Ήπια Άνοδος των Τιμών των Υγρών Καυσίμων στην Αντλία – Στο Ζενίθ η Παραβατικότητα στην Αγορά

Ήπια Άνοδος των Τιμών των Υγρών Καυσίμων στην Αντλία – Στο Ζενίθ η Παραβατικότητα στην Αγορά
Του Αδάμ Αδαμόπουλου
Πεμ, 3 Οκτωβρίου 2024 - 08:20

Η συγκρατημένη άνοδος των τιμών του αργού, τα τελευταία 24ωρα, εξαιτίας της έκρυθμης κατάστασης στην Μέση Ανατολή, με τα μεσοπρόθεσμα συμβόλαια του Brent, του διεθνούς benchmark, για παραδόσεις επόμενου μήνα, να κινούνται ενδοσυνεδριακά από τις πρώτες πρωινές ώρες, σε επίπεδα χαμηλότερα των 75 δολαρίων ανά βαρέλι, καταφέρνει να συγκρατεί κάπως και τις τιμές των υγρών καυσίμων στην ελληνική αντλία. Συγκεκριμένα, για σήμερα Πέμπτη, 3 Οκτωβρίου, η μέση τιμή διάθεσης της αμόλυβδης βενζίνης των 95 οκτανίων

στα πρατήρια της Νομαρχίας Αθηνών διαμορφώνεται στο 1,703 ευρώ ανά λίτρο, από 1,705 ευρώ ανά λίτρο χθες, Τετάρτη με τη χαμηλότερη να βρίσκεται στο 1,559 ευρώ ανά λίτρο και την υψηλότερη στο 1,999 ευρώ ανά λίτρο. Στην Θεσσαλονίκη η αντίστοιχη τιμή είναι ελαφρώς υψηλότερη (1,711 ευρώ ανά λίτρο).  

Για αύριο Παρασκευή, 4 του μήνα, η Πανελλήνια Ομοσπονδία Πρατηριούχων Εμπόρων Καυσίμων (ΠΟΠΕΚ) προβλέπει ήπια αύξηση των τιμών χονδρικής διυλιστηρίου για τις βενζίνες, το πετρέλαιο κίνησης και το υγραέριο κίνησης.  

Όμως, σε γενικές γραμμές και σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία από το Παρατηρητήριο Τιμών Υγρών Καυσίμων, η μέση τιμή της αμόλυβδης βενζίνης για το σύνολο της χώρας ανήλθε σε 1,752 ευρώ/λίτρο τον Σεπτέμβριο, σε σύγκριση με το 1,95 ευρώ ανά λίτρο, έξη μήνες νωρίτερα. Τούτο σημαίνει ότι ο Έλληνας καταναλωτής εξοικονομεί ένα σοβαρό ποσό της τάξης του μεταξύ 10-15 ευρώ ανά γέμισμα.  

Το όργιο της νοθείας  

Εν τω μεταξύ, και εν μέσω των επίμονα υψηλών τιμών των υγρών καυσίμων στη χώρα μας, το φαινόμενο της νοθείας εξακολουθεί να βρίσκεται σε έξαρση. Είναι πρόσφατο το παράδειγμα πρατηρίου υγρών καυσίμων στην περιοχή της Αργυρούπολης στην Αττική, στο οποίο μπήκε λουκέτο για δύο χρόνια, επειδή οι ιδιοκτήτες του νόθευαν την βενζίνη που διέθεταν στους πελάτες τους.

Καλό είναι λοιπόν, οι οδηγοί να είναι προσεκτικοί όταν επιλέγουν πρατήριο για τον ανεφοδιασμό του οχήματός τους και να μην κρίνουν μόνο με γνώμονα την τιμή, αφού η ελληνική Πολιτεία δεν έχει βρει ακόμη τον τρόπο να τους προστατέψει από φαινόμενα της παραβατικότητας που σαρώνουν το χώρο.  

Δυστυχώς, για αρκετούς καταναλωτές, το μοναδικό κριτήριο όταν επιλέγουν πρατήριο είναι η χαμηλή τιμή της βενζίνης ή του πετρελαίου κίνησης, ιδίως σε σύγκριση με τις τιμές που προσφέρει ένα παρακείμενο πρατήριο.  

Όμως, όταν οι τιμές της βενζίνης είναι σημαντικά χαμηλότερες από τον ανταγωνισμό είναι σχεδόν βέβαιο ότι θα οφείλεται σε νοθεία, ή σε άλλες παράτυπες εμπορικές πρακτικές. 

Ο πρόεδρος του Συνδέσμου Εταιρειών Εμπορίας Πετρελαιοειδών (ΣΕΕΠΕ), Γιάννης Αληγιζάκης είχε αναφέρει τον περασμένο Γενάρη, σε ενημέρωση των δημοσιογράφων ότι αρκετά πρατήρια ελέγχονται από παραβατικούς με αποτέλεσμα να ζημιώνεται ο καταναλωτής. Δηλαδή, πληρώνει περισσότερα για να αγοράζει μικρότερη ποσότητα καυσίμου, πέραν της εκδοχής να προμηθεύεται νοθευμένο καύσιμο, με ό,τι και αν αυτό συνεπάγεται για τον κινητήρα του αυτοκινήτου.  

Στην ίδια εκδήλωση, ο κ. Αληγιζάκης είχε αποκαλύψει ακόμη πως δίπλα σε νόμιμα πρατήρια ανοίγουν με ολοένα και μεγαλύτερη συχνότητα, “πειρατικά” τα οποία υποχρεώνουν, πουλώντας τις βενζίνες κάτω από το κόστος διυλιστηρίου, τα νόμιμα να βάζουν λουκέτο! (δείτε σχετικά άρθρα στο energia.gr εδώ και εδώ).  

Σύμφωνα με μελέτη που διενεργήθηκε στο Λεκανοπέδιο της Αττικής, με πλήρη δειγματοληπτική κάλυψη και τη συμμετοχή πρατηρίων όλων των εταιρειών διαπιστώθηκε διψήφιο ποσοστό πρατηρίων να κάνει ελλειμματικές παραδόσεις στους οδηγούς...  

Αλλά και η πρόεδρος των βενζινοπωλών Αττικής, Μαρία Ζάγκα, είχε προειδοποιήσει πριν από δύο χρόνια για το ίδιο θέμα, σε δηλώσεις της στην τηλεόραση. «Aν είσαι πολύ φθηνός, δηλαδή κάτω από την τιμή κόστους, ή νοθευμένο είναι το καύσιμο, ή πειραγμένες οι αντλίες, ή είναι μαύρο», είχε πει χαρακτηριστικά.  

Η «πειραγμένη» αντλία δείχνει μεγαλύτερη ποσότητα από αυτή που εισέρχεται στο τεπόζιτο του οχήματός μας, ενώ τα «μαύρα» καύσιμα αποτελούν μια ειδική κατηγορία παραβατικότητας κατά την οποία, διατίθεται στην αγορά ένα προϊόν χαμηλού Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης ως προϊόν υψηλότερου, κατά την οποία ο παραβάτης καρπώνεται τη σημαντική διαφορά των φόρων και των δασμών προς ίδιον όφελος. Τέλος, τα νοθευμένα καύσιμα αφορούν σε προσμίξεις με άλλους τύπους καυσίμου, ή με διάφορες χημικές ενώσεις προκειμένου να αυξάνεται παρανόμως το κέρδος ανά λίτρο του παραβάτη.