Οι χαμηλές τιμές μεταπώλησης των ηλεκτρικών αυτοκινήτων έχουν ωθήσει τις εταιρείες χρηματοδοτικής μίσθωσης που κινούν την ευρωπαϊκή αγορά αυτοκινήτων να διπλασιάσουν τις τιμές τα τελευταία τρία χρόνια και ορισμένες απειλούν να εγκαταλείψουν εντελώς την επιχείρηση αν οι ρυθμιστικές αρχές τις αναγκάσουν να γίνουν ηλεκτρικές πολύ γρήγορα, λένε στελέχη του κλάδου, στο Reuters. Το άλμα στις τιμές για τις μισθώσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων έρχεται καθώς οι περικοπές στις επιδοτήσεις για τα νέα ηλεκτρικά αυτοκίνητα σε βασικές αγορές όπως η Γερμανία πλήττουν τις πωλήσεις και κινδυνεύει

να καθυστερήσει η μετάβαση της Ευρώπης στην ηλεκτροκίνηση, ακριβώς τη στιγμή που οι Βρυξέλλες θέλουν να πατήσουν το γκάζι, λένε τα στελέχη.

«Θα βγούμε...»

"Αν μας πιέσουν πολύ, πολύ σκληρά, ότι όλα πρέπει να γίνουν ηλεκτρικά πολύ σύντομα ... οι μέτοχοί μου θα πουν "δεν θέλουμε να πάρουμε το ρίσκο" και θα βγούμε από την αγορά", δήλωσε ο Tim Albertsen, διευθύνων σύμβουλος της Ayvens, μιας από τις μεγαλύτερες εταιρείες χρηματοδοτικής μίσθωσης αυτοκινήτων στην Ευρώπη. "Ας είμαστε ειλικρινείς, χωρίς εμάς, ποιος θα αναλάβει το ρίσκο;"

Η Ayvens, η οποία ανήκει κατά πλειοψηφία στη γαλλική τράπεζα Societe Generale, διαθέτει στόλο 3,4 εκατομμυρίων αυτοκινήτων, εκ των οποίων περίπου το 10% είναι EVs.

Οι εταιρείες χρηματοδοτικής μίσθωσης παίζουν καθοριστικό ρόλο στην Ευρώπη, καθώς το 60% των νέων αυτοκινήτων όλων των τύπων καυσίμων μισθώνονται, σύμφωνα με υπολογισμούς της περιβαλλοντικής ομάδας Transport & Environment που βασίζονται σε στοιχεία της εταιρείας ερευνών αγοράς Dataforce.

Σύμφωνα με τα στοιχεία που έδωσε στο Reuters η Dataforce, στις 16 ευρωπαϊκές αγορές όπου μπορεί να εντοπίσει τις ταξινομήσεις στόλων -συμπεριλαμβανομένων της Γερμανίας, της Βρετανίας, της Γαλλίας και της Ισπανίας- το 60% των νέων ηλεκτρικών οχημάτων προορίζεται για εταιρικούς στόλους και εμπορικούς αγοραστές. Οι ειδικοί λένε ότι αυτοί οι αγοραστές χρησιμοποιούν σχεδόν αποκλειστικά leasing και περίπου οι μισές από τις υπόλοιπες πωλήσεις σε ιδιώτες αγοραστές είναι επίσης leasing.

Σε αγορές χωρίς επιδοτήσεις EV για ιδιώτες αγοραστές, η κυριαρχία των επιχειρήσεων είναι ακόμη πιο έντονη. Στη Βρετανία και το Βέλγιο, για παράδειγμα, οι ιδιώτες αντιπροσωπεύουν μόλις το 23% και το 8% των νέων αγορών EV αντίστοιχα το 2023, δήλωσε η Dataforce.

Η απόσβεση του οχήματος

Η τιμή μιας μίσθωσης έχει σχεδιαστεί για να λαμβάνει υπόψη την απόσβεση ενός οχήματος κατά τη διάρκεια της τυπικής τριετούς περιόδου μίσθωσης, με βάση τις εκτιμώμενες τιμές μεταπώλησης ή υπολειμματικές αξίες.

Αλλά αν οι τιμές μεταχειρισμένων οχημάτων καταλήξουν να είναι χαμηλότερες από τις αναμενόμενες όταν λήξει η μίσθωση, οι εταιρείες χρηματοδοτικής μίσθωσης δέχονται οικονομικό πλήγμα όταν παίρνουν πίσω το όχημα.

Για διάφορους λόγους - από τις μειώσεις τιμών της Tesla έως τις ανησυχίες σχετικά με τις υποδομές φόρτισης και τη διάρκεια ζωής των μπαταριών και την εισροή πιο προσιτών κινεζικών EVs - οι τιμές των μεταχειρισμένων ηλεκτρικών αυτοκινήτων έχουν διολισθήσει στην Ευρώπη από τότε που έφτασαν στο αποκορύφωμά τους τον Οκτώβριο του 2022.

Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρέσχε στο Reuters η εταιρεία δεδομένων Autovista, οι τιμές μεταπώλησης των EVs στη Γερμανία στις αρχές Ιουλίου ήταν 24% κάτω από τα προ της πανδημίας επίπεδα και 30% χαμηλότερες στη Βρετανία.

Όσον αφορά τα EVs, το ποσοστό εκτιμάται ότι φτάνει το 80%.

Αυτό έρχεται σε πλήρη αντίθεση με τα μεταχειρισμένα βενζινοκίνητα μοντέλα, τα οποία παρέμειναν περίπου 15% ακριβότερα και στις δύο αγορές.

"Οι άνθρωποι έχουν γίνει πιο δεκτικοί με τα μεταχειρισμένα EV, αλλά πρέπει να είναι φτηνά", δήλωσε ο Gary Cambridge, συνεργάτης της εταιρείας εμπορίας μεταχειρισμένων αυτοκινήτων Cambridge Motors στο Λονδίνο. "Αν είναι ακριβά, ο κόσμος δεν τα θέλει".

Οι τιμές υπερδιπλασιάζονται

Οι εταιρείες χρηματοδοτικής μίσθωσης στις οποίες απευθύνθηκε το Reuters αρνήθηκαν να δώσουν συγκεκριμένες λεπτομέρειες σχετικά με τυχόν απώλειες σε συμβόλαια EV από την πτώση των υπολειμματικών αξιών. Τα σημάδια του ηλεκτρικού πόνου έχουν εμφανιστεί στις αποκαλύψεις ορισμένων εταιρειών ενοικίασης.

Η Hertz ανέφερε αποσβέσεις ύψους περίπου 150 εκατομμυρίων δολαρίων για τα περίπου 20.000 EV που έχει πουλήσει σε πολύ μειωμένες τιμές, ενώ η Sixt δήλωσε ότι οι χαμηλότερες υπολειμματικές αξίες για τα EV μείωσαν τα κέρδη της για το 2023 κατά 40 εκατομμύρια ευρώ (44 εκατομμύρια δολάρια).

Ο Bart Beckers, αναπληρωτής διευθύνων σύμβουλος της Arval, της εταιρείας χρηματοδοτικής μίσθωσης που ανήκει στη γαλλική τράπεζα BNP Paribas, δήλωσε ότι οι απώλειες από τις χαμηλές τιμές μεταπώλησης των EV είναι επί του παρόντος περιορισμένες σε αριθμό, δεδομένου ότι τα EV αποτελούν μόνο ένα μικρό μέρος του συνολικού χαρτοφυλακίου τους.

"Αλλά τα ποσά δεν είναι ασήμαντα", δήλωσε στο Reuters. "Όπως και άλλοι ηγέτες της αγοράς ... (η Arval) έχει ήδη αναγκαστεί να αυξήσει τις τιμές λόγω των χαμηλότερων υπολειμματικών αξιών".

Όπως και η Ayvens, τα EVs αποτελούν μόνο το 10% περίπου του στόλου της Arval, ο οποίος αριθμεί 1,7 εκατομμύρια οχήματα.

Αποζημίωση σε μετρητά

Ορισμένες αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν παράσχει αποζημίωση σε μετρητά στις εταιρείες χρηματοδοτικής μίσθωσης για την πτώση των αξιών των EV, λένε στελέχη του κλάδου. Το Reuters ανέφερε τον Μάιο ότι η Tesla έχει προσφέρει εκπτώσεις και άλλους τρόπους για να μετριάσει τις απώλειες σε εταιρείες leasing, συμπεριλαμβανομένης της Ayvens, αν και ο διευθύνων σύμβουλος Albertsen αρνήθηκε να πει ποιες ήταν αυτές.

Αλλά τα στελέχη λένε ότι οι εταιρείες χρηματοδοτικής μίσθωσης εξακολουθούν να φέρουν τον κίνδυνο για τις τιμές μεταπώλησης των EV, γι' αυτό και οι τιμές έχουν ανέβει.

Οι εταιρείες χρηματοδοτικής μίσθωσης στις οποίες απευθύνθηκε το Reuters αρνήθηκαν να δώσουν λεπτομέρειες σχετικά με τις αυξήσεις των τιμών για τα EV, καθώς το θέμα είναι ευαίσθητο.

Στη Γερμανία, τη μεγαλύτερη αγορά αυτοκινήτων της Ευρώπης, τα στοιχεία που δόθηκαν στο Reuters από τη γερμανική δεξαμενή σκέψης CAR Center Automotive Research δείχνουν ότι οι μισθώσεις EV έχουν κάνει άλμα τα τελευταία τρία χρόνια.

Τον Αύγουστο του 2021, ένα leasing για ένα EV αξίας 45.000 ευρώ κόστιζε 284 ευρώ το μήνα, πολύ κάτω από τα 473 ευρώ για ένα αντίστοιχο μοντέλο ορυκτών καυσίμων. Τώρα, το κόστος για το EV έχει υπερδιπλασιαστεί στα 621 ευρώ, ενώ το αυτοκίνητο ορυκτών καυσίμων έχει πέσει στα 468 ευρώ.

Οι γερμανικές πωλήσεις EV μειώθηκαν κατά 16,4% το πρώτο εξάμηνο του 2024, αφού η κυβέρνηση έκοψε απότομα τις επιδοτήσεις για τους καταναλωτές τον Δεκέμβριο και η πτώση αυτή έπληξε τη συνολική τάση της ΕΕ.

Οι πωλήσεις πλήρως ηλεκτρικών οχημάτων στην ΕΕ αυξήθηκαν στο 14,6% των πωλήσεων νέων αυτοκινήτων το 2023 από 6,1% το 2020, αλλά αυτό υποχώρησε στο 14,4% το πρώτο εξάμηνο, καθώς οι πωλήσεις EV αυξήθηκαν χλιαρά κατά 1,3%.

Υποχρεωτικοί στοχοι πωλήσεων 

Ο Albertsen της Ayvens δήλωσε ότι η εταιρεία μισθώνει πλέον τα EVs για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα από ό,τι τα αυτοκίνητα με κινητήρα εσωτερικής καύσης για να μειώσει τους κινδύνους μεταπώλησης.

Έχει επίσης αρχίσει να μισθώνει τα EV μία ή δύο φορές περισσότερο "σε πιο προσιτή τιμή" και να τα διατηρεί στο χαρτοφυλάκιό της για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα, ενδεχομένως έως και οκτώ χρόνια, είπε.

Είναι τέτοια η ανησυχία για τις πιθανές απώλειες, που η RVI Group, μια εταιρεία με έδρα το Στάμφορντ του Κονέκτικατ που προσφέρει ασφάλιση που εγγυάται μια συγκεκριμένη υπολειμματική αξία για ένα περιουσιακό στοιχείο, άνοιξε πέρυσι γραφείο στην Ευρώπη για να διεκπεραιώνει ερωτήματα σχετικά με την κάλυψη.

Ο Wei Fan, εκτελεστικός αντιπρόεδρος της RVI για τα επιβατικά οχήματα, δήλωσε ότι έχει δει περισσότερα αιτήματα από την Ευρώπη τα τελευταία τρία χρόνια - όλα από εταιρείες χρηματοδοτικής μίσθωσης και τράπεζες - από ό,τι τα προηγούμενα 14 χρόνια παγκοσμίως. Είπε ότι αναμένει ότι η αστάθεια των τιμών των EV θα συνεχιστεί για τα επόμενα πέντε έως 10 χρόνια, καθώς η διαδικασία ηλεκτροκίνησης θα εξελίσσεται.

Οι εταιρείες χρηματοδοτικής μίσθωσης λένε ότι ανησυχούν, ωστόσο, ότι μια διαβούλευση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής σχετικά με τον τρόπο επιτάχυνσης της υιοθέτησης των EV από τους εταιρικούς στόλους θα μπορούσε να οδηγήσει σε υποχρεωτικούς στόχους πωλήσεων EV, καθώς αυτό θα αύξανε τους κινδύνους μεταπώλησης που ήδη αντιμετωπίζουν."Όσο μεγαλύτερο γίνεται το μερίδιο των EV στα χαρτοφυλάκιά τους, τόσο μεγαλύτερο θα είναι αυτό το πρόβλημα", δήλωσε ο Richard Knubben, γενικός διευθυντής της Leaseurope, ενός οργανισμού-ομπρέλα στις Βρυξέλλες που ασκεί πιέσεις για λογαριασμό των ομίλων χρηματοδοτικής μίσθωσης και ενοικίασης αυτοκινήτων.

Η ανοικτή δημόσια διαβούλευση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής με θέμα "Πράσινοι εταιρικοί στόλοι", η οποία περιελάμβανε την εξέταση πιθανών μέτρων για την επιτάχυνση της υιοθέτησης των ηλεκτρικών οχημάτων, έληξε στις 8 Ιουλίου.

Η οργάνωση Transport & Environment (T&E), με έδρα τις Βρυξέλλες, επιθυμεί η Επιτροπή να δώσει εντολή στους μεγάλους εταιρικούς στόλους και τις εταιρείες χρηματοδοτικής μίσθωσης της Ευρώπης να γίνουν 100% ηλεκτρικοί μέχρι το 2030. Ο Stef Cornelis, διευθυντής του προγράμματος για τους ηλεκτρικούς στόλους της T&E, δήλωσε ότι ο εξαναγκασμός των στόλων σε ηλεκτροκίνηση θα έχει ως αποτέλεσμα περισσότερα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα για τους καταναλωτές και θα επιταχύνει τη μετάβαση στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα.

Εκπρόσωπος της Επιτροπής δήλωσε ότι η διαβούλευση αποσκοπεί στον εντοπισμό ουσιαστικών ελλείψεων της αγοράς που δικαιολογούν τη λήψη μέτρων, αλλά δεν αποσκοπεί στη μέτρηση της υποστήριξης για οποιαδήποτε πρωτοβουλία.

Οι κακές επιδόσεις των Πράσινων και των κεντρώων κομμάτων στις ευρωπαϊκές εκλογές του Ιουνίου έχουν εγείρει ερωτήματα σχετικά με την τύχη της απαγόρευσης των αυτοκινήτων με ορυκτά καύσιμα στην ΕΕ το 2035, οπότε είναι αβέβαιο αν η Επιτροπή θα πιέσει για μια εντολή 100%. Αλλά οι εταιρείες χρηματοδοτικής μίσθωσης λαμβάνουν σοβαρά υπόψη τους την απειλή.

Η Leaseurope δήλωσε ότι μια εντολή για EV θα ζημιώσει σημαντικά τις εταιρείες χρηματοδοτικής μίσθωσης και ο Beckers της Arval λέει ότι, τουλάχιστον, θα πρέπει να αυξήσει περαιτέρω τα μελλοντικά επιτόκια χρηματοδοτικής μίσθωσης.

"Με απλά λόγια, οι τιμές θα ανέβαιναν", δήλωσε. "Αυτό θα αποθάρρυνε τους εταιρικούς στόλους από το να συνεχίσουν τη χρηματοδοτική μίσθωση".