Το Δημόσιο Επενδυτικό Ταμείο της Σαουδικής Αραβίας (Public Investment Fund) θα χρηματοδοτήσει με επιπλέον 1,5 δις δολάρια το αμερικανικό start-up Lucid. Η Lucid είναι μία μικρή κατασκευάστρια ηλεκτρικών οχημάτων σε έναν ήδη κορεσμένο κλάδο, ο οποίος βιώνει μία παρατεταμένη ύφεση τους τελευταίους μήνες

Η Lucid εδρεύει στην Καλιφόρνια και επί του παρόντος έχει μόνο ένα μοντέλο EV, ένα σεντάν που κοστολογείται στα 70.000 δολάρια. Ο σχεδιασμός της εταιρείας προβλέπει την κατασκευή περίπου 9.000 οχημάτων εντός του 2024, ελπίζοντας ότι σύντομα θα κυκλοφορήσει και ένα δεύτερο μοντέλο, τύπου SUV με αρχική τιμή στα 80.000 δολάρια. Με αυτά τα δεδομένα, η Lucid προφανώς στοχεύει στις ανώτερες κλίμακες της αγοράς, διαμορφώνοντας μία προσέγγιση “αποκλειστικότητας”.

Δυστυχώς για τη Lucid, η μέχρι σήμερα στρατηγική της είναι μάλλον ανεπιτυχής, καθώς το 2023 σημείωσε ζημίες ύψους 790 εκατομμυρίων δολαρίων, με τις συνολικές ζημιές να αγγίζουν τα 2,8 δις. Ως εκ τούτου, η ανάγκη για πρόσθετη χρηματοδότηση δεν αποτελεί έκπληξη. Το PIF είχε επενδύσει 1 δις τον περασμένο Μάρτιο, ενώ συνολικά έχει επενδύσει περί τα 8 δις στην επιχείρηση. Ο Σαουδαραβικός οργανισμός κατέχει το 60% των μετοχών, η αξία των οποίων έχει συρρικνωθεί 53% μέσα στο τελευταίο δωδεκάμηνο και 70% από τότε που εισήλθε στο χρηματιστήριο.

Παρά τα δυσοίωνα αποτελέσματα της Lucid, η Σαουδική Αραβία ελπίζει ότι αυτές οι νέες επενδύσεις θα τη βοηθήσουν να αποκτήσει μεγαλύτερο μέρος στον τομέα της ηλεκτροκίνησης. Παράλληλα, το Ριάντ ενδιαφέρεται για μεταφορά της παραγωγής εντός του βασιλείου. Η Lucid κατασκευάζει ένα εργοστάσιο στη Σαουδική Αραβία, το οποίο θα λειτουργήσει το 2026 και θα παράγει ένα τρίτο μοντέλο που βρίσκεται στη φάση του σχεδιασμού.

Ωστόσο, όπως αναγνωρίζει η ηγεσία της Lucid, η εταιρεία δεν μπορεί να στηρίζεται στη χρηματοδότηση του πλουσιότερου μετόχου της εσαεί. Εξάλλου, με τη διεθνή βιομηχανία της ηλεκτροκίνησης να δέχεται πιέσεις, πολλές μικρότερες επιχειρήσεις θα εξαφανιστούν καθώς ο κλάδος περνάει σε ένα νέο στάδιο εκκαθάρισης και ανάπτυξης. Ακόμα και οι παραδοσιακοί κολοσσοί της αυτοκινητοβιομηχανίας δυσκολεύονται να βρουν τη συνταγή της επιτυχίας σε αυτόν τον νεότευκτο τομέα.