Motor Oil: Εντός Τροχιάς το Σχέδιο για «Πράσινο» Η2 Από το 2026 – Στις Αρχές 2025 το Πρώτο «Υδρογονάδικο»

Motor Oil: Εντός Τροχιάς το Σχέδιο για «Πράσινο» Η2 Από το 2026 – Στις Αρχές 2025 το Πρώτο «Υδρογονάδικο»
του Κώστα Δεληγιάννη
Σαβ, 26 Οκτωβρίου 2024 - 13:29

 Εντός των προβλεπόμενων χρονικών ορόσημων προχωρά η ωρίμανση του πρότζεκτ Ephyra, που έχει ως στόχο από το 2026 να ξεκινήσει να παράγεται «πράσινο» υδρογόνο στο διυλιστήριο της Motor Oil στους Αγίους Θεοδώρους. Έτσι, πλέον έχει οριστικοποιηθεί ο κατασκευαστής της μονάδας ηλεκτρόλυσης 30 MW που θα εγκατασταθεί στο διυλιστήριο και η οποία θα εξασφαλίζει σε ετήσια βάση 4.500 τόνους ανανεώσιμου καυσίμου

Υπενθυμίζεται ότι η Motor Oil έχει ρόλο συντονιστή στο πρότζεκτ, στο οποίο συμμετέχουν συνολικά 10 εταίροι από επτά ευρωπαϊκές χώρες. Με στόχο να αποτελέσει καταλύτη για την εκκίνηση της οικονομίας υδρογόνου στη χώρα μας, το Ephyra έχει προϋπολογισμό 24,4 εκατ. ευρώ, με τα 18 εκατ. να προέρχονται από ευρωπαϊκή χρηματοδότηση μέσω του Clean Hydrogen Partnership.

Εκτός από τις διεργασίες εντός του διυλιστηρίου το ανανεώσιμο καύσιμο θα αξιοποιηθεί για την τροφοδοσία υδρογονοκίνητων πρατηρίων, τα οποία βρίσκονται ήδη στα σκαριά. Μάλιστα, το πρώτο «υδρογονάδικο», το οποίο θα εγκατασταθεί στους Αγίους Θεοδώρους και χρηματοδοτείται μέσω του προγράμματος REA, πρόκειται να εγκαινιαστεί στις αρχές του επόμενου έτους. Το δεύτερο «υδρογονάδικο» προορίζεται για την περιοχή της Ακράτας, χρηματοδοτούμενο από το πρότζεκτ REA2.

Οι συνέργειες

Το Ephyra «συγχρονίζεται» με ένα επίσης ευρωπαϊκό πρότζεκτ -το Trieres με συντονιστή και πάλι τη Motor Oil- στόχος του οποίου είναι με επίκεντρο το διυλιστήριο να δημιουργηθεί μία μικρής κλίμακας «κοιλάδα υδρογόνου», δηλαδή μία σειρά επιδεικτικών χρήσεων του ανανεώσιμου καυσίμου. Έτσι, το ανανεώσιμο καύσιμο θα αξιοποιείται επίσης για την κίνηση δύο υδρογονοκίνητων οχημάτων που θα αποκτήσει η «Ολυμπία Οδός» και ο Δήμος Λουτρακίου.

Παράλληλα, μέσω του Trieres, τρία υδρογονοκίνητα λεωφορεία θα αποκτήσει η Ο.ΣΥ. (Οδικές Συγκοινωνίες), στο αμαξοστάσιο της οποίας θα δημιουργηθεί ένα τρίτο πρατήριο τροφοδοσίας. Σε σχετική εκδήλωση που είχε πραγματοποιηθεί με συνδιοργανώτρια την Ο.ΣΥ., η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Μεταφορών είχε αναφέρει πως εξετάζεται η επέκταση του υδρογονοκίνητου στόλου στις δημόσιες συγκοινωνίες, με την ένταξη επιπλέον 50 έως 100 νέων λεωφορείων.

Επίσης, στο πλαίσιο του «Trieres» θα διερευνηθεί από τη Fulgor η δυνατότητα αξιοποίησης του «καυσίμου» για την αντικατάσταση του φυσικού αερίου που καταναλώνει η Hellenic Cables στο εργοστάσιο της παραγωγής υποβρύχιων καλωδίων, στο Σουσάκι Κορινθίας. Επίσης, το υδρογόνο θα αξιοποιηθεί σε ηλεκτροκίνητο πλοίο, το οποίο πρόκειται να ναυπηγηθεί, για την κάλυψη των βοηθητικών του λειτουργικών μέσω κυψελών καυσίμου.

Motor Oil – ΔΕΗ στη Δ. Μακεδονία

Παράλληλα, ωριμάζουν τα σχέδια της Motor Oil από κοινού με τη ΔΕΗ, μέσω της κοινοπραξίας Hellenic Hydrogen, για επενδύσεις «πράσινου» υδρογόνου στη Δυτική Μακεδονία. Η «πρεμιέρα» της Hellenic Hydrogen θα γίνει με το πρότζεκτ North-1 στο Αμύνταιο, στις εγκαταστάσεις των αποσυρμένων λιγνιτικών μονάδων της ΔΕΗ.

Ο σχεδιασμός προβλέπει πως το North-1 θα έχει αρχικά δυναμικότητα 50 MW, ώστε οι ποσότητες ανανεώσιμου αερίου που παράγονται να είναι διασφαλισμένο πως θα υπάρχει ζήτηση για να καλύψουν. Η κοινοπραξία πρόκειται να υποβάλει αίτηση χρηματοδότησης Δίκαιης Αναπτυξιακής Μετάβασης για την επένδυση.

Αξίζει να σημειωθεί ότι η πρόσφατη οριστικοποίηση της κατασκευής της μονάδας ΣΗΘΥΑ στον πρώην ΑΗΣ Καρδιάς, για την τροφοδοσία της τηλεθέρμανσης στην περιοχή, δημιουργεί ευοίωνες προοπτικές στο πρότζεκτ για την διάθεση μέρους της παραγωγής. Κι αυτό γιατί η μονάδα θα μπορεί να καταναλώνει μίγμα φυσικού αερίου υδρογόνου - «πράσινου» υδρογόνου σε αναλογία 80%-20%.

(από insider.gr)