Εισερχόμενοι στο 2024, οι περισσότεροι προβλέποντες για το πετρέλαιο ανέμεναν ότι οι δεξαμενές αποθήκευσης στον κόσμο θα είχαν εξαντληθεί μέχρι τώρα, λόγω των μεγάλων περικοπών της παραγωγής της Opec και της ανοδικής ζήτησης των καταναλωτών. Αντ' αυτού, τα παγκόσμια αποθέματα πετρελαίου αυξήθηκαν γρήγορα. Ένα κομμάτι των δεδομένων των αποθεμάτων αποδίδει όπως αναμενόταν: Τα αποθέματα αργού στον ΟΟΣΑ έχουν αρχίσει να διολισθαίνουν και στηρίζουν τις τιμές του πετρελαίου. Ωστόσο, η συνολική εικόνα των αποθεμάτων 

δεν συμβαδίζει με τα θεμελιώδη μεγέθη της προσφοράς και της ζήτησης. Το προφανές συμπέρασμα είναι ότι περισσότερο αργό βγαίνει στην αγορά από ό,τι αναμενόταν, η ζήτηση προϊόντων είναι πιο ήπια από ό,τι πιστεύεται και οι προβλέψεις για το τρέχον έτος μπορεί να είναι υπερβολικά ανοδικές, ακόμη και μετά τις πρόσφατες αναθεωρήσεις. Ωστόσο, εξακολουθούν να λείπουν πολλά δεδομένα, δημιουργώντας συνεχή αβεβαιότητα σχετικά με οποιαδήποτε τέτοια συμπεράσματα.

Ο Opec+ προσπάθησε να εξισορροπήσει την αγορά πέρυσι με εθελοντικές περικοπές της παραγωγής, οι οποίες προορίζονταν να είναι προσωρινές, αλλά παραμένουν σε ισχύ. Τα μέλη πρόσθεσαν περαιτέρω εθελοντικές περικοπές φέτος. Οι κινήσεις αυτές αναμενόταν να περιορίσουν σημαντικά τα παγκόσμια αποθέματα, αλλά μια τέτοια έλλειψη δεν έχει ακόμη υλοποιηθεί στα δεδομένα.

Ο Opec+ ετοιμάζεται τώρα να αποσύρει την τελευταία δόση περικοπών ύψους 2,2 εκατ. b/d από τον Οκτώβριο του τρέχοντος έτους έως τα τέλη του 2025. Τα ισοζύγια της Energy Intelligence σηματοδοτούν ότι, με την προσφορά των χωρών εκτός Opec+ να είναι εύρωστη και την αύξηση της ζήτησης να μειώνεται, αυτή η μείωση θα συμβάλει σε ένα μεγάλο πλεόνασμα προσφοράς το 2025.

Τα παγκόσμια εμπορικά αποθέματα αργού αυξάνονται με ταχείς ρυθμούς, κατά 160 εκατομμύρια βαρέλια σε ετήσια βάση. Και όμως, οι τιμές του αργού έχουν δείξει ανθεκτικότητα. Η αύξηση των αποθεμάτων προήλθε σχεδόν αποκλειστικά από την Κίνα - η χώρα, ενώ αυξάνει τα αποθέματά της, βοηθάει αντιδιαμετρικά στη στήριξη των τιμών λειτουργώντας ως βυτίο για το πλεόνασμα πετρελαίου.

Η μεγαλύτερη στήριξη, ωστόσο, προήλθε από τη διολίσθηση των αποθεμάτων αργού του ΟΟΣΑ. Από τον Απρίλιο, τα αποθέματα αργού του ΟΟΣΑ έχουν μειωθεί κατά 60 εκατ. βαρέλια - άμεσο αποτέλεσμα των εκτεταμένων περικοπών της παραγωγής του Opec plus - και εισέρχονται πλέον σε επίπεδα που ιστορικά έχουν υποστηρίξει το Brent των 80 και πλέον δολαρίων. Η στήριξη της τιμής του αργού αποτελεί μια ασημένια επένδυση στη συσσώρευση αποθεμάτων.

Η Κίνα έχει αποθηκεύσει 440.000 βαρέλια ημερησίως σε αποθήκες το τελευταίο έτος, γεγονός που αυξάνει τη ζήτηση για αργό πετρέλαιο στη χώρα πάνω από άλλες χρήσεις, όπως η απόδοση διυλιστηρίων ή η απευθείας καύση. Αντίθετα, τα αποθέματα αργού του ΟΟΣΑ μειώνονται, κατά 20 εκατομμύρια βαρέλια ανά μήνα τον Μάιο, τον Ιούνιο και τον Ιούλιο- παρόμοια μείωση αναμένεται τον Αύγουστο.

Η Energy Intelligence εκτίμησε τα αποθέματα αργού του ΟΟΣΑ στο τέλος Ιουλίου σε 1,045 δισεκατομμύρια bbl. Δεν είναι σαφές πόσο ισχυρή παραμένει η παρελθούσα συσχέτιση μεταξύ των άμεσων αποθεμάτων αργού του ΟΟΣΑ και της τιμής του πετρελαίου - οι αγορές μπορεί αντ' αυτού να επικεντρωθούν στα συνδυασμένα αποθέματα αργού και προϊόντων του ΟΟΣΑ και στο πόσες ημέρες μελλοντικής ζήτησης καλύπτουν. Αλλά και εδώ, τα τρέχοντα επίπεδα των 61 ημερών κάλυψης της μελλοντικής ζήτησης θα πρέπει επίσης να στηρίξουν τα 80 δολάρια Brent.

Η αύξηση των παγκόσμιων αποθεμάτων οδηγεί ουσιαστικά τα διυλιστήρια να περιορίσουν τη διακίνηση αργού. Για την ακρίβεια, η παγκόσμια διακίνηση αργού από τα διυλιστήρια είναι μόλις 200.000 b/d υψηλότερη τους πρώτους επτά μήνες του 2024 σε σύγκριση με την ίδια περίοδο του 2023. Μια τέτοια αύξηση θα ήταν πολύ χαμηλή για να καλύψει τις ισχυρές αυξήσεις της ζήτησης, και παρόλα αυτά τα περιθώρια διυλιστηρίων διολισθαίνουν στην Ευρώπη και την Ασία.

Η αύξηση των παγκόσμιων αποθεμάτων εμπορικών προϊόντων σηματοδοτεί ότι η προσφορά υπερκαλύπτει τη ζήτηση. Οι διαρθρωτικές αλλαγές βρίσκονται επίσης σε εξέλιξη. Η απομάκρυνση από την κατανάλωση βιομηχανικού ντίζελ στην Ευρώπη εντείνεται εν μέσω υψηλών τιμών που προκλήθηκαν από την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία το 2022. Η ζήτηση ντίζελ έχει πλέον κορυφωθεί στις ΗΠΑ και την Ευρώπη και μπορεί να είναι κοντά στο να φτάσει στην Κίνα, λένε οι διυλιστές.

Η ζήτηση βενζίνης θα μπορούσε να έχει κορυφωθεί στις ΗΠΑ και την Κίνα και ίσως να είναι κοντά σε αυτό στην Ευρώπη. Η ζήτηση καυσίμων για αεριωθούμενα αεροσκάφη εξακολουθεί να αυξάνεται, αλλά μπορεί να αντλήσει από την αυξανόμενη δεξαμενή ντίζελ. Η αυξανόμενη ζήτηση πετροχημικών καλύπτεται εν μέρει από την αυξημένη παραγωγή υγρών φυσικού αερίου, η οποία σε παγκόσμιο επίπεδο αναμένεται να προσθέσει 430.000 b/d το 2024 σε σχέση με το 2023.

Τα στοιχεία που δείχνουν αύξηση των αποθεμάτων έχουν περιπλέξει τις εκτιμήσεις για τα παγκόσμια ισοζύγια πετρελαίου. Οι αναφερόμενοι και υπολογισμένοι αριθμοί του πρώτου εξαμήνου του 2024 δείχνουν ότι η ζήτηση πετρελαίου είναι κατά 160.000 b/d υψηλότερη από την προσφορά, σύμφωνα με τα ισοζύγια της Energy Intelligence. Αυτό θα έπρεπε να έχει προκαλέσει την αποστράγγιση των αποθεμάτων πετρελαίου. Αντ' αυτού, τα μετρούμενα αποθέματα είναι αυξημένα κατά 790.000 b/d.

Αυτό υποδηλώνει ότι είτε από τα δεδομένα λείπει ένα μεγάλο κομμάτι του παζλ, είτε ότι οι προβλέψεις έχουν υπερτιμήσει τη ζήτηση ή υποτιμήσει την προσφορά - ή ότι υπάρχει συνδυασμός αυτών. Χωρίς τις ισχυρές κατασκευές αργού της Κίνας κατά 530.000 βαρέλια ημερησίως το πρώτο εξάμηνο του έτους, τα ισοζύγια θα έδειχναν πιο ευθυγραμμισμένα. Αλλά αυτό θα εξακολουθούσε να αφήνει ένα «χαμένο βαρέλι» μέτρησης 420.000 b/d - το χάσμα μεταξύ των παρατηρούμενων μεταβολών των αποθεμάτων και των μεταβολών των αποθεμάτων που προτείνονται από τα παρατηρούμενα δεδομένα προσφοράς και ζήτησης.