ότι η αρχή της τεχνολογικής ουδετερότητας θα παραμείνει ο κινητήριος μοχλός όλων των ευρωπαϊκών κανονισμών και πολιτικών.
Πιο αναλυτικά, η FuelsEurope αναφέρει στο τελευταίο ενημερωτικό δελτίο που εξέδωσε, ότι η έκθεση Ντράγκι, η οποία έτυχε της συντριπτικής υποστήριξης της συντριπτικής πλειοψηφίας των ευρωπαϊκών πολιτικών και επιχειρηματικών φορέων, προσδιορίζει τρεις κρίσιμες δράσεις: το κλείσιμο του χάσματος στην καινοτομία με τις ΗΠΑ και την Κίνα, την επιδίωξη ενός κοινού σχεδίου για την απαλλαγή από τον άνθρακα και την ανταγωνιστικότητα και την ενίσχυση της ασφάλειας, με ταυτόχρονη μείωση των εξαρτήσεων από τις εισαγωγές. Τα βήματα αυτά είναι ζωτικής σημασίας για την αποφυγή αρνητικών οικονομικών επιπτώσεων και τη διασφάλιση της παγκόσμιας θέσης της Ευρώπης, τονίζει η FuelsEurope.
Η Λιάνα Γούτα, Γενική Διευθύντρια του Συνδέσμου, σχολίασε: «Η έκθεση Ντράγκι προτρέπει έντονα την ΕΕ και τις ρυθμιστικές αρχές των κρατών -μελών να δώσουν προτεραιότητα στην ανταγωνιστικότητα και την ανάπτυξη, ως βασικοί πυλώνες για τη διαφύλαξη των βασικών αξιών της Ευρώπης, δηλαδή της ευημερίας, της ισότητας, της ελευθερίας, της ειρήνης και της δημοκρατίας σε ένα βιώσιμο περιβάλλον.»
Και πρόσθεσε: «Το μέλλον της ΕΕ είναι άρρηκτα συνδεδεμένο με την ανταγωνιστικότητα των βιομηχανιών της στην παγκόσμια οικονομία. Η αποτυχία να δράσει απειλεί να υπονομεύσει μακροπρόθεσμα τόσο την οικονομία όσο και την κοινωνική ευημερία. Η άτυπη σύνοδος του Συμβουλίου της 8ης Νοεμβρίου είναι μια ευκαιρία να αρχίσουμε να μετατρέπουμε τις συστάσεις του κ. Ντράγκι σε πράξεις».
Η κα Γούτα καλεί το Συμβούλιο να εκτιμήσει την αναγνώριση από τον κ. Ντράγκι, του στρατηγικού ρόλου των ανανεώσιμων καυσίμων και των καυσίμων χαμηλών εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα, ιδίως για την απαλλαγή από τις ανθρακούχες εκπομπές σε όλους τους τρόπους μεταφοράς.
Όπως τονίζει, η έκθεσή του υπογραμμίζει την ηγετική θέση της ΕΕ σε αυτόν τον τομέα και ζητά την αναθεώρηση του κανονισμού για τις εκπομπές CO2 από τα οχήματα, υποστηρίζοντας μια πραγματικά τεχνολογικά ουδέτερη προσέγγιση. Υπογραμμίζει, επίσης, την ανάγκη αξιολόγησης του δυναμικού και της ανταγωνιστικότητας των καυσίμων με ουδέτερο ισοζύγιο άνθρακα.
Επιπλέον, η FuelsEurope καλεί το Συμβούλιο να λάβει προσεκτικά υπόψη την αποτελεσματική ανάλυση του κ. Ντράγκι σχετικά με τις κύριες προκλήσεις που αντιμετωπίζουν οι ενεργοβόρες βιομηχανίες της ΕΕ, ιδίως τις υψηλότερες τιμές ενέργειας και το κόστος εκπομπών που αντιμετωπίζουν σε σύγκριση με τους ανταγωνιστές τους σε παγκόσμιο επίπεδο.
Η έκθεση ζητά να υπάρξει ουσιαστική δημόσια στήριξη για την αποτροπή της αποβιομηχάνισης και τη διασφάλιση της οικονομικής ασφάλειας κατά τη διάρκεια της μετάβασης σε συνθήκες χαμηλών εκπομπών άνθρακα.
Συγκεκριμένα, η διαφορά μεταξύ της στήριξης που λαμβάνουν οι ενεργοβόρες βιομηχανίες, σε σύγκριση με τις γενναιόδωρες επιδοτήσεις που παρέχονται στους παγκόσμιους ανταγωνιστές τους, οι οποίοι δεν αντιμετωπίζουν τους ίδιους αυστηρούς στόχους απαλλαγής από τις εκπομπές CO2, αντιπροσωπεύει ένα σαφές ανταγωνιστικό μειονέκτημα γι’ αυτές.
Η FuelsEurope θεωρεί ότι τα θεσμικά όργανα της ΕΕ θα πρέπει πάντα να έχουν υπόψη ότι απαιτούνται σημαντικές επενδύσεις για την απαλλαγή της ΕΕ από τις ανθρακούχες εκπομπές και ότι οι ενεργοβόρες βιομηχανίες αντιμετωπίζουν σοβαρά εμπόδια σε επίπεδο γραφειοκρατίας και άνισων όρων ανταγωνισμού. Σύμφωνα με τη Διακήρυξη της Αμβέρσας, οι συστάσεις της έκθεσης Ντράγκι είναι υψίστης σημασίας, υποστηρίζει η κα Γούτα και συνεχίζει: «Σε αυτές περιλαμβάνονται, για παράδειγμα, η άρση της ρυθμιστικής ασυνέπειας και η απλούστευση της νομοθεσίας για την κάλυψη των μοναδικών αναγκών των ενεργοβόρων βιομηχανιών, ή η εξασφάλιση οικονομικά προσιτής ενέργειας κατά τη μεταβατική περίοδο.»
Τέλος, αναφέρει ότι η έκθεση επισημαίνει ότι πρέπει να αντιμετωπιστεί ο σωρευτικός αντίκτυπος της νομοθεσίας της ΕΕ στις ενεργοβόρες βιομηχανίες, προκειμένου να διασφαλιστεί ένα ανταγωνιστικό περιβάλλον γι’ αυτές, μέσω του συντονισμού των πολιτικών και της ενσωμάτωσης με το βιομηχανικό σχέδιο της Πράσινης Συμφωνίας (Clean Industrial Deal) που αποσκοπεί στην κλιμάκωση της παραγωγής καθαρών τεχνολογιών στην ΕΕ.
Ως προτεραιότητα για τον τομέα της παραγωγής καυσίμων, ειδικά για τον Μηχανισμό Συνοριακής Προσαρμογής Άνθρακα (CBAM), η FuelsEurope καλωσορίζει την αναγνώριση από τον Ντράγκι της πολύπλοκης εφαρμογής του και την ανάγκη αντιμετώπισης των πιθανών κινδύνων καταστρατήγησης του Μηχανισμού, που θα επιφέρει διαρροή άνθρακα, καθώς και το γεγονός ότι η CBAM δεν εξισώνει τους όρους ανταγωνισμού για τους εξαγωγείς.
Όπως σχολίασε η κα Γούτα: «Το Συμβούλιο θα πρέπει να είναι ιδιαίτερα προσεκτικό απέναντι στον κίνδυνο διαρροής άνθρακα και να διασφαλίσει ότι η Επιτροπή θα τον αντιμετωπίσει πριν από το τέλος της μεταβατικής περιόδου εφαρμογής της CBAM».
Η FuelsEurope αναφέρει ότι το Συμβούλιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης θα πρέπει επίσης να αναγνωρίσει τις αυξανόμενες ρυθμιστικές επιβαρύνσεις, που εντείνονται από τις πρόσφατες γεωπολιτικές προκλήσεις, όπως υπογραμμίζει η έκθεση Ντράγκι. Αυτό έχει οδηγήσει σε ένα πολύπλοκο και δαπανηρό νομοθετικό πλαίσιο που απειλεί την ευρωπαϊκή ανταγωνιστικότητα.
«Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει την ευθύνη για την ανάπτυξη της ευρωπαϊκής οικονομίας. Η FuelsEurope επιθυμεί να υποστηρίξει και να ενισχύσει μαζί με το Συμβούλιο της ΕΕ την έκκληση του κ. Ντράγκι να απλουστευθούν οι απαιτήσεις για την υποβολή εκθέσεων στο πλαίσιο της ΕΕ, ιδίως όσον αφορά στη βιώσιμη χρηματοδότηση και την εταιρική βιωσιμότητα, τη σύσταση για μείωση κατά 25% των υποχρεώσεων υποβολής εκθέσεων και τη θέσπιση ενός ισχυρού “τεστ” ανταγωνιστικότητας για όλες τις νέες κανονιστικές προτάσεις. Αναγνωρίζουμε, τέλος, την επείγουσα ανάγκη να εισαχθεί μια αυστηρή διαδικασία για την αξιολόγηση του σωρευτικού αντίκτυπου της νομοθεσίας, συμπεριλαμβανομένου τόσο του κόστους συμμόρφωσης όσο και του διοικητικού φόρτου», καταλήγει η Γενική Διευθύντρια του Συνδέσμου.
Η FuelsEurope είναι έτοιμη να συνεργαστεί με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και τα κράτη -μέλη για να γίνουν πραγματικότητα οι συστάσεις της έκθεσης Ντράγκι και να εφαρμοστούν με επιτυχία τα μέτρα που απαιτούνται για τη διασφάλιση του ανταγωνιστικού μέλλοντος της ΕΕ. Περισσότερο από ποτέ, πρέπει να αποκαταστήσουμε τη βιομηχανική ανταγωνιστικότητα της ΕΕ, να ενισχύσουμε την καινοτομία και να επικεντρωθούμε εκ νέου στην παγκόσμια αγορά.
Η FuelsEurope πιστεύει ακράδαντα ότι η βιομηχανία παραγωγής καυσίμων έχει καθοριστικό ρόλο στο προτεινόμενο σχέδιο για την απαλλαγή από τον άνθρακα και την ανταγωνιστικότητα, όπως προτείνεται στην έκθεση Ντράγκι, όπως περιγράφεται στο οραματικό της σχέδιο με τίτλο «Περισσότερο από ένα μανιφέστο... μια προσφορά για την Ευρώπη», που δημοσιεύθηκε τον περασμένο Μάιο (δείτε σχετικό άρθρο στο energia.gr, εδώ) και στο οποίο περιγράφεται η συμβολή του Συνδέσμου στην προσπάθεια να καταστεί η ΕΕ πιο ανθεκτική, πιο βιώσιμη και πιο ανταγωνιστική.