Κίνα: Η Βιομηχανία των Μπαταριών Εισέρχεται σε Φάση Ενοποίησης

Κίνα: Η Βιομηχανία των Μπαταριών Εισέρχεται σε Φάση Ενοποίησης
της Αρχοντίας Γ. Καλλιτέρη
Τετ, 7 Αυγούστου 2024 - 18:04

Με την παγκόσμια αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων να περνάει μία περίοδο ύφεσης, και ενώ η ευρωπαϊκή βιομηχανία μπαταριών δέχεται έντονες πιέσεις, ο αντίστοιχος κινεζικός κλάδος ωριμάζει ταχύτατα καθώς ξεκινά μία διαδικασία ενοποίησης. Παρά τα ανάμεικτα μηνύματα της αγοράς, οι μεγάλοι παίκτες συνεχίζουν να επενδύουν στον τομέα, ενώ οι μικρότεροι επανεξετάζουν τη στρατηγική τους με στόχο να επιβιώσουν ή να εξέλθουν με όσο το δυνατόν λιγότερες απώλειες

Με την Κίνα να κυριαρχεί στην παγκόσμια βιομηχανία μπαταριών, οι εξελίξεις αναπόφευκτα θα οδηγήσουν σε ένα ντόμινο και στις ξένες αγορές.

Σύμφωνα με εκτιμήσεις των αναλυτών, στην Κίνα λειτουργούν τουλάχιστον 50 διαφορετικοί κατασκευαστές μπαταριών, ένας εντυπωσιακός αριθμός ακόμα και για τη μεγαλύτερη αγορά του πλανήτη. Δυστυχώς για αυτές τις επιχειρήσεις, η μεσοπρόθεσμη επιβίωσή τους βρίσκεται σε κίνδυνο. Όπως αναφέρει ο Yang Hongxin, επικεφαλής της παραγωγού μπαταριών SVolt, είναι αρκετά πιθανό ότι μέχρι το τέλος του 2024 θα λειτουργούν λιγότερες από 40 επιχειρήσεις, μία συρρίκνωση 20% για τον κλάδο. Και παρόλο που οι μικρότερες εταιρείες θεωρούνται ως τα πρώτα θύματα μίας τέτοιας τάσης συγκέντρωσης, οι άνθρωποι της αγοράς προειδοποιούν πως οι μεγάλοι κατασκευαστές δεν θα βγουν αλώβητοι από αυτή τη διαδικασία.

Πώς ξεκίνησε αυτή η περίοδος κρίσης όμως; Το πρόβλημα της πλεονάζουσας παραγωγής των διάφορων κινεζικών κλάδων είναι ευρέως γνωστό, με τους κινέζους κατασκευαστές να αξιοποιούν τις κρατικές επιδοτήσεις ώστε να πλημμυρίσουν την εγχώρια και διεθνή αγορά με φθηνά προϊόντα, προκαλώντας ένα ράλι μείωσης των τιμών. Η βιομηχανία των μπαταριών αντιμετώπιζε παρόμοιο πρόβλημα, κάτι που στένευε περαιτέρω τα περιθώρια κέρδους των επιχειρήσεων, ειδικά για τους μικρότερους παραγωγούς. Η κατάσταση αυτή οδήγησε σε μία δραστική παρέμβαση από την κινεζική ηγεσία, καθώς το Πεκίνο ανακοίνωσε πρόσφατα νέα αυστηρότερα κριτήρια για τις μπαταρίες λιθίου. Ως εκ τούτου, δεκάδες σχέδια για επενδύσεις που στόχευαν απλώς στη γρήγορη ανάπτυξη χωρίς να βελτιώνουν τα παραγόμενα προϊόντα των επιχειρήσεων έχουν ακυρωθεί.

Οι πωλήσεις EVs σε παγκόσμιο και περιφερειακό επίπεδο. Πηγή: Financial Times. 


Από την άλλη πλευρά, οι κινέζοι κατασκευαστές δεν μπορούν να ξεφύγουν από τον ελέφαντα στο δωμάτιο: Η αγορά των ηλεκτρικών οχημάτων, ειδικά στις δυτικές χώρες, βρίσκεται σε μία περίοδο ύφεσης. Η πραγματικότητα αυτή έχει προκαλέσει έντονες αναταράξεις στον ευρωπαϊκό κλάδο των μπαταριών, με την κατασκευή μίας σειράς μεγάλων εργοστασίων να διακόπτεται και πολλές ευρωπαϊκές επιχειρήσεις να αντιμετωπίζουν σοβαρά οικονομικά προβλήματα. Η μειωμένη ζήτηση EVs στις δυτικές αγορές έχει οδηγήσει και πολλές αυτοκινητοβιομηχανίες σε μεταστροφή, με ορισμένους να μειώνουν δραστικά την ηλεκτροκίνηση και να προτιμούν τις επενδύσεις σε υβριδικά μοντέλα ή ακόμα και βενζινοκίνητα νέας γενιάς. Μολονότι η αγορά ηλεκτρικών οχημάτων εντός της Κίνας συνεχίζει να αναπτύσσεται— με τα αυτοκίνητα εναλλακτικών καυσίμων να ξεπερνούν το 50% των συνολικών πωλήσεων για πρώτη φορά τον Ιούλιο— η βραχυπρόθεσμη και μεσοπρόθεσμη ανάπτυξη δεν πρέπει να θεωρείται δεδομένη.

Για το 2024, έχουν ανακοινωθεί νέα έργα με ισχύ 152 GWh, ένα ποσοστό μειωμένο κατά 55% από το 2023. Τα έργα αυτά αφορούσαν σε 20 από τις 50 επιχειρήσεις, αναδεικνύοντας την περιορισμένη ικανότητα επενδύσεων από τους μικρότερους παίκτες. Για αρκετούς παραγωγούς, τα σχέδια που εγκατέλειψαν δεν αφορούσαν αποκλειστικά επενδύσεις εντός Κίνας, αλλά και εκτός, ειδικά στην Ευρώπη. Η εξέλιξη αυτή έχει και γεωπολιτικές συνέπειες καθώς το Πεκίνο έχει επενδύσει στη μεταφορά ενός σημαντικού μέρους της παραγωγής EVs εντός ευρωπαϊκού εδάφους ώστε να παρακάμψει τους προσφάτως επιβληθέντες δασμούς των Βρυξελλών.