Το υπουργείο Εμπορίου των ΗΠΑ αναμένεται να προτείνει την απαγόρευση του κινεζικού λογισμικού στα αυτόνομα και συνδεδεμένα οχήματα τις επόμενες εβδομάδες, σύμφωνα με πηγές. Η κυβέρνηση Μπάιντεν σχεδιάζει να εκδώσει πρόταση κανονισμού που θα απαγορεύει το κινεζικό λογισμικό σε οχήματα στις Ηνωμένες Πολιτείες με αυτοματισμό επιπέδου 3 και άνω, γεγονός που θα έχει ως αποτέλεσμα 

να απαγορεύονται επίσης οι δοκιμές στους δρόμους των ΗΠΑ αυτόνομων οχημάτων που παράγονται από κινεζικές εταιρείες.

Η διοίκηση, σε μια απόφαση που δεν είχε αναφερθεί προηγουμένως, σχεδιάζει επίσης να προτείνει την απαγόρευση της κυκλοφορίας οχημάτων με μονάδες προηγμένων ασύρματων επικοινωνιακών ικανοτήτων κινεζικής ανάπτυξης στους δρόμους των ΗΠΑ, πρόσθεσαν οι πηγές.

Σύμφωνα με την πρόταση, οι αυτοκινητοβιομηχανίες και οι προμηθευτές θα πρέπει να επαληθεύουν ότι κανένα από τα συνδεδεμένα οχήματα ή το προηγμένο λογισμικό αυτόνομων οχημάτων τους δεν αναπτύχθηκε σε μια «ξένη οντότητα που προκαλεί ανησυχία» όπως η Κίνα, ανέφεραν οι πηγές.

Το υπουργείο Εμπορίου δήλωσε τον περασμένο μήνα ότι σχεδίαζε να εκδώσει προτεινόμενους κανόνες για τα συνδεδεμένα οχήματα τον Αύγουστο και αναμενόταν να επιβάλει όρια σε κάποιο λογισμικό που κατασκευάζεται στην Κίνα και σε άλλες χώρες που θεωρούνται αντίπαλες.

Κληθείς να σχολιάσει, εκπρόσωπος του Υπουργείου Εμπορίου δήλωσε την Κυριακή ότι το υπουργείο «ανησυχεί για τους κινδύνους εθνικής ασφάλειας που σχετίζονται με τις συνδεδεμένες τεχνολογίες στα συνδεδεμένα οχήματα».

Το Γραφείο Βιομηχανίας και Ασφάλειας του υπουργείου θα εκδώσει έναν προτεινόμενο κανόνα που «θα εστιάζει σε συγκεκριμένα συστήματα που προκαλούν ανησυχία εντός του οχήματος. Η βιομηχανία θα έχει επίσης την ευκαιρία να εξετάσει αυτόν τον προτεινόμενο κανόνα και να υποβάλει παρατηρήσεις».

Η κινεζική πρεσβεία στην Ουάσινγκτον δεν σχολίασε αμέσως, αλλά το κινεζικό υπουργείο Εξωτερικών έχει προηγουμένως παροτρύνει τις Ηνωμένες Πολιτείες «να σεβαστούν τους νόμους της οικονομίας της αγοράς και τις αρχές του θεμιτού ανταγωνισμού». Υποστηρίζει μάλιστα ότι τα κινεζικά αυτοκίνητα είναι δημοφιλή παγκοσμίως επειδή είχαν αναδειχθεί μέσα από τον έντονο ανταγωνισμό της αγοράς και είναι τεχνολογικά καινοτόμα.

Την Τετάρτη, ο Λευκός Οίκος και το Στέιτ Ντιπάρτμεντ διοργάνωσαν συνάντηση με συμμάχους και ηγέτες της βιομηχανίας για την «από κοινού αντιμετώπιση των κινδύνων εθνικής ασφάλειας που σχετίζονται με τα συνδεδεμένα οχήματα», ανέφερε το υπουργείο. Πηγές δήλωσαν ότι οι αξιωματούχοι αποκάλυψαν λεπτομέρειες του σχεδιαζόμενου κανόνα της κυβέρνησης.

Στη συνάντηση συμμετείχαν αξιωματούχοι από τις Ηνωμένες Πολιτείες, την Αυστραλία, τον Καναδά, την Ευρωπαϊκή Ένωση, τη Γερμανία, την Ινδία, την Ιαπωνία, τη Δημοκρατία της Κορέας, την Ισπανία και το Ηνωμένο Βασίλειο, οι οποίοι «αντάλλαξαν απόψεις σχετικά με τους κινδύνους δεδομένων και κυβερνοασφάλειας που συνδέονται με τα συνδεδεμένα οχήματα και ορισμένα εξαρτήματα».

Γνωστό και ως αυτοματοποίηση οδήγησης υπό όρους, το επίπεδο 3 περιλαμβάνει τεχνολογία που επιτρέπει στους οδηγούς να συμμετέχουν σε δραστηριότητες πίσω από το τιμόνι, όπως η παρακολούθηση ταινιών ή η χρήση smartphones, αλλά μόνο υπό ορισμένες περιορισμένες συνθήκες.

Τον Νοέμβριο, μια ομάδα Αμερικανών βουλευτών έκρουσε τον κίνδυνο σχετικά με τις κινεζικές εταιρείες που συλλέγουν και χειρίζονται ευαίσθητα δεδομένα κατά τη δοκιμή αυτόνομων οχημάτων στις Ηνωμένες Πολιτείες και έθεσε ερωτήσεις σε 10 μεγάλες εταιρείες, τις Baidu, Nio, WeRide, Didi Chuxing, Xpeng, Inceptio, Pony.ai, AutoX, Deeproute.ai και Qcraft.

Οι επιστολές ανέφεραν ότι κατά τους 12 μήνες μέχρι τον Νοέμβριο του 2022 οι κινεζικές εταιρείες AV έκαναν δοκιμαστικά περισσότερα από 450.000 μίλια στην Καλιφόρνια. Τον Ιούλιο του 2023, ο υπουργός Μεταφορών Pete Buttigieg δήλωσε ότι η υπηρεσία του εξέφρασε ανησυχίες για την εθνική ασφάλεια σχετικά με τις κινεζικές εταιρείες αυτόνομων οχημάτων στις Ηνωμένες Πολιτείες.

Η διοίκηση ανησυχεί για τα συνδεδεμένα οχήματα που χρησιμοποιούν το σύστημα παρακολούθησης του οδηγού για να ακούσουν ή να καταγράψουν τους επιβάτες ή να πάρουν τον έλεγχο του ίδιου του οχήματος.

«Οι κίνδυνοι για την εθνική ασφάλεια είναι αρκετά σημαντικοί», δήλωσε τον Μάιο η υπουργός Εμπορίου Gina Raimondo. «Αποφασίσαμε να αναλάβουμε δράση επειδή πρόκειται για πραγματικά σοβαρά πράγματα».

euractiv.gr