Η εκτελεστική εξουσία της ΕΕ δηλώνει ότι είναι πρόθυμη όμως να επιτύχει μια εναλλακτική λύση, συμβατή με τις αρχές του ΠΟΕ, με την κινεζική κυβέρνηση. Οι Βρυξέλλες προτίθενται να επιβάλουν οριστικούς δασμούς στις εισαγωγές κινεζικών ηλεκτρικών οχημάτων με μπαταρία (BEV), ανακοίνωσε την Τρίτη η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, πλησιάζοντας σε μια μακροπρόθεσμη λύση για τη θωράκιση της εγχώριας βιομηχανίας BEV του μπλοκ από τον αθέμιτο ανταγωνισμό του Πεκίνου. Στο σχέδιο τελικών συμπερασμάτων της έρευνας κατά των επιδοτήσεων, 

το οποίο κοινοποιήθηκε στους κινέζους παραγωγούς BEV καθώς και στις κυβερνήσεις της Κίνας και της ΕΕ την Τρίτη, η Επιτροπή παρουσίασε τους προβλεπόμενους οριστικούς δασμούς για μια σειρά παραγωγών BEV. Εάν εγκριθούν από τα κράτη μέλη της ΕΕ, οι εν λόγω συντελεστές θα ισχύουν για πέντε έτη από την έγκρισή τους, πράγμα που σημαίνει ότι οι κινέζοι παραγωγοί θα αναγκαστούν σε μακροπρόθεσμες αυξήσεις τιμών.

Οι συντελεστές αναθεωρήθηκαν ελαφρώς προς τα κάτω για τρεις κατασκευαστές με έδρα την Κίνα - BYD (17%), Geely (19,3%) και SAIC (36,3%) - αφού οι εταιρείες αμφισβήτησαν τους προσωρινούς συντελεστές που επέβαλαν οι Βρυξέλλες στις αρχές Ιουλίου. Ο δασμολογικός συντελεστής για την αμερικανική εταιρεία Tesla, η οποία επωφελείται επίσης από ορισμένες κινεζικές επιδοτήσεις, προβλέπεται στο 9%. Οι Βρυξέλλες λένε ότι η εταιρεία συνεργάστηκε πλήρως με την έρευνά τους και παρείχε μια ολοκληρωμένη εικόνα των επιδοτήσεων που λαμβάνει από την κινεζική κυβέρνηση, επιτρέποντάς της να επωφεληθεί από χαμηλότερο συντελεστή δασμού.

Ο γενικός δασμολογικός συντελεστής για τους παραγωγούς BEV με έδρα την Κίνα που συνεργάστηκαν στην έρευνα της Επιτροπής αλλά υποβλήθηκαν σε ατομικό δείγμα αναθεωρήθηκε προς τα πάνω από 20,8% σε 21,3%. Ο συντελεστής για τις μη συνεργαζόμενες εταιρείες αναθεωρήθηκε προς τα κάτω από 37,3% σε 36,3%. Η Επιτροπή δήλωσε ότι αυτό οφειλόταν σε σφάλμα στις μεθόδους υπολογισμού της, το οποίο έχει πλέον διορθωθεί.

Το εκτελεστικό όργανο ανακοίνωσε επίσης ότι δεν θα εισπράξει αναδρομικά δασμούς για τις κινεζικές εισαγωγές BEV που καταγράφει από τον Μάρτιο του τρέχοντος έτους, αφού δεν διαπίστωσε στοιχεία για ουσιαστική ζημία στις εταιρείες της ΕΕ, παρά μόνο για "απειλή" οικονομικής ζημίας.

 

«Εντατικές» συζητήσεις με το Πεκίνο

Οι επηρεαζόμενες εταιρείες ή η κινεζική κυβέρνηση έχουν τώρα 10 ημέρες για να υποβάλουν παρατηρήσεις και μπορούν επίσης να ζητήσουν ακροάσεις με την Επιτροπή. Ο τελικός δασμός αναμένεται να εφαρμοστεί το αργότερο από τις 31 Οκτωβρίου. Οι συζητήσεις μεταξύ των Βρυξελλών και του Πεκίνου έχουν ενταθεί τους τελευταίους μήνες, καθώς η προοπτική κινεζικών αντιποίνων και ενός ολοκληρωμένου εμπορικού πολέμου διαφαίνεται.

Το σχέδιο μέτρων της Τρίτης παρέχει μια πρώτη γεύση των μακροπρόθεσμων δασμών που θα μπορούσαν να αντιμετωπίσουν οι κινέζοι κατασκευαστές BEV για την εισαγωγή των προϊόντων τους στην ΕΕ. Ακολουθεί η εννεάμηνη έρευνα του μπλοκ κατά των επιδοτήσεων , η οποία διαπίστωσε ότι το Πεκίνο διοχετεύει γενναιόδωρες επιδοτήσεις σε ολόκληρη την αλυσίδα αξίας των BEV, δίνοντας στις κινεζικές εταιρείες αθέμιτο πλεονέκτημα και απειλώντας να πνίξει την εγχώρια βιομηχανία της ΕΕ με τεχνητή αποκλιμάκωση των τιμών.

Σύμφωνα με την Επιτροπή, τα φτηνά BEV κινεζικής κατασκευής έχουν κατακλύσει την αγορά της ΕΕ τα τελευταία χρόνια, αυξάνοντας από 3,9% μερίδιο αγοράς το 2002 σε 25% στο τέλος του 2023. Αυτό προκάλεσε συναγερμό για πιθανή περαιτέρω οικονομική ζημία σε μια βιομηχανία της ΕΕ που ήδη υστερεί έναντι των παγκόσμιων ανταγωνιστών της.

Η έρευνα και οι προκύπτοντες δασμοί έγιναν το αποκορύφωμα των ευρωπαϊκών προσπαθειών για την αντιμετώπιση των επιθετικών εμπορικών πρακτικών της Κίνας και προκάλεσαν αντιπαράθεση μεταξύ των Βρυξελλών και του Πεκίνου, το οποίο κατέθεσε καταγγελίαστον Παγκόσμιο Οργανισμό Εμπορίου (ΠΟΕ). Η Επιτροπή δηλώνει ότι παραμένει ανοιχτή στον προσδιορισμό μιας "εναλλακτικής, αποτελεσματικής λύσης" με το Πεκίνο, η οποία θα τηρεί τις αρχές του ΠΟΕ.

 

Η ΕΕ ενεργεί πριν απολυθούν εργαζόμενοι και κλείσουν εργοστάσια

Η έρευνα έχει επίσης αποδειχθεί διχαστική στο εσωτερικό του μπλοκ, με το Βερολίνο να αντιμετωπίζει με μεγαλύτερο σκεπτικισμό την ευελιξία των Βρυξελλών. Μεγάλες γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες, όπως η BMW, η Mercedes-Benz και η Volkswagen, οι οποίες διαθέτουν εγκαταστάσεις παραγωγής στην Κίνα, προειδοποίησαν για πιθανές επιπτώσεις στις ευρωπαϊκές αλυσίδες.

Αλλά οι Βρυξέλλες υπερασπίζονται σταθερά την έρευνα και τα επακόλουθα μέτρα ως αναγκαία για να αποτραπεί η μετατροπή της Ευρώπης σε βιομηχανική έρημο σε βάρος των αναδυόμενων δυνάμεων.

 

Πηγή: Euronews