Στραμμένο σε Ανατολή και Δύση είναι το ενδιαφέρον των παγκόσμιων αναλυτών, προκειμένου να "διαβάσουν" τι σημαίνει για τη διεθνή ναυτιλία η πορεία της κινεζικής οικονομίας και μια ενδεχόμενη εκλογή Τραμπ στην προεδρία των ΗΠΑ, με δεδομένο ότι η πορεία που έχουν επιλέξει οι Δημοκρατικοί να κινηθούν στην πράσινη μετάβαση είναι σταθερή και θα συνεχίσει να είναι

Κίνα και επενδύσεις

Οι γεωπολιτικές διενέξεις, συμπεριλαμβανομένων των εμπορικών περιορισμών μεταξύ των ΗΠΑ και της Κίνας, αποτελούν την κορυφαία ανησυχία για τα κρατικά επενδυτικά κεφάλαια και τις κεντρικές τράπεζες, που διαχειρίζονται περιουσιακά στοιχεία ύψους περίπου $22 τρισ., σύμφωνα με έρευνα της Invesco που δημοσιεύθηκε πρόσφατα. 

Η όξυνση των συγκρούσεων αποτελεί μια επί μακρόν απειλή για το παγκόσμιο επενδυτικό κοινό. Με την υποχώρηση του πληθωρισμού και καθώς σχεδόν ο μισός παγκόσμιος πληθυσμός μεταβαίνει στις κάλπες φέτος, οι εντάσεις αυτές βρίσκονται τώρα στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος.

Στο μεταξύ, η πορεία της κινεζικής οικονομίας συνεχίζει να προβληματίζει. Έτσι ερμηνεύεται και η αιφνίδια κίνηση μείωσης των επιτοκίων, δείγμα των προσπαθειών ης Κεντρικής Τράπεζας της Κίνας να ενισχύσει την επιβραδυνόμενη δεύτερη μεγαλύτερη οικονομία του πλανήτη.

H People’s Bank of China ανακοίνωσε τη Δευτέρα 22 Ιουλίου ότι το επιτόκιο δανεισμού ενός έτους, που χρησιμοποιείται ευρέως ως σημείο αναφοράς για τον δανεισμό των επιχειρήσεων, θα μειωθεί κατά 0,1%, στο 3,35%. Πρόκειται για την πρώτη τέτοια μείωση από τον Αύγουστο του 2023.

Το αντίστοιχο επιτόκιο δανεισμού με ορίζοντα τα πέντε έτη θα μειωθεί επίσης κατά 0,1%, για πρώτη φορά από τον Φεβρουάριο, στο 3,85%. Η τράπεζα θα μειώσει επίσης το αντίστροφο επιτόκιο repo επτά ημερών στο 1,7% από 1,8%.

Η Κίνα προβαίνει σε σταδιακές μειώσεις επιτοκίων εν μέσω μιας επιμένουσας κρίσης στον κλάδο του real estate και της μειωμένης εγχώριας καταναλωτικής δαπάνης. Υπό αυτό το πρίσμα, οι υπεύθυνοι χάραξης της νομισματικής πολιτικής του Πεκίνου δέχονται πιέσεις να παρέμβουν, προκειμένου να αλλάξει αυτή η εικόνα και να ενισχυθούν η κατανάλωση και οι επενδύσεις. Τα επίσημα δεδομένα κάνουν λόγο για ανάπτυξη 4,7% το β΄ τρίμηνο, με τις εκτιμήσεις αναλυτών να πέφτουν έξω. Πάντως, οικονομολόγοι, μιλώντας στους Financial Times, σημειώνουν ότι η κίνηση της Κεντρικής Τράπεζας της Κίνας θα έχει μικρό αντίκτυπο, εκτός εάν συνοδευτεί από γενναίες δημοσιονομικές παρεμβάσεις και μεταρρυθμίσεις που θα τονώσουν την εμπιστοσύνη του ιδιωτικού τομέα.

Όσοι παρακολουθούν στενά τις εξελίξεις στην κινεζική οικονομία, την ίδια στιγμή μελετούν και τα όσα συμβαίνουν στην άλλη πλευρά του χάρτη, με την εκλογή Τραμπ να εκτιμούν ότι σχετίζεται άμεσα και με ευθύ τρόπο με το μέλλον της παγκόσμιας οικονομίας και ειρήνης. Μια νέα προεδρία Τραμπ θα επηρεάσει και την πορεία της κινεζικής οικονομίας, εάν ισχύσει η υπόσχεση του υποψήφιου προέδρου των ΗΠΑ για επιβολή δασμών μέχρι 60% στα κινεζικά προϊόντα.

Εκλογές ΗΠΑ

Αν τελικά ο Ντόναλντ Τραμπ μπει ξανά στο οβάλ γραφείο, δεν σημαίνει αυτόματα ότι ορισμένα τμήματα της ναυτιλίας θα κερδίσουν και άλλα θα χάσουν, καθώς υπάρχουν πάρα πολλές μεταβλητές για να εκτιμηθούν, σημειώνει ο οίκος Jefferies. Ο Τραμπ και ο αντιπρόεδρος που επέλεξε, ο γερουσιαστής του Οχάιο Τζέι Ντι Βανς, τείνουν αμφότεροι προς απομονωτικές απόψεις, για παράδειγμα, γεγονός που θα μπορούσε να επηρεάσει την προθυμία των ΗΠΑ να στηρίξουν την Ουκρανία έναντι της Ρωσίας. 

Αν, όπως γράφει το Tradewinds, παρουσιάζοντας το σημείωμα του Jefferies, ο πόλεμος λήξει με προσάρτηση ουκρανικών εδαφών από τη Ρωσία, τότε το πιθανό αποτέλεσμα είναι η συνέχιση των εναλλακτικών εμπορικών ροών, που τόσο πολύ ωφέλησαν τα δεξαμενόπλοια και τα πλοία μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου από το 2022 και μετά λόγω των κυρώσεων κατά της Ρωσίας. Εάν όχι, υπάρχουν μακροπρόθεσμες προοπτικές για επιστροφή στα παραδοσιακά εμπορικά πρότυπα.

Επίσης μια κυβέρνηση Τραμπ είναι πιθανό να ακολουθήσει σκληρή γραμμή κατά της Κίνας και του Ιράν. Στην περίπτωση της Κίνας, η πιθανότητα αυξημένων μέτρων προστατευτισμού υποδηλώνει ότι το παγκόσμιο εμπόριο εμπορευματοκιβωτίων θα κλυδωνιστεί σε περίπτωση που οι δασμοί γίνουν πιο επαχθείς, εκτιμά ο Jefferies.

Στην περίπτωση του Ιράν, είναι πιθανό, με βάση την προηγούμενη εχθρότητα από τον Τραμπ, να περιοριστεί η δυνατότητα της Τεχεράνης να εξάγει αργό, γεγονός που θα ωφελήσει τα δεξαμενόπλοια που δεν είναι στον λεγόμενο "σκοτεινό στόλο".

Υπενθυμίζεται και μια πρόσφατη δέσμευση του υποψήφιου της αμερικανικής δεξιάς για την προεδρία σε κορυφαία στελέχη εταιρειών της πετρελαϊκής βιομηχανίας. Ο κ. Τραμπ υποσχέθηκε ιδίως, σύμφωνα με τις πληροφορίες της εφημερίδας, να τερματίσει αμέσως το πάγωμα της κυβέρνησης Μπάιντεν στις άδειες για νέες εξαγωγές υγροποιημένου φυσικού αερίου (ΥΦΑ).

Επίσης, έχει διαβεβαιώσει ότι θα προκηρύξει νέους μειοδοτικούς διαγωνισμούς, προκειμένου να παραχωρηθούν άδειες εκμετάλλευσης κοιτασμάτων στον Κόλπο του Μεξικού, καθώς και ότι θα προχωρήσει σε άρση των περιορισμών για την εξερεύνηση και την εκμετάλλευση κοιτασμάτων στην Αρκτική και στην Αλάσκα. Ανάμεσα στους περίπου είκοσι επικεφαλής και στελέχη εταιρειών βρίσκονταν αντιπρόσωποι των Venture Global, Cheniere Energy, Chevron και Exxon, σύμφωνα με κατάλογο που εξασφάλισε η Washington Post.

Κινεζική οικονομία 

Όσον αφορά αυτή καθαυτή την πορεία της κινεζικής οικονομίας, το τελευταίο διάστημα φαίνεται να προβληματίζουν οι σχετικά χαμηλοί ρυθμοί ανάπτυξης που επηρεάζουν τόσο τη ζήτηση πετρελαίου όσο και των χύδην φορτίων, όπως το σιδηρομετάλλευμα. Οι ισχυρές εισαγωγές σιδηρομεταλλεύματος της Κίνας από πέρυσι οφείλονταν στην άνθηση της εγχώριας αυτοκινητοβιομηχανίας και τις ισχυρές εξαγωγές χάλυβα, οι οποίες έχουν στηρίξει τους ναύλους για τα μεγάλα χύδην ξηρά πλοία. Αλλά αν αυτή η δυναμική μπορεί να συνεχιστεί, τώρα φαίνεται εξαιρετικά αμφίβολο, σημειώνει η Lloyd's List.

(από capital.gr)