Εκκίνηση έως τα Τέλη του Έτους για Kοινό Πρόγραμμα Ελλάδας – Γερμανίας για Τεχνολογίες Υδρογόνου

Εκκίνηση έως τα Τέλη του Έτους για Kοινό Πρόγραμμα Ελλάδας – Γερμανίας για Τεχνολογίες Υδρογόνου
της Μάχης Τράτσα
Δευ, 7 Οκτωβρίου 2024 - 08:00

Ένα φιλόδοξο πρόγραμμα για την ανάπτυξη τεχνολογιών και συστημάτων υδρογόνου καθώς και κλιματικά ουδέτερων καυσίμων, συνολικού προϋπολογισμού 4 εκατ. ευρώ, ανακοίνωσε από το βήμα του πρόσφατου συνεδρίου για τις  «Επενδύσεις Περιβαλλοντικού και Κοινωνικού Αποτυπώματος» η υφυπουργός Ανάπτυξης κυρία Ζωή Ράπτη. Το πρόγραμμα θα υλοποιηθεί από κοινού από τη Γενική Γραμματεία Έρευνας και Καινοτομίας με τον αντίστοιχο φορέα της Γερμανίας. Μάλιστα, έως το τέλος του έτους αναμένεται ότι οι δύο χώρες θα προχωρήσουν σε κοινή προκήρυξη για το έργο. 

Το project θα επικεντρωθεί στα υλικά που προορίζονται για τις τεχνολογίες της παραγωγής, της μεταφοράς και της αποθήκευσης  συμπεριλαμβανομένης της συμπίεσης και χρήσης υδρογόνου.  Στόχος είναι η παραγωγή πράσινου υδρογόνου και η ανάπτυξη καινοτόμων τεχνολογιών παραγωγής του. Τα έργα μπορεί επίσης να περιλαμβάνουν έρευνα σχετικά με τον συνδυασμό τεχνολογιών για τη βιώσιμη παροχή νερού ως βασικής πρώτης ύλης ή άλλων αποτελεσματικών μορφών διάσπασης του νερού.

Η παραγωγή παραγώγων υδρογόνου με βάση το πράσινο υδρογόνο (π.χ. μετατροπή υδρογόνου σε χημικές πρώτες ύλες και συνθετικά καύσιμα, ανάπτυξη «επιτόπιων λύσεων”- δοχείων») και η ενσωμάτωση του πράσινου υδρογόνου (και των παραγώγων του) στο ενεργειακό σύστημα θα αποτελέσουν επίσης αντικείμενο του κοινού project Ελλάδας και Γερμανίας.

Το έργο θα εστιάσει σε τεχνολογίες που αφορούν τη χρήση υδρογόνου για την παραγωγή ενέργειας στη βιομηχανία, τις μεταφορές αλλά και σταθερές εφαρμογές (π.χ. κυψέλες καυσίμου) καθώς και την ενσωμάτωση του πράσινου υδρογόνου (και των παραγώγων του) στο ενεργειακό σύστημα.  Επίσης, στο επίκεντρο της ερευνητικής ομάδας των δύο χωρών θα τεθεί η ολοκληρωμένη χρήση πράσινου υδρογόνου σε εφαρμογές που δεν θα μπορούσαν να απανθρακοποιηθούν διαφορετικά, όπως είναι για παράδειγμα τα  οχήματα με κυψέλες καυσίμου σε προσωπικές και βαριές μεταφορές εμπορευμάτων, τα ηλεκτρονικά καύσιμα στη γεωργία, η απανθρακοποίηση των εταιρειών χάλυβα και χημικών προϊόντων, η μετάβαση στην ηλεκτρονική κηροζίνη για την αεροπορία κλπ.

Αγωγός υδρογόνου

Είναι αξιοσημείωτο ότι το κοινό ερευνητικό έργο των δύο χωρών ξεκινά την ώρα που το ενδιαφέρον της Γερμανίας εντείνεται αναφορικά με την προοπτική δημιουργίας ενός project μεταφοράς υδρογόνου.  Δεν είναι τυχαίο ότι, στο πλαίσιο της τελευταίας ΔΕΘ, ο υπουργός Οικονομικών Υποθέσεων και Κλιματικής Δράσης της Γερμανίας Ρόμπερτ Χάμπεκ είχε επισκεφθεί  το Κέντρο Λειτουργίας και Συντήρησης Βορείου Ελλάδας του ΔΕΣΦΑ στη Νέα Μεσημβρία  και  συμμετείχε σε διαδραστική επίδειξη έγχυσης πράσινου υδρογόνου στο δίκτυο φυσικού αερίου. Η Γερμανία,   θέλει μέσα στην επόμενη εξαετία να υλοποιήσει επενδύσεις 20 δισ. ευρώ σε έργα υδρογόνου.

Όσο για την Ελλάδα, όπως είχε επισημάνει η υπουργός Ενέργειας κυρία Αλεξάνδρα Σδούκου, στη συζήτηση που είχε με τον  κ. Χάμπεκ, στο περιθώριο της εκδήλωσης του ΔΕΣΦΑ,   μπορεί να καταστεί χώρα- παραγωγός υδρογόνου και να έχει τη δυνατότητα να μεταφέρει υδρογόνο από άλλες χώρες -από τη Μέση Ανατολή, από τη Βόρεια Αφρική- σε χώρες της Κεντρικής Ευρώπης, όπως είναι η Γερμανία. Ωστόσο πρόκειται για τεχνολογίες που απαιτούν χρόνια για να ωριμάσουν και από τις συζητήσεις σε ευρωπαϊκό επίπεδο προκύπτει ότι θα αρχίσουν να ωριμάζουν  κατά τη δεκαετία 2030 -  2040.

Σε κάθε περίπτωση, ο ΔΕΣΦΑ προχωρά παράλληλα και σε μια κίνηση που συνδέεται με το ενδιαφέρον της Γερμανίας και αφορά στην ωρίμανση του σχεδίου του αγωγού υδρογόνου Ελλάδας-Βουλγαρίας (Hydrogen Backbone). Στο markettest για την αξιολόγηση της αγοράς υδρογόνου σε Ελλάδα και   Βουλγαρία οι  υποψήφιοι παραγωγοί υδρογόνου, καταναλωτές, εμπόροι,  προμηθευτές θα πρέπει να εκφράσουν το μη δεσμευτικό ενδιαφέρον τους έως  τις 30 Νοεμβρίου. Ανάλογα με το αποτέλεσμα θα προσδιοριστούν η  δυναμικότητα  μεταφοράς υδρογόνου,  πιθανές τοποθεσίες παραγωγής  στις δύο χώρες  και σημεία παράδοσης στους τελικούς χρήστες.