θα χρηματοδοτηθεί στο πλαίσιο του τρέχοντος μέτρου. Κατά την πρώτη φάση, η EnEarth θα αναπτύξει έναν αγωγό μεγάλης κλίμακας για τη μεταφορά, από τον χερσαίοχώρο συλλογής στον υπεράκτιο χώρο αποθήκευσης, έως 1 εκατ. τόνων CO2 ετησίως που εκπέμπονται από βιομηχανίες. Θα ακολουθήσει η δεύτερη φάση επέκτασης της εγκατάστασης σε περίπου 2,5 με 3 εκατ. τόνους CO2 ετησίως.
Η ενίσχυση θα λάβει τη μορφή άμεσης επιχορήγησης, η οποία θα εκταμιευθεί σε τρεις δόσεις έως το2026. Η εγκατάσταση αναμένεται να ξεκινήσει τη φάση ανάπτυξης το 2027 και να τεθεί σε πλήρη λειτουργία το 2030. Να σημειωθεί ότι, όπως αναφέρεται σε ανακοίνωση της Κομισιόν, εάν το έργο αποφέρει πρόσθετα καθαρά έσοδα, ο δικαιούχος θα κληθεί να επιστρέψει στην Ελλάδα μέρος της ληφθείσας ενίσχυσης (μηχανισμός αυτόματης επιστροφής — claw- back).
“Στρατηγικές Επενδύσεις”.
Παράλληλα, η μονάδα δέσμευσης άνθρακα IFESTOS, της ΤΙΤΑΝ στο Καμάρι Βοιωτίας διεκδικεί την ένταξή της στην κατηγορία των “στρατηγικών επενδύσεων”. Η υλοποίηση του έργου, προϋπολογισμού 584 εκατ. ευρώ, τέθηκε προ ημερών σε δημόσια διαβούλευση από το Enterprise Greece.Το έργο έχει ήδη εξασφαλίσει επιχορήγηση ύψους 234 εκατ. ευρώ από το Ταμείο Καινοτομίας της ΕΕ. Στόχος του έργου είναι η δέσμευση σχεδόν όλων των εκπομπών άνθρακα από το εργοστάσιο Καμαρίου, δηλαδή 1,9 εκατ. τόνους CO₂ ετησίως.
Εκτός από την ΤΙΤΑΝ και άλλες μεγάλες βιομηχανίες της χώρας σχεδιάζουν επενδύσεις για τη δέσμευση του διοξειδίου του άνθρακα που εκλύεται κατά τη διαδικασία παραγωγής και τη διοχέτευσή του στο κέντρο συλλογής που σχεδιάζει ο ΔΕΣΦΑ, όπως το πρότζεκτ IRIS της Motor Oil και το OLYMPUS της τσιμεντοβιομηχανίας Ηρακλή που έχουν εξασφαλίσει χρηματοδότηση από το Ταμείο Καινοτομίας ενώ και η HELLENiQ ENERGY έχει υποβάλει πρόταση χρηματοδότησης για δέσμευση ενός εκατ. τόνων ετησίως.
Σε κάθε περίπτωση για την εκκίνηση όλων των επενδύσεων αναμένεται το θεσμικό πλαίσιο που θα διέπει τη διαδικασία διακράτησης και αποθήκευσης διοξειδίου του άνθρακα (CCS), το οποίο αναμένεται να είναι έτοιμο από το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας εντός του Νοεμβρίου. Παράλληλα, το υπουργείο εκτός από την προώθηση του έργου στον Πρίνο και τη διερεύνηση της καταλληλότητας άλλων πιθανών γεωλογικών αποθηκών σε διάφορες περιοχές της Ελλάδας, επιδιώκει να προωθήσει διακρατική συνεργασία με την Αίγυπτο ώστε να καλυφθούν οι ανάγκες της εγχώριας βιομηχανίας.
Πάντως για να επιτραπεί η μεταφορά και αποθήκευση CO2 από κράτος μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης σε τρίτη χώρα θα πρέπει να τροποποιηθεί η σχετική ευρωπαϊκή νομοθεσία, διαδικασία που θα επιδιώξει η ελληνική πλευρά. Μάλιστα, κατά την τελευταία επίσκεψή του στο Κάιρο ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Θόδωρος Σκυλακάκης συζήτησε το συγκεκριμένο θέμα με τον Αιγύπτιο υπουργό Πετρελαίου και Ορυκτών Πόρων Καρίμ Μπαντάουι. Υπεγράφη μάλιστα και Μνημόνιο Συνεργασίας μεταξύ των δυο πλευρών για την ανάπτυξη υποδομών δέσμευσης και αποθήκευσης CO2 σε εξαντλημένα κοιτάσματα υδρογονανθράκων της Αιγύπτου. Οι δύο χώρες σκοπεύουν να διεκδικήσουν με κοινό αίτημά τους στην Κομισιόν, την τροποποίηση του σχετικού ευρωπαϊκού κανονισμού, προκειμένου να επιτραπεί η εξαγωγή και η αποθήκευση CO2 ελληνικής προέλευσης στην Αίγυπτο.