Έχει περάσει σχεδόν ένας χρόνος από την αρχή της ύφεσης στην αγορά των ηλεκτρικών οχημάτων. Στο μεσοδιάστημα, η παρατεταμένη κρίση έχει επιφέρει πολλές αλλαγές, με τις μεγαλύτερες αυτοκινητοβιομηχανίες να προσαρμόζουν τη στρατηγική τους και τις μικρότερες να αγωνιούν για το μέλλον τους. Παρά την απαισιοδοξία που κυριαρχεί στον κλάδο από το τέλος του 2023, τα δεδομένα παραπέμπουν σε μία διαφορετική εικόνα: Η ανάπτυξη επιβραδύνεται μεν, οι πωλήσεις EVs οδεύουν προς ρεκόρ δε

Σύμφωνα με τα στοιχεία του πρακτορείου Bloomberg, οι πωλήσεις των ηλεκτροκίνητων οχημάτων, συμπεριλαμβανομένων των υβριδικών, θα φτάσουν τα 16,7 εκατομμύρια φέτος, μία αύξηση που ξεπερνά το 20% συγκριτικά με τα 13,9 εκατομμύρια πωλήσεις του 2023. Η αύξηση που είχε καταγραφεί ήταν στο 26% για το διάστημα Ιανουάριος-Ιούνιος και στο 30% για το διάστημα Ιανουάριος-Σεπτέμβριος. Μολονότι σημειώνεται μία επιβράδυνση σε σχέση με την αύξηση κατά 33% το 2023 και κατά 60% το 2022, οι αριθμοί παραμένουν θετικοί.


Οι πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων ανά αγορά. Πηγή: Bloomberg.

 

Το μεγάλο μερίδιο της “ύφεσης” φαίνεται να προέρχεται από τις μεσαίες αγορές με παραδοσιακά μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες, όπως η Γερμανία και η Ισπανία. Η εξέλιξη της κατάστασης στη Γερμανία προκάλεσε έντονη ανησυχίες σε διεθνές επίπεδο, καθώς η μείωση των πωλήσεων έφτασε ακόμα και το 61%. Ωστόσο, όπως εξηγούν οι αναλυτές, οι δραματικές αυξομειώσεις στις αγοραπωλησίες EV συχνά συνδέονται με άλλους παράγοντες, όπως για παράδειγμα την εφαρμογή ή περικοπή επιδοτήσεων για την αγορά ηλεκτρικών οχημάτων. Αυτό συνεπάγεται στρεβλώσεις στην αγορά που οφείλονται περισσότερο σε πολιτικές παρεμβάσεις, παρά το πραγματικό ενδιαφέρον των καταναλωτών.

 

Η στρεβλή αυτή εικόνα αναμένεται να συνεχιστεί, ειδικά στην ευρωπαϊκή αγορά. Ο βασικός λόγος είναι οι νέες πολιτικές αποφάσεις για την αγορά αυτοκινήτου, όπως οι κανόνες ρύπων που θα ισχύσουν από το 2025. Οι γνώστες της αγοράς εκτιμούν πως η αυστηροποίηση των κριτηρίων για τις εκπομπές των οχημάτων θα οδηγήσει στην κυκλοφορία πιο προσιτών μοντέλων EV και την ανανέωση του ενδιαφέροντος των καταναλωτών. Μία παρόμοια, αλλά όχι ίδια, εικόνα επικρατεί στις ΗΠΑ, με την πολιτική αβεβαιότητα εξαιτίας των επερχόμενων εκλογών να επηρεάζει τις αποφάσεις των νέων αγοραστών. Παρόλα αυτά, οι πωλήσεις EV στις ΗΠΑ άγγιξαν το ρεκόρ των 390.000 μονάδων για το γ’ τρίμηνο.

 

Στην πραγματικότητα, η Κίνα παραμένει η “κινητήριος δύναμη” της αγοράς ηλεκτροκίνησης, όχι μόνο στην παραγωγή, αλλά και την κατανάλωση. Χοντρικά, 6 στα 10 πωλήσεις EVs καταγράφονται στην Κίνα, ενώ εγχώρια, τα ηλεκτροκίνητα οχήματα προσεγγίζουν το 50% των συνολικών πωλήσεων. Το μεγαλύτερο μερίδιο προέρχεται από τα υβριδικά μοντέλα, τα οποία συνιστούν το 37% των πωλήσεων, έναντι 18% για τα ηλεκτρικά. Η ανάπτυξη της κινεζικής αγοράς που φαίνεται να συνεχίζει ισχυρά για τους επόμενους μήνες αποτελεί μία χαμένη ευκαιρία για τους ξένους κατασκευαστές, οι οποίοι βιώνουν τις συνέπειες της αργοπορίας τους όσον αφορά στη στρατηγική τους, αλλά και των πολιτικών αποφάσεων που έλαβαν οι κυβερνήσεις τους, επιβάλλοντας δασμούς στις κινεζικές εισαγωγές.

Σε γενικές γραμμές, ο κλάδος της ηλεκτροκίνησης αλλάζει, με τους κατασκευαστές που θεωρούνταν αδιαμφισβήτητοι κυρίαρχοι μέχρι πρόσφατα, όπως η Tesla, να κλονίζονται, και τους καταναλωτές να απαιτούν μεγαλύτερη ποικιλία στα προσφερόμενα μοντέλα. Εντούτοις, η αγορά συνεχίζει να αναπτύσσεται, παρά τις επιχειρηματικές και πολιτικές αστοχίες που ταλανίζουν τη διεθνή αυτοκινητοβιομηχανία.