Τα πιο πρόσφατα plug-in υβριδικά ηλεκτρικά μοντέλα (PHEV) έχουν πλέον αυτονομίες (αποκλειστικά με τη χρήση της μπαταρίας και όχι τη συνδρομή του θερμικού κινητήρα) που μέχρι πριν από λίγα χρόνια θεωρούνταν αποδεκτές για ένα αμιγώς ηλεκτρικό αυτοκίνητο.

Τα PHEV έχουν ανακτήσει τη δυναμική τους φέτος, με τις πωλήσεις σε πανευρωπαϊκό επίπεδο να έχουν αυξηθεί κατά 4,9% μέχρι και τον Μάιο, σύμφωνα με την Dataforce, ενώ την ίδια περίοδο οι πωλήσεις EV αυξήθηκαν κατά 2,5%.

Τα νέα μοντέλα μεγαλύτερης αυτονομίας -ορισμένα με τιμές εκπομπών ρύπων κάτω από 20 γραμμάρια CO2 ανά χιλιόμετρο- θα βοηθήσουν τις αυτοκινητοβιομηχανίες να επιτύχουν τους αυστηρότερους στόχους εκπομπών ρύπων που θα ισχύσουν από το 2025.

Η Skoda, στις 11 Ιουλίου ξεκίνησε σε ορισμένες αγορές να δέχεται παραγγελίες για το νέο Superb iV PHEV (που θα παρουσιαστεί στα τέλη του έτους ή στις αρχές του 2025) του οποίου η ηλεκτρική αυτονομία υπολογίζεται ότι θα είναι περίπου 135 χλμ. (και οι εκπομπές ρύπων είναι μόλις 8 gr/km), υπερδιπλάσια από την αντίστοιχη του σημερινού μοντέλου. Σαν μέτρο σύγκρισης, σημειώνεται ότι η αυτονομία του αμιγώς ηλεκτρικού Nissan Leaf του 2014 ήταν περίπου 140 χλμ. 

Το πακέτο μπαταριών 25,7 kWh του νέου Superb είναι διπλάσιο σε μέγεθος από το αυτό του προκατόχου του και έχει σχεδόν το ίδιο μέγεθος με το αντίστοιχο του ηλεκτρικού Dacia Spring, το οποίο προσφέρει αυτονομία περίπου 230 χλμ. Το Superb υποστηρίζει φόρτιση DC έως 50 kW, με δυνατότητα φόρτισης από το 10% στο 80% σε 26 λεπτά. Το Passat PHEV, προσφέρει αυτονομία 120 χλμ και η ίδια η VW το χαρακτηρίζει ως ένα "ηλεκτρικό αυτοκίνητο για την καθημερινή ζωή”.

 Η κινεζική μάρκα MG έχει επίσης αναβαθμίσει τα νεότερα PHEV της, διπλασιάζοντας το μέγεθος της μπαταρίας στο νέα γενιά του HS σε 24,7 kWh, με αποτέλεσμα η αμιγώς ηλεκτρική αυτονομία να φτάνει τα 120 χλμ. Η εταιρία, (θυγατρική του κολοσσού SAIC) αποκάλυψε το νέο HS πρόσφατα, στο Goodwood Festival of Speed. Η Renault επανεξετάζει τα PHEV με το Rafale, το οποίο θα έχει ηλεκτρική αυτονομία περίπου 100 χλμ, περίπου διπλάσια από την αυτονομία των συστημάτων PHEV που χρησιμοποιούνται στα Captur και Megane.

Υπάρχουν διάφοροι λόγοι για την αύξηση της αυτονομίας (και, φυσικά, του μεγέθους της μπαταρίας), επισήμανε ο Matthias Schmidt της Schmidt Automotive Research, ο οποίος παρακολουθεί στενά τις αγορές EV και PHEV.

Πρώτον, είπε, η ΕΕ έχει αναθεωρήσει τον "συντελεστή χρησιμότητας” -ή το ποσοστό χρήσης σε λειτουργία EV για τις ανάγκες του περιορισμού των εκπομπών CO2- για το 2025 για τα νέα μοντέλα και το 2026 για τα υπάρχοντα μοντέλα, ώστε να αντικατοπτρίζει καλύτερα την πραγματική χρήση των PHEV. Τα πρώτα αποτελέσματα από την έρευνα σχετικά με τη χρήση, δείχνουν ότι πολλοί οδηγοί δεν φορτίζουν τακτικά τις μπαταρίες, με αποτέλεσμα την πολύ μεγαλύτερη χρήση του κινητήρα εσωτερικής καύσης και συνεπώς υψηλότερες εκπομπές.

Οι μεγαλύτερες αυτονομίες δεν θα αντισταθμίσουν πλήρως την αλλαγή του συντελεστή χρησιμότητας, είπε, αλλά θα μειώσουν τις επιπτώσεις και θα βοηθήσουν τους κατασκευαστές αυτοκινήτων να επιτύχουν τους στόχους τους.

Ένας άλλος σημαντικός λόγος είναι οι αλλαγές στη φορολογία των "παροχών σε είδος” στο Ηνωμένο Βασίλειο και τη Γερμανία, τις δύο μεγαλύτερες αγορές στην Ευρώπη. Τα plug-in υβριδικά χρειάζονται ηλεκτρική αυτονομία 80 χιλιομέτρων ή περισσότερο για να πληρούν τις προϋποθέσεις για -σημαντικά- μειωμένο μηνιαίο φορολογικό συντελεστή σε σχέση με τα αυτοκίνητα που έχουν μόνο θερμικό κινητήρα στη Γερμανία, δήλωσε ο Schmidt, προσθέτοντας ότι τα PHEV με μεγαλύτερη αυτονομία πληρούν επίσης τις προϋποθέσεις για χαμηλότερους φόρους και στο Ηνωμένο Βασίλειο.

Για παράδειγμα, στο Ηνωμένο Βασίλειο, το Range Rover Sport PHEV με ηλεκτρική αυτονομία 113 χλμ βρίσκεται στη φορολογική ζώνη του 5%, όπως και τα PHEV VW Tiguan και Skoda Superb. Στα αυτοκίνητα με αυτονομία από 64 έως 111 και από 48 έως 63 χλμ, ο συντελεστής αυξάνεται στο 8% και 12%, αντίστοιχα.

Ο Benjamin Kibies, αναλυτής της Dataforce, δήλωσε ότι οι δύο κορυφαίες αγορές PHEV με βάση τον όγκο (μέχρι τον Μάιο του τρέχοντος έτους) ήταν η Γερμανία και το Ηνωμένο Βασίλειο, με πωλήσεις 73.700 και 64.770 μονάδες, αντίστοιχα (και αύξηση 17% και 31% σε σχέση με το 2023, αντίστοιχα).Το μερίδιο αγοράς ίσως να έχει σταθεροποιηθεί
Παρά την πρόσφατη αύξηση των πωλήσεων PHEV, το μερίδιο αγοράς αυτών των μοντέλων είναι σχετικά χαμηλό σε σύγκριση με τα EV και είναι απίθανο να αυξηθεί σημαντικά, είπε επίσης ο Schmidt της Schmidt Automotive Research. Στη Δυτική Ευρώπη, η διείσδυση των PHEV ήταν 7,8% μέχρι τον Μάιο και δεν είναι πιθανό να αυξηθεί πάνω από το 10%, καθώς οι στόχοι για τις εκπομπές ρύπων συνεχίζουν να αυστηροποιούνται ενόψει της απόφασης για μηδενικούς ρύπους το 2035.

"Δεν βλέπουμε μεγάλα κέρδη διείσδυσης για τα PHEV”, ανέφερε,"ίσως μια αύξηση κατά μία έως δύο ποσοστιαίες μονάδες, αλλά τίποτα δραματικό".

Στο ίδιο μήκος κύματος, ο Kibies δήλωσε ότι το μεγαλύτερο μέρος της αύξησης των πωλήσεων PHEV συνέβη τον Ιανουάριο και τον Φεβρουάριο, με μείωση 12% τον Μάιο και τα προκαταρκτικά στοιχεία δείχνουν μείωση 15% τον Ιούνιο. Για το 2024 συνολικά, προβλέπει ότι οι πωλήσεις PHEV θα είναι μειωμένες κατά 1,9%, αλλά οι νέοι στόχοι για τις εκπομπές ρύπων που θα τεθούν σε ισχύ το 2025 αναμένεται να προκαλέσουν αύξηση του όγκου κατά 15%, καθώς οι αυτοκινητοβιομηχανίες θα μειώσουν τις τιμές των PHEV.

Παρά το γεγονός ότι οι προσπάθειες των ευρωπαϊκών αυτοκινητοβιομηχανιών (κυρίως αυτές του ομίλου VW) να αυξήσουν τις ηλεκτρικές αυτονομίες των PHEV μοντέλων τους δείχνουν να αποδίδουν, ανάλογους στόχους έχουν θέσει και οι κινέζοι κατασκευαστές. Πλην της MG που αναφέρθηκε πιο πάνω, το SUV GWM Wey 05 προσφέρει 146 χιλιόμετρα ηλεκτρικής αυτονομίας (με μπαταρία σχεδόν 40 kWh), και το μικρότερο Wey 03 136 χλμ. Είναι σημαντικό ότι και τα δύο αυτά μοντέλα διατίθενται σε ορισμένες ευρωπαϊκές αγορές.

 

*Πηγή: Top Gear Greece