Ένα νέο ρεπορτάζ του Reuters αποκαλύπτει τη δεινή θέση στην οποία βρίσκεται ο ελληνικός εμπορικός στόλος εξαιτίας των συγκρούσεων στη Μέση Ανατολή. Οι Χούθι έχουν στοχοποιήσει συστηματικά τα ελληνόκτητα πλοία που διασχίζουν την Ερυθρά Θάλασσα έχοντας στείλει μάλιστα και μία σειρά απειλητικών μηνυμάτων προς τις πλοιοκτήτριες εταιρείες. Η αποκάλυψη αυτή αναπόφευκτα προκαλεί ανησυχίες, όχι μόνο για την ασφάλεια των σκαφών, αλλά και τα μελλοντικά σχέδια των Χούθι και των συμμάχων τους

Σύμφωνα με το ρεπορτάζ του Reuters, άγνωστοι αποστολείς που δηλώνουν ότι σχετίζονται με τους Χούθι και τις στρατιωτικές δυνάμεις της Υεμένης, έχουν στείλει μία σειρά αυξανόμενα απειλητικών μηνυμάτων προς τις ελληνικές πλοιοκτήτριες επιχειρήσεις τους τελευταίους μήνες. Η είδηση δεν είχε προηγουμένως δημοσιευτεί, ενώ παραμένει άγνωστο κατά πόσο η οργάνωση έχει απειλήσει τους στόλους άλλων κρατών. Το μένος τους προς τα ελληνικά πλοία φαίνεται να σχετίζεται με το γεγονός ότι ορισμένα σκάφη είχαν επισκεφθεί ισραηλινά λιμάνια.

Με βάση το περιεχόμενο των μηνυμάτων, τα ελληνόκτητα πλοία έχουν “παραβιάσει τις κυρώσεις” που είχαν επιβάλει οι Χούθι έναντι του Ισραήλ. Ως εκ τούτου, σύμφωνα με τη δική τους λογική, τα πλοία αυτά αποτελούν πλέον στόχους. Φυσικά, το σκεπτικό αυτό δεν έχει καμία σχέση με το ισχύον Διεθνές Δίκαιο. Ωστόσο, η τακτική εκφοβισμού των ελληνικών εταιρειών αποτελεί μία μεταστροφή των Χούθι, οι οποίοι φαίνονται να θέτουν στο στόχαστρο συγκεκριμένα κράτη μέσω των επιθέσεών τους. Χαρακτηριστικά, το 30% των επιθέσεων των Χούθι στην Ερυθρά Θάλασσα είναι εναντίον ελληνόκτητων πλοίων. Αυτό δεν αποτελεί έκπληξη δεδομένου ότι ο ελληνικός στόλος παραμένει ο μεγαλύτερος του κόσμου, εντούτοις οι απειλές των Χούθι αναδεικνύουν ένα πολύ πιο οργανωμένο σχέδιο εκ μέρους τους.

Οι απειλές, σε συνδυασμό με τα πραγματικά χτυπήματα που έχουν καταγραφεί, έχουν οδηγήσει αρκετούς Έλληνες πλοιοκτήτες να αλλάξουν τις διαδρομές που ακολουθούν προκειμένου να αποφύγουν την Ερυθρά Θάλασσα. Πέρα από το αυξανόμενο κόστος καυσίμων και τις χρονικές καθυστερήσεις, ο γύρος της Αφρικής σημαίνει πως τα ελληνικά πλοία αναγκάζονται να διασχίσουν ολόκληρη τη Μεσόγειο για να φτάσουν στα ελληνικά λιμάνια, αντί για την άμεση πρόσβαση που είχαν μέσω του Σουέζ.

Πέρα από τις επιπτώσεις στην ελληνική ναυτιλία, οφείλει κανείς να αναλογιστεί και το τι σημαίνει αυτή η στοχοποίηση για την Ελλάδα. Μολονότι η ελληνική κυβέρνηση έχει διατηρήσει μία μετριοπαθή στάση στη διαμάχη, ειδικά σε σχέση με τους ισχυρότερους συμμάχους της, η Αθήνα και το Τελ-Αβίβ παραμένουν στενά συνδεδεμένοι σε διπλωματικό και οικονομικό επίπεδο. Ως εκ τούτου, η απόφαση των Χούθι να απειλήσουν ευθέως τα ελληνικά συμφέροντα καταδεικνύει πως η Ελλάδα θα μπορούσε να αποτελέσει στόχο των τρομοκρατικών οργανώσεων που συνεργάζονται με τους Χούθι. Οι ελληνικές αρχές οφείλουν να λάβουν πολύ σοβαρά αυτές τις απειλές, ενισχύοντας τα μέτρα ασφαλείας σε ευρύτερο επίπεδο.