Εποχές πανδημίας θυμίζει το τελευταίο διευρυμένο ναυπηγικό σερί στην αγορά των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, καθώς τα υψηλά ναύλα οδήγησαν ξανά στις γιάρδες τις κορυφαίες εταιρείες τακτικών γραμμών. Το δίμηνο Ιουνίου – Ιουλίου 2024 ο ναυλομεσιτικός οίκος WeberSeas κατέγραψε συμβόλαια για 89 νεότευκτα πλοία, χωρητικότητας 1,2 εκατ. TEUs. Πρόκειται για τον υψηλότερο ρυθμό παραγγελιών από την περίοδο της πανδημίας, σύμφωνα με τους ναυλομεσίτες.

Το βιβλίο παραγγελιών, με βάση την ίδια πηγή, αντιστοιχεί σήμερα στο 22% του στόλου στο νερό σε όρους χωρητικότητας. «Ο στόλος αναπτύσσεται ταχύτατα, καθώς οι παραδόσεις νεότευκτων σημειώνουν ρεκόρ» επισημαίνει η WeberSeas, εκτιμώντας ανάπτυξη 10% στο σύνολο του έτους.

Συνολικά, στο επτάμηνο του 2024 έχουν τοποθετηθεί παραγγελίες για 144 containerships, όπως επισημαίνεται στο τελευταίο μηνιαίο report της ναυλομεσιτικής Xclusiv Shipbrokers (στοιχεία έως το τέλος Ιουλίου).

Τα ULCVs, τα VLCVs και τα neopanamaxes ηγούνται της δραστηριότητας, με καταγεγραμμένα συμβόλαια για 48, 28 και 27 πλοία αντίστοιχα.

Η ναυλομεσιτική MB Shipbrokers επεσήμανε ότι οι ναυπηγήσεις του 2024 φτάνουν το 1,5 εκατ. TEUs έως σήμερα, «πολύ πάνω από τις εκτιμήσεις μας στην αρχή του έτους». «Αναμένουμε ισχυρή συνεχιζόμενη ζήτηση για νεότευκτα στο υπόλοιπο του 2024» τόνισαν οι αναλυτές, οι οποίοι περιμένουν να τεθούν φέτος υπό παραγγελία πλοία χωρητικότητας 2,2 εκατ. TEUs.

Η ίδια πηγή αναφέρει ότι οι χρόνοι παραδόσεων που προσφέρουν πλέον οι γιάρδες εκτείνονται στο τέλος του 2027, με ορισμένες εξαιρέσεις.

Το report της Xclusiv Shipbrokers φανέρωσε ότι ο εν ενεργεία στόλος των containerships αποτελείται σήμερα από 6.464 πλοία, συνολικής χωρητικότητας 29,68 εκατ. TEUs, ενώ το orderbook συνθέτουν 709 βαπόρια, χωρητικότητας 6,62 εκατ. TEUs.

 

Ποιοι παραγγέλνουν

Σχολιάζοντας το πρόσφατο ναυπηγικό σερί, αναλυτής της αγοράς των containerships τόνισε σε ανάρτησή του στα social media πως ο ρυθμός είναι σχεδόν τρομακτικός. Και τα νούμερα ενισχύουν αυτό το επιχείρημα.

Μόλις την Παρασκευή έγινε γνωστό πως η καναδέζικη ανεξάρτητη πλοιοκτήτρια Seaspan Corp παρήγγειλε 27 νέα πλοία, χωρητικότητας 9.000 – 17.000 TEUs, μέσα στον Ιούνιο.

Την ίδια ώρα, η μεγαλύτερη liner εταιρεία διεθνώς, η Mediterranean Shipping Company, συνδέεται από ναυλομεσίτες με δύο νέες μεγάλες παραγγελίες.

Η πρώτη αφορά 10 πλοία, χωρητικότητας 21.000 TEUs έκαστο, με μηχανές διπλού καυσίμου LNG, στο κινεζικό ναυπηγείο Jiangsu New Hantong Ship Heavy Industry, και η δεύτερη 12 βαπόρια, χωρητικότητας 19.000 TEUs έκαστο, στο Changhong της Κίνας.

Η γαλλική εταιρεία τακτικών γραμμών CMA CGM παρήγγειλε 12 containerships, χωρητικότητας 15.000 TEUs, με dual-fuel μηχανές LNG στον νοτιοκορεατικό ναυπηγικό όμιλο HD KSOE.

Παράλληλα, η ναυτιλιακή Ocean Network Express (ONE) συμφώνησε με τα κινεζικά ναυπηγεία Jiangnan και Yangzijiang για 10 βαπόρια, χωρητικότητας 13.700 TEUs έκαστο. Αυτά τα πλοία θα είναι εξοπλισμένα με μηχανές διπλού καυσίμου μεθανόλης.

H Eastern Pacific Shipping, με έδρα τη Σιγκαπούρη, υπέγραψε συμβόλαιο με το κινεζικό ναυπηγείο New Times Shipbuilding για οκτώ πλοία (dual-fuel LNG), χωρητικότητας 18.000 TEUs έκαστο.

 

«Καμπανάκι» από Danaos

Σε εγχώριο επίπεδο, η Danaos Corp. του Γιάννη Κούστα έχει προσθέσει τους τελευταίους μήνες έξι νεότευκτα στο βιβλίο παραγγελιών της. Πέντε από αυτά, χωρητικότητας 9.200 TEUs έκαστο, θα ναυπηγηθούν στο Dalian της Κίνας και ένα, χωρητικότητας 8.258 TEUs, θα κατασκευαστεί στο Yangzijiang.

Πάντως, η εισηγμένη στο αμερικανικό χρηματιστήριο εταιρεία δεν αναμένεται να υπογράψει κι άλλα πλοία με τις γιάρδες τουλάχιστον βραχυπρόθεσμα.

«Θα σταματήσουμε προς το παρόν» είπε ο δρ Κούστας στους αναλυτές, στο πλαίσιο της παρουσίασης των αποτελεσμάτων δεύτερου τριμήνου της εταιρείας.

Ο πλοιοκτήτης εστίασε στη «σφιχτή» κατάσταση που επικρατεί σήμερα στα ναυπηγεία, αλλά και στο ρευστό γεωπολιτικό σκηνικό. «Συζητάμε πλέον για παραδόσεις από το 2028 κι έπειτα το νωρίτερο» σημείωσε ο δρ Κούστας, συμπληρώνοντας ότι ο κόσμος σήμερα δεν είναι «στα καλύτερά του».

Το κολοσσιαίο σχέδιο Maersk
Σαν να μην έφταναν αυτές οι πραγματικά ιλιγγιώδεις επενδύσεις σε νεότευκτα, ο δανέζικος «γίγαντας» της αγοράς, AP Moller-Maersk, ανακοίνωσε την περασμένη εβδομάδα ότι βρίσκεται σε διαδικασία υπογραφής νέων συμβολαίων ναυπήγησης για 50 έως και 60 πλοία.

Τα πλοία, ιδιόκτητα και ναυλωμένα, θα διαθέτουν μηχανές διπλού καυσίμου και θα φτάσουν τα 800.000 TEUs σε χωρητικότητα. Περίπου 300.000 TEUs θα αφορούν ιδιόκτητη χωρητικότητα, ενώ τα υπόλοιπα θα προχωρήσουν με συμφωνίες χρονοναυλώσεων.

Αναφορικά με την πρόωση των πλοίων, η Maersk τόνισε ότι θα αποφασιστεί βάσει του μελλοντικού ρυθμιστικού πλαισίου και της προμήθειας πράσινων καυσίμων, επιβεβαιώνοντας πάντως ότι κοιτάζει με νέα θέρμη το υγροποιημένο φυσικό αέριο, μετά τις μεγαλεπήβολες ανακοινώσεις για τη μεθανόλη.

Ειδικότερα, έχει ξεκινήσει τις εργασίες για την εξασφάλιση συμφωνιών απορρόφησης bio-LNG, «ώστε να διασφαλιστεί ότι τα νέα πλοία διπλού καυσίμου φυσικού αερίου θα παρέχουν μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου σε αυτήν τη δεκαετία».

 

Με καύσιμο το LNG

Ανάμεσα στις πρόσφατες παραγγελίες συμπεριλαμβάνεται και αυτή της SFL Corp., συμφερόντων του John Fredriksen, στο ναυπηγείο New Times στην Κίνα, για πέντε βαπόρια, χωρητικότητας 16.800 TEUs το καθένα, με πρόωση από μηχανές διπλού καυσίμου LNG.