιακό πλάνο του Εθνικού Συστήματος Μεταφοράς 2022-2031. Είναι επίσης συνδεδεμένο με το έργο της μεγάλης διασύνδεσης Κρήτης- Αττικής, καθώς η ενέργεια που θα εγχέει στο σύστημα όταν ολοκληρωθεί, δεν μπορεί να υποστηριχθεί με το υφιστάμενο δίκτυο.