Σε Χαμηλό Πενταετίας οι Εκπτώσεις στο Ιρανικό Αργό που Αγοράζει η Κίνα

Σε Χαμηλό Πενταετίας οι Εκπτώσεις στο Ιρανικό Αργό που Αγοράζει η Κίνα
επιμέλεια: Δημήτρης Φάρος
Τρι, 5 Νοεμβρίου 2024 - 18:02

Στο χαμηλότερό τους σημείο εδώ και μία πενταετία βρίσκονται οι εκπτώσεις στο ιρανικό πετρέλαιο που αγοράζει η Κίνα, καθώς η πτώση στις εξαγωγές δίνει ανοδική ώθηση στις τιμές εξαιτίας των ανησυχιών για την κατάσταση στη Μέση Ανατολή, όπως αναφέρει το Reuters, επικαλούμενο πηγές από τον χώρο των traders

Οι εκπτώσεις στην τιμή του ιρανικού αργού βρίσκονται στο χαμηλότερό τους σημείο από τότε που οι ανεξάρτητες εταιρείες διύλισης ξεκίνησαν τις αγορές, στα τέλη του 2019, καλύπτοντας, έτσι το κενό που άφησαν τα κρατικά διυλιστήρια της Κίνας, υπό το φόβο των κυρώσεων που είχαν επιβάλει εκ νέου ένα χρόνο πριν οι ΗΠΑ.

Μια αύξηση των τιμών ή μία μείωση στις ροές ιρανικού αργού, οι οποίες αποτελούν το 10% των εισαγωγών της Κίνας, θα προκαλούσαν περαιτέρω μείωση στην ήδη χαμηλή παραγωγή των ανεξάρτητων μονάδων διύλισης και πιέζοντας ακόμη πιο πολύ τα ισχνά περιθώρια που εμφανίζουν εξαιτίας της επιβράδυνσης στην κινέζικη ζήτηση καυσίμων.

Έτσι, οι εκπτώσεις για το ιρανικό ελαφρύ αργό έχουν σταθεροποιηθεί σε λιγότερο από 4 δολάρια ανά βαρέλι στο ICE Brent, ενώ έκπτωση στο Iranian Heavy στα μείον 7 δολάρια, όπως δήλωσαν στο Reuters τέσσερις πηγές που εμπλέκονται ή γνωρίζουν τις συναλλαγές πετρελαίου του Ιράν.

Το υπουργείο Πετρελαίου του Ιράν δεν απάντησε αμέσως σε αίτημα του αμερικανικού ειδησεογραφικού πρακτορείου για σχολιασμό.

Σημειώνεται ότι συμφωνία που έκλεισε κατά το πρώτο δεκαπενθήμερο του Οκτωβρίου προέβλεπε τιμή με έκπτωση 3,80 δολ. με παράδοση εκ του πλοίου (DES) για τις αφίξεις φορτίων το Νοέμβριο, όπως είπαν δύο από τα άτομα στα οποία απευθύνθηκε το Reuters, και τα οποία αρνήθηκαν να κατονομαστούν λόγω της ευαισθησίας των συναλλαγών.

Μια αποστολή που έφτασε τον Δεκέμβριο ακούστηκε να προσφέρεται την περασμένη εβδομάδα στα μείον 3 δολάρια, όπως είπε ένας από τους ανθρώπους, ένας διαχειριστής συναλλαγών σε ανεξάρτητο διυλιστήριο με έδρα τη Σαντόνγκ.

«Υπάρχουν πολύ λίγες προσφορές για παραδόσεις Νοεμβρίου ή Δεκεμβρίου καθώς ακούσαμε για προβλήματα φόρτωσης από την ιρανική πλευρά», όπως είπε ο διαχειριστής του κινεζικού ανεξάρτητου διυλιστηρίου. Η έκπτωση για το ιρανικό ελαφρύ αργό διατηρήθηκε σε περίπου 5 έως 6 δολάρια νωρίτερα φέτος, αφού μειώθηκε από τα διψήφια επίπεδα στα τέλη του 2023, όπως ανέφεραν οι traders.

Άλλο στέλεχος από τον τομέα του trading σε ένα διυλιστήριο της Shandong είπε ότι οι πωλητές «ανέβασαν» τις τιμές καθώς μειώθηκαν οι φορτώσεις ενώ και η τιμή του πετρελαίου της Σαουδικής Αραβίας αυξήθηκε τον Οκτώβριο.

Οι φορτώσεις σε εξαγωγικούς τερματικούς σταθμούς, συμπεριλαμβανομένου του κόμβου του νησιού Kharg του Ιράν, μειώθηκαν σημαντικά τον Οκτώβριο σε σχέση με τον Σεπτέμβριο, με τους πλοιοκτήτες να ανησυχούν για πιθανές ισραηλινές επιθέσεις σε ιρανικές πετρελαϊκές εγκαταστάσεις, οι οποίες τελικά δεν πραγματοποιήθηκαν, σύμφωνα με τις εταιρείες τάνκερ Kpler και Vortexa. «Οι φόβοι για ισραηλινά αντίποινα έπαιξαν ρόλο...αλλά ο αντίκτυπος ήταν μικρότερος από ό,τι περίμενε η αγορά», δήλωσε ο Muyu Xu, αναλυτής της Kpler, η οποία υπολόγισε ότι οι εξαγωγές του Ιράν τον Οκτώβριο μειώθηκαν κατά 340.000 βαρέλια την ημέρα σε σχέση με τον προηγούμενο μήνα.

Οι αναλυτές της Vortexa ανέφεραν ότι οι φορτώσεις επηρεάστηκαν κυρίως κατά το πρώτο εξάμηνο του Οκτωβρίου, με τους όγκους να μειώνονται κατά ένα τρίτο στα 16 εκατομμύρια βαρέλια έναντι των περίπου 24 εκατομμυρίων βαρελιών, που αντιστοιχούν στα κανονικά επίπεδα. Μια έκτη πηγή, εξοικειωμένη με τις ιρανικές εγκαταστάσεις εξαγωγής πετρελαίου, ανέφερε ότι μια διαρροή σε αγωγό σε μια περιοχή αγκυροβόλησης του νησιού Kharg συνέβαλε επίσης στην επιβράδυνση των φορτώσεων. Η πηγή δεν είπε εάν η διαρροή είχε επιδιορθωθεί.

Τα ιδιωτικά διυλιστήρια της Κίνας βιώνουν μια από τις χειρότερες περιόδους τους από τότε που άρχισαν να εισάγουν αργό πετρέλαιο το 2016, καθώς λειτουργούν λίγο πάνω από το 50% της δυναμικότητάς τους, με ορισμένα, μάλιστα, να λειτουργούν με ζημίες, σύμφωνα με τους traders.

«Συνολικά μόλις βγάζουμε χρήματα, καθώς έχουμε βαριές ζημίες από την παραγωγή ντίζελ», δήλωσε η πρώτη πηγή του διυλιστηρίου στο Shandong. Το ιρανικό πετρέλαιο συχνά μετονομάζεται από διάφορους dealers ως προμήθεια από τη Μαλαισία, το Ομάν ή αλλού ώστε να παρακαμφθούν οι κυρώσεις των ΗΠΑ. Το Πεκίνο υπερασπίζεται επανειλημμένα το εμπόριο πετρελαίου του με το Ιράν ως νόμιμο και σύμφωνο με τους διεθνείς κανόνες.