COP29: Γιατί οι Τεχνολογικοί Κολοσσοί Κρατούν Χαμηλό Προφίλ

COP29: Γιατί οι Τεχνολογικοί Κολοσσοί Κρατούν Χαμηλό Προφίλ
της Αρχοντίας Γ. Καλλιτέρη
Παρ, 22 Νοεμβρίου 2024 - 17:13

Με το COP29 να φτάνει στο τέλος του, η κοινή παρατήρηση όλων των συμμετεχόντων ήταν το πλήθος κόσμου που περιηγούνταν μέσα στην ‘πράσινη ζώνη’, δηλαδή τον χώρο που λειτουργούσε σαν διεθνής έκθεση. Παρά την πληθώρα διαφορετικών εκθετών, υπήρχε μίας εμφανής απουσία: οι εταιρείες τεχνολογίας. Μολονότι αποτελούν ένα κρίσιμο κομμάτι της διεθνούς οικονομίας, οι τεχνολογικοί κολοσσοί αποφάσισαν να έχουν μία πολύ πιο διακριτική παρουσία φέτος, ενδεχομένως φοβούμενοι να απαντήσουν στα κρίσιμα ερωτήματα που εγείρονται από τις δράσεις τους

Είναι κοινώς αποδεκτό πως η ανάπτυξη των νέων ψηφιακών υποδομών, όπως τα data centers και η Τεχνητή Νοημοσύνη, θα αυξήσει δραματικά την ενεργειακή ζήτηση. Μάλιστα, οι ίδιες οι εταιρείες δεν έκρυψαν ποτέ αυτό το στοιχείο, εκφράζοντας τις σχετικές ανησυχίες τους και προτείνοντας διάφορες λύσεις. Παρά τους όποιους φιλόδοξους ή μετριοπαθείς στόχους αυτών των επιχειρήσεων, τα σημερινά στοιχεία καταδεικνύουν το γεγονός πως ούτε οι ΑΠΕ, ούτε η πυρηνική ενέργεια— προς το παρόν η δημοφιλέστερη εναλλακτική— μπορούν να καλύψουν τις άμεσες ενεργειακές ανάγκες τους. Ως εκ τούτου, η χρήση ορυκτών καυσίμων θεωρείται δεδομένη και αναπόφευκτη. Είναι μάλλον αναμενόμενο λοιπόν που οι γίγαντες του τεχνολογικού κλάδου, όπως η Amazon, η Google, η Meta, και η Microsoft διστάζουν να συζητήσουν αυτή την πραγματικότητα με το κοινό.

Έχοντας το παράδειγμα των εταιρειών ορυκτών καυσίμων, αν οι τεχνολογικές επιχειρήσεις “συνδέσουν” το όνομά τους με την κλιματική αλλαγή, τότε η εκστρατεία δημοσίων σχέσεων για να βελτιώσουν το προφίλ τους θα έπρεπε να προστεθεί στις άλλες καμπάνιες σχετικά με τα ιδιωτικά δεδομένα κτλ. Βεβαίως, η μειωμένη παρουσία τους στην ‘πράσινη ζώνη’, η οποία απευθυνόταν στο ευρύ κοινό, δεν σημαίνει ότι απουσίαζαν γενικά. Αντιθέτως, οι περισσότερες εταιρείας φρόντισαν να οργανώσουν τουλάχιστον μία εκδήλωση στη ‘μπλε ζώνη’, η οποία φιλοξενούσε τα περίπτερα των κρατών, των ΜΚΟ, και των λοιπών οργανισμών. Εκεί μπορούσαν να απευθυνθούν κατευθείαν στους εκπροσώπους των κυβερνήσεων ώστε να προωθήσουν τις δράσεις τους, είτε στο κομμάτι της καινοτομίας, είτε των ESG.

Αυτή η αμφίσημη στάση των τεχνολογικών κολοσσών έχει και άλλες συνέπειες. Για παράδειγμα, ο κλάδος παραμένει σε κατάσταση αναμονής για τον σωστό τρόπο μέτρησης των εκπομπών. Για να λυθεί αυτό, απαιτούνται απαντήσεις σε αρκετά ερωτήματα, όπως το ποιος πρέπει να θεωρείται υπεύθυνος για τους ρύπους των ψηφιακών υποδομών: οι τεχνολογικές επιχειρήσεις, ο ιδιοκτήτης των υποδομών, ή ο χρήστης των υποδομών; Στο ενδιάμεσο, οι διοικήσεις των εταιρειών δεν φαίνονται να διατεθειμένες να ρισκάρουν τη θέση τους σε αυτόν το ταχύτατα αναπτυσσόμενο τομέα εξαιτίας των κλιματικών κινδύνων. Αντιθέτως προχωρούν γρήγορα με την κατασκευή νέων μονάδων και τις επενδύσεις σε ακόμα πιο έξυπνες, και επομένως ενεργοβόρες, τεχνολογίες.