Ο Τραμπ Μπορεί να Αποδειχθεί Κακός για τα Ηλεκτρικά Ι.Χ., Καλός για την Tesla

Ο Τραμπ Μπορεί να Αποδειχθεί Κακός για τα Ηλεκτρικά Ι.Χ., Καλός για την Tesla
του Τζοναθαν Γκιλφορντ / Reuters Breakingviews
Σαβ, 27 Ιουλίου 2024 - 18:02

Ο Ελον Μασκ έχει «κάρτα» Ντόναλντ Τραμπ. Το αφεντικό της αυτοκινητοβιομηχανίας των 780 δισ. δολ. έχει υποστηρίξει τον Ρεπουμπλικανό υποψήφιο για την προεδρία, ο οποίος έχει υποσχεθεί να τερματίσει τις ενισχύσεις στη βιομηχανία ηλεκτρικών οχημάτων. Αυτό δεν είναι τόσο οπισθοδρομικό όσο ακούγεται. Μια απόφαση να αποσυρθούν τα οφέλη από τους κατασκευαστές ΕV θα στρίμωχνε τους ανταγωνιστές της Tesla πολύ περισσότερο από αυτήν

Και η διατήρηση της κυριαρχίας στον κλάδο μπορεί να είναι μια αξιόλογη ανταλλαγή για τον Mασκ. Η άνοδος των αντιπάλων της από το Ντιτρόιτ μέχρι τη Σενζέν έπληξε την εταιρεία με έδρα το Τέξας, η οποία για να διατηρήσει την πρωτοκαθεδρία έναντι της κινεζικής BYD μείωσε τις τιμές. Το μεικτό περιθώριο κέρδους της Tesla κατέρρευσε στο ιστορικό χαμηλό του 14,6%, σύμφωνα με τα αποτελέσματα του δευτέρου τριμήνου, από το υψηλότερο σημείο του 30% το 2022.

Ο όρκος του Τραμπ να τερματίσει την «εντολή» της κυβέρνησης των ΗΠΑ για ηλεκτρικά οχήματα και να αυξήσει τους δασμούς σε προϊόντα, όπως ανταλλακτικά αυτοκινήτων, υπόσχεται περισσότερα δεινά. Ο νόμος για τη μείωση του πληθωρισμού του προέδρου Τζο Μπάιντεν προσφέρει έως και 7.500 δολάρια σε επιδοτήσεις για αγοραστές. Ο τερματισμός του θα μπορούσε να μειώσει τις πωλήσεις του κλάδου κατά 27% το 2030, σύμφωνα με έγγραφο του Ινστιτούτου Brookings. Μια εισφορά 10% στα εισαγόμενα ανταλλακτικά αυτοκινήτων θα πρόσθετε 1.500 δολάρια στο κόστος ενός μέσου οχήματος. Η Tesla, όμως, δεν είναι μία μέση εταιρεία. Η Wells Fargo εκτιμά ότι το 65% των ανταλλακτικών της προέρχεται από τις ΗΠΑ και τον Καναδά, έναντι 45% για ολόκληρη τη βιομηχανία. Και η Tesla, σε αντίθεση με τους ανταγωνιστές που εδρεύουν στο Ντιτρόιτ, κερδίζει πραγματικά χρήματα από τα οχήματα μηδενικών εκπομπών ρύπων. Η General Motors ανέφερε ότι τα EV της θα χρειαστούν περισσότερο χρόνο για να καλύψουν το κόστος τους μετά τη μείωση του αναμενόμενου όγκου παραγωγής.

Αυτό το τελευταίο σημείο είναι το «κλειδί»: η ηλεκτροκίνηση συνεπάγεται βαριά πάγια έξοδα που απαιτούν αύξηση των πωλήσεων για να αποδώσουν. Μια αλλαγή πολιτικής, που θα συρρικνώσει τον κλάδο θα κάνει την εξίσωση πιο δύσκολη για τους ανταγωνιστές της Tesla και ευκολότερη για την Tesla. Και αν ο Λευκός Οίκος του Τραμπ χαλαρώσει τους κανόνες εκπομπής ρύπων, το κίνητρο για τους κολοσσούς του κλάδου να αντέξουν αυτόν τον πόνο μειώνεται. Τόσο η GM όσο και η Ford λένε ότι θα αλλάξουν τα σχέδια EV για να αντισταθμίσουν τις ρυθμίσεις. Εάν αποσύρουν την παραγωγή του Chevrolet Blazer ή του F-150 Lightning, η Tesla θα ωφεληθεί.


(από την εφημερίδα «ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ»)