Η Κίνα Αναδεικνύεται στη Μεγαλύτερη Αγορά για το Ρωσικό Φυσικό Αέριο Μέσω Αγωγών

Η Κίνα Αναδεικνύεται στη Μεγαλύτερη Αγορά για το Ρωσικό Φυσικό Αέριο Μέσω Αγωγών
της Αρχοντίας Γ. Καλλιτέρη
Τετ, 23 Οκτωβρίου 2024 - 19:15

Η Κίνα πρόκειται να ξεπεράσει την Ευρώπη και να γίνει ο νούμερο ένα προορισμός για τη μεταφορά Ρωσικού φυσικού αερίου μέσω αγωγών, σύμφωνα με το πρακτορείο Bloomberg. Η εξέλιξη αυτή έρχεται σχεδόν δύο χρόνια μετά τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία, όταν η Ευρώπη ξεκίνησε να μειώνει τις εισαγωγές ρωσικών ορυκτών καυσίμων

Η Gazprom, ο ρωσικός κολοσσός φυσικού αερίου, εξήγαγε 23,7 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα φυσικού αερίου προς την Κίνα κατά το διάστημα Ιανουάριος-Σεπτέμβριος 2024. Οι δύο γείτονες μεταφέρουν φυσικό αέριο μέσω του αγωγού Power of Siberia, ο οποίος εγκαινιάστηκε το 2019 και έχει μέγιστη χωρητικότητα 38 δισεκατομμυρίων κυβικών μέτρων σε ετήσια βάση.

Όπως καταδεικνύουν τα διαθέσιμα στοιχεία, οι ρωσικές εξαγωγές φυσικού αερίου προς την Κίνα σημείωσαν αύξηση σχεδόν 40% σε σχέση με την ίδια περίοδο του 2023. Παράλληλα, η Gazprom και η China National Petroleum πρόσφατα συμφώνησαν σε σταδιακή αύξηση της ημερήσιας ροής από τον Δεκέμβριο, με στόχο να φτάσουν τον μέγιστο όγκο που είχε καθοριστεί στα συμβόλαια που είχαν προηγουμένως υπογράψει.


Η συνεργασία μεταξύ Ρωσίας και Κίνας για το φυσικό αέριο αναμένεται να ενισχυθεί καθώς η ζήτηση για το καύσιμο εντείνεται στις ασιατικές αγορές. Με βάση τις προβλέψεις του Διεθνούς Οργανισμού Ενέργειας, η κατανάλωση φυσικού αερίου στην Κίνα θα αυξηθεί κατά 8% για το 2024, με το ενδιαφέρον των τελικών καταναλωτών να στρέφεται εκεί έναντι των προϊόντων πετρελαίου. Οι ροές ρωσικού φυσικού αερίου θα ενισχυθούν περαιτέρω το 2027 με το άνοιγμα ενός αγωγού στην Άπω Ανατολή, στις ακτές του Ειρηνικού.

 

Οι αγωγοί φυσικού αερίου μεταξύ Ρωσίας και Κίνας. Πηγή: Gas to Power Journal

 

Αξίζει να σημειωθεί πως το φυσικό αέριο κερδίζει όλο και μεγαλύτερο μερίδιο σε πολλούς τομείς: την παραγωγή ηλεκτρισμού, τη βιομηχανία, τους ιδιωτικούς χρήστες είτε ως νοικοκυριά, είτε ως επιχειρήσεις, και τις μεταφορές. Μάλιστα, μία πρόσφατη έρευνα είχε αναδείξει το ταχύτατο πέρασμα των κινέζων οδηγών από τα ντιζελοκίνητα στις υγραεριοκίνητα φορτηγά εξαιτίας του χαμηλού κόστους.

Από την άλλη πλευρά, ενώ οι εξαγωγές ρωσικού φυσικού αερίου προς την Κίνα αυξάνονται, οι εξαγωγές προς την Ευρώπη παραμένουν ένα αμφιλεγόμενο ζήτημα. Για το πρώτο ενιάμηνο του 2024, η Gazprom εξήγαγε 22,5 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα προς τους Ευρωπαίους πελάτες της, δηλαδή 16% περισσότερες ποσότητες σε σχέση με τα περσινά στοιχεία. Ωστόσο, ένα σημαντικό ποσοστό του καυσίμου— σχεδόν 50%— πέρασε μέσα από την Ουκρανία, κάτι που περιπλέκει την κατάσταση. Τα συμβόλαια διαμετακομισμού μεταξύ Ρωσίας και Ουκρανίας θα λήξουν στο τέλος του 2024 και αναμενόμενα η Ουκρανία δεν προτίθεται να τα ανανεώσει.


 

Οι μεγαλύτεροι αγοραστές ρωσικού φυσικού αερίου. Πηγή: Bloomberg

Ως εκ τούτου, οι ευρωπαίοι αξιωματούχοι βρίσκονται υπό έντονες πιέσεις προκειμένου να διασφαλίσουν εναλλακτικές πηγές φυσικού αερίου που θα καλύψουν τις ανάγκες των κρατών που συνέχισαν να εισάγουν ρωσικά καύσιμα, με το Αζερμπαϊτζάν να θεωρείται ο πιο πιθανός πάροχος. Εκτός από τους αγωγούς που περνούν από την Ουκρανία, οι ευρωπαϊκές αγορές τροφοδοτούνται μέσω του αγωγού Turkstream, ο οποίος όμως είναι εξίσου ευάλωτος με τον Nordstream, δεδομένου ότι η Μαύρη Θάλασσα έχει μετατραπεί σε ένα ακόμα πολεμικό μέτωπο μεταξύ Κιέβου και Μόσχας.