Υπογραμμίζει, ωστόσο, ότι σήμερα υπάρχει «κάποιος σκεπτικισμός, μιας και οι επενδύσεις δείχνουν να είναι λίγο πίσω σε σχέση με την προβλεπόμενη ζήτηση».
Η IBIA, προσθέτει ο κ. Προκοπάκης, «υποστηρίζει σθεναρά τη μετάβαση της ναυτιλίας προς τις μηδενικές εκπομπές ρύπων (net zero), αναγνωρίζοντας τις προκλήσεις αλλά και τις ευκαιρίες. Η βιομηχανία προμηθευτών καυσίμων παίζει σημαντικό ρόλο, παρέχοντας εναλλακτικά καύσιμα και τεχνολογίες που θα επιτρέψουν τη μείωση των εκπομπών ρύπων. Εργάζεται για την προώθηση καθαρότερων καυσίμων, όπως το LNG, τα βιοκαύσιμα, η μεθανόλη και η αμμωνία, ενώ συνεργάζεται στενά με διεθνείς οργανισμούς για την ανάπτυξη κατάλληλων κανονιστικών πλαισίων».
Τα θέματα αυτά, μάλιστα, αναμένεται να συζητηθούν αναλυτικά στο παγκόσμιο συνέδριο της IBIA, το οποίο θα πραγματοποιηθεί στην Αθήνα από τις 5 έως τις 7 Νοεμβρίου 2024 και στο οποίο η «Ν» είναι χορηγός επικοινωνίας.
«Το συνέδριο θα εστιάσει στη βιωσιμότητα, τις νέες τεχνολογίες καυσίμων και τις κανονιστικές προκλήσεις που προκύπτουν από τη μετάβαση στο net zero. Θα εξεταστούν, επίσης, οι γεωπολιτικές επιπτώσεις στην αγορά καυσίμων», σημειώνει ο κ. Προκοπάκης.
Όσον αφορά τις επιπτώσεις που απορρέουν για τη ναυτιλία από τις γεωπολιτικές εξελίξεις, ο κ. Προκοπάκης σημειώνει: «Οι εντάσεις συχνά οδηγούν σε αυξομειώσεις των τιμών των καυσίμων, αυξάνοντας το λειτουργικό κόστος και επιβαρύνοντας την προμήθεια καυσίμων.
Επιπλέον, οι κυρώσεις που επιβάλλονται στη Ρωσία και άλλες περιοχές με συγκρούσεις επηρεάζουν άμεσα τη διαθεσιμότητα και τις εμπορικές διαδρομές των καυσίμων, δημιουργώντας επιπλέον προκλήσεις για τον κλάδο. Η IBIA συνεργάζεται με τους διεθνείς φορείς για να παρέχει καθοδήγηση και υποστήριξη στα μέλη της, βοηθώντας τα να προσαρμοστούν στις διαρκώς μεταβαλλόμενες συνθήκες και να αντιμετωπίσουν τις προκλήσεις που προκύπτουν από αυτές τις γεωπολιτικές εξελίξεις. Τους τελευταίους μήνες, με τη βοήθεια των μελών μας, παρείχαμε ενημερώσεις στον Διεθνή Οργανισμό Ναυτιλίας (ΙΜΟ) σχετικά με τις εξελίξεις στην περιοχή της Ερυθράς Θάλασσας».
Κύριε Προκοπάκη, πείτε μας ποιος είναι ο ρόλος της ΙΒΙΑ για τη ναυτιλιακή βιομηχανία;
«Η ΙΒΙΑ (International Bunker Industry Association) είναι η φωνή της παγκόσμιας βιομηχανίας ναυτιλιακών καυσίμων, εκπροσωπώντας όλα τα ενδιαφερόμενα μέρη του κλάδου. Από το 1992, η IBIA έχει παρουσία σε περισσότερες από 68 χώρες με περίπου 500 μέλη, προσφέροντας ένα διεθνές φόρουμ για τα θέματα των ναυτιλιακών καυσίμων.
Στόχος μας είναι η βελτίωση των πρακτικών, της γνώσης και της επαγγελματικής κατάρτισης στον τομέα μέσα από εκπαιδευτικά προγράμματα, αξιόπιστες πληροφορίες και πρακτικές συμβουλές. Προωθούμε τη διαφάνεια, την ασφάλεια και την αειφορία στον εφοδιασμό πλοίων, αντιπροσωπεύοντας τα συμφέροντα του κλάδου σε διεθνές επίπεδο και επιδιώκοντας πρακτικούς και εφαρμόσιμους κανονισμούς για τη βιώσιμη ανάπτυξη της ναυτιλιακής βιομηχανίας. Η IBIA λειτουργεί ως γέφυρα μεταξύ των διαφορετικών πλευρών της αγοράς και αποτελεί σημείο αναφοράς για θέματα ασφάλειας, περιβάλλοντος και κανονιστικών εξελίξεων, συνεργαζόμενη στενά με τον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό».
Πώς βλέπει ο Οργανισμός τη μετάβαση της ναυτιλίας στο net zero;
«Η IBIA υποστηρίζει σθεναρά τη μετάβαση της ναυτιλίας προς τις μηδενικές εκπομπές ρύπων (net zero), αναγνωρίζοντας τις προκλήσεις αλλά και τις ευκαιρίες. Η βιομηχανία προμηθευτών καυσίμων παίζει σημαντικό ρόλο, παρέχοντας εναλλακτικά καύσιμα και τεχνολογίες που θα επιτρέψουν τη μείωση των εκπομπών ρύπων.
Η IBIA εργάζεται για την προώθηση καθαρότερων καυσίμων, όπως το LNG, τα βιοκαύσιμα, η μεθανόλη και η αμμωνία, ενώ συνεργάζεται στενά με διεθνείς οργανισμούς για την ανάπτυξη κατάλληλων κανονιστικών πλαισίων.
Παράλληλα, προσφέρει εκπαιδευτικά προγράμματα για τη χρήση αυτών των καυσίμων, τόσο μέσω διαδικτυακών μαθημάτων όσο και σε ειδικές συνεδρίες. Ένα από αυτά τα προγράμματα θα παρουσιαστεί στο παγκόσμιο συνέδριο της IBIA, που θα πραγματοποιηθεί στην Αθήνα από τις 5 έως τις 7 Νοεμβρίου 2024, εστιάζοντας στις εξελίξεις και προκλήσεις των εναλλακτικών καυσίμων».
Ποια είναι η εικόνα όσον αφορά τα νέα bunker ships και αν, εκτός από εναλλακτικά καύσιμα, συνεχίζουν να γίνονται επενδύσεις σε συμβατικά bunker ships;
«Ο αριθμός και ο ρυθμός παραγγελιών νέων bunker vessels δεν είναι ο ίδιος με αυτόν των ποντοπόρων πλοίων. Τα τελευταία χρόνια παρατηρείται έντονη κινητικότητα στις παραγγελίες πλοίων που χρησιμοποιούν εναλλακτικά καύσιμα. Πέρσι σημειώθηκε σημαντική αύξηση παραγγελιών στα πλοία που θα κινούνται με μεθανόλη, ενώ σχεδόν το 50% της συνολικής χωρητικότητας των νέων παραγγελιών τα τελευταία χρόνια αφορά πλοία που θα χρησιμοποιούν εναλλακτικά καύσιμα. Βλέπουμε νέες παραγγελίες για πλοία που μπορούν να διαχειριστούν LNG, μεθανόλη και αμμωνία, αλλά παράλληλα εξακολουθούν να γίνονται επενδύσεις σε παραδοσιακά bunker vessels, καθώς οι συμβατικές λύσεις εξακολουθούν να καλύπτουν το μεγαλύτερο μέρος των αναγκών της αγοράς.
Παρά τις ανησυχίες σχετικά με το αν θα υπάρχουν επαρκή εφοδιαστικά μέσα για την εξυπηρέτηση αυτών των νέων πλοίων με εναλλακτικά καύσιμα, η αγορά έχει αποδείξει ότι μπορεί να προσαρμόζεται στις ανάγκες της. Υπάρχει κάποιος σκεπτικισμός, μιας και οι επενδύσεις δείχνουν να είναι λίγο πίσω σε σχέση με την προβλεπόμενη ζήτηση».
Πώς επηρεάζουν τη βιομηχανία οι πολεμικές συγκρούσεις σε περιοχές όπως η Μέση Ανατολή -κυρίως-, αλλά και η Ρωσία;
«Οι συγκρούσεις σε περιοχές όπως η Μέση Ανατολή και η Ουκρανία/Ρωσία επηρεάζουν τη ναυτιλιακή βιομηχανία σε πολλαπλά επίπεδα. Η αστάθεια στις περιοχές αυτές μπορεί να προκαλέσει σημαντικές διαταραχές στην αλυσίδα εφοδιασμού καυσίμων, καθώς οι περιοχές αυτές είναι ζωτικής σημασίας για την παραγωγή και τη διακίνηση εμπορευμάτων, πετρελαίου και φυσικού αερίου. Οι γεωπολιτικές εντάσεις συχνά οδηγούν σε αυξομειώσεις των τιμών των καυσίμων, αυξάνοντας το λειτουργικό κόστος και επιβαρύνοντας την προμήθεια καυσίμων. Επιπλέον, οι κυρώσεις που επιβάλλονται στη Ρωσία και σε άλλες περιοχές με συγκρούσεις επηρεάζουν άμεσα τη διαθεσιμότητα και τις εμπορικές διαδρομές των καυσίμων, δημιουργώντας επιπλέον προκλήσεις για τον κλάδο.
Η IBIA συνεργάζεται με τους διεθνείς φορείς για να παρέχει καθοδήγηση και υποστήριξη στα μέλη της, βοηθώντας τα να προσαρμοστούν στις διαρκώς μεταβαλλόμενες συνθήκες και να αντιμετωπίσουν τις προκλήσεις που προκύπτουν από αυτές τις γεωπολιτικές εξελίξεις. Τους τελευταίους μήνες, με τη βοήθεια των μελών μας, παρείχαμε ενημερώσεις στον ΙΜΟ σχετικά με τις εξελίξεις στην περιοχή της Ερυθράς Θάλασσας».
Στο επίκεντρο η προώθηση των βιώσιμων καυσίμων
Σε κανονιστικό επίπεδο, ποια είναι τα μεγαλύτερα ζητήματα που θέτει η IBIA στα διεθνή fora;
«Η IBIA επικεντρώνεται σε ζητήματα που αφορούν τη συμμόρφωση με τους κανονισμούς, την προώθηση των βιώσιμων καυσίμων και τη διασφάλιση της ποιότητας και ασφάλειας των καυσίμων. Οι έμπειρες ομάδες εργασίας των μελών μας παρακολουθούν τις εξελίξεις από κοντά.
Ένα από τα μεγαλύτερα ζητήματα είναι η ανάγκη για πρακτικούς, εφαρμόσιμους κανονισμούς που υποστηρίζουν τη μετάβαση σε εναλλακτικά καύσιμα, εξασφαλίζοντας ότι υπάρχουν οι κατάλληλες υποδομές και τεχνολογίες για την ασφαλή και ομαλή εφαρμογή τους.
Η IBIA εστιάζει στην προώθηση βιώσιμων κανονισμών που αφορούν την ποιότητα των καυσίμων, την ασφάλεια και τη μείωση των εκπομπών ρύπων. Η διαφάνεια και η ενίσχυση των προτύπων είναι προτεραιότητά μας, ιδιαίτερα όσον αφορά τη χρήση νέων καυσίμων.
Επίσης, κοιτάμε την παγκόσμια εναρμόνιση των κανόνων που διέπουν τον εφοδιασμό πλοίων, διασφαλίζοντας ότι η αγορά λειτουργεί με κοινά αποδεκτά πρότυπα ποιότητας και ασφάλειας. Παράλληλα, συμμετέχουμε ενεργά στις διαβουλεύσεις με τον ΙΜΟ για την εξέλιξη των κανονισμών που αφορούν τις εκπομπές ρύπων και την περιβαλλοντική συμμόρφωση».
Με αφορμή την προηγούμενη αναφορά σας, ποια θα είναι η θεματολογία του παγκόσμιου συνεδρίου της ΙΒΙΑ που είναι προγραμματισμένο να πραγματοποιηθεί από τις 5 έως τις 7 Νοεμβρίου 2024 στην Αθήνα;
«Το συνέδριο της IBIA στην Αθήνα θα επικεντρωθεί στις προκλήσεις και ευκαιρίες που αντιμετωπίζει η ναυτιλία και η βιομηχανία καυσίμων, με έμφαση στη μετάβαση προς καθαρότερα καύσιμα και τη συμμόρφωση με τους κανονισμούς εκπομπών ρύπων. Το συνέδριο θα εστιάσει στη βιωσιμότητα, τις νέες τεχνολογίες καυσίμων και τις κανονιστικές προκλήσεις που προκύπτουν από τη μετάβαση στο net zero. Θα εξεταστούν, επίσης, οι γεωπολιτικές επιπτώσεις στην αγορά καυσίμων. Η θεματολογία θα περιλαμβάνει τις τελευταίες τάσεις στην εφοδιαστική αλυσίδα καυσίμων, τις ρυθμιστικές εξελίξεις, καθώς και τις καινοτομίες που διαμορφώνουν το μέλλον του κλάδου.
Οι συγκεκριμένες θεματικές επιλέχθηκαν με στόχο να καλύψουν τις ανάγκες της παγκόσμιας ναυτιλίας και αγοράς ναυτιλιακών καυσίμων, καθώς η βιομηχανία καλείται να προσαρμοστεί σε ένα περιβάλλον που αλλάζει. Το συνέδριο, επίσης, θα προσφέρει ευκαιρίες για δικτύωση και ανταλλαγή απόψεων μεταξύ κορυφαίων παραγόντων της αγοράς, εστιάζοντας στη διαμόρφωση στρατηγικών που θα διασφαλίσουν μια βιώσιμη και ανταγωνιστική βιομηχανία στο μέλλον.
Η επιλογή της Αθήνας ως τόπου διεξαγωγής υπογραμμίζει τη σημασία της χώρας μας ως ενός από τους κορυφαίους ναυτιλιακούς κόμβους παγκοσμίως, αλλά και τη συγκυρία για πρώτη φορά ο πρόεδρος (σ.σ.: Κωνσταντίνος Καπετανάκης) και ο εκτελεστικός διευθυντής του Οργανισμού να είναι Έλληνες».
Ποια τα πάνελ και οι ομιλητές;
«Θα παρουσιαστούν αρκετά πάνελ, τα οποία θα καλύψουν κρίσιμα ζητήματα της ναυτιλίας και της βιομηχανίας ναυτιλιακών καυσίμων. Το συνέδριο θα περιλαμβάνει κορυφαίους ομιλητές και εταιρείες από τη διεθνή ναυτιλία, εταιρείες εφοδιασμού καυσίμων, ρυθμιστικούς φορείς, ναυτιλιακές εταιρείες και ειδικούς, οι οποίοι θα μοιραστούν τις γνώσεις και τις εμπειρίες τους, παρέχοντας πολύτιμες πληροφορίες για την κατεύθυνση της ναυτιλίας και της βιομηχανίας των ναυτιλιακών καυσίμων στο μέλλον.
Τα πάνελ θα καλύψουν θέματα όπως η εξέλιξη των κανονισμών, οι επενδύσεις σε εναλλακτικά καύσιμα και η στρατηγική για τη μείωση των εκπομπών ρύπων στη ναυτιλία.
Οι συμμετέχοντες θα έχουν την ευκαιρία να αλληλοεπιδράσουν και να θέσουν ερωτήσεις στους ομιλητές, ενισχύοντας τη δικτύωση και την ανταλλαγή γνώσεων μεταξύ των επαγγελματιών του κλάδου».
(από την εφημερίδα "ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ")