έργο που επικεντρώνεται στη δημιουργία κοιλάδας υδρογόνου με γεωγραφική αναφορά στα διυλιστήρια της MotorOil στους Αγίους Θεοδώρους, όπου αναπτύσσεται και μονάδα παραγωγής ανανεώσιμου υδρογόνου στο πλαίσιο του έργου EPHYRA.
Παράλληλα, έργα υδρογόνου αναπτύσσουν κι άλλοι μεγάλοι παίκτες της εγχώριας ενεργειακής αγοράς, όπως η «HellenicHydrogen», της κοινοπραξίας που σύστησαν η Motor Oil (51%) και η ΔΕΗ (49%). Η πρώτη επένδυση της εταιρείας, η μονάδα ηλεκτρόλυσης «North project 1» στο Αμύνταιο για την παραγωγή «πράσινου» υδρογόνου, θα μπορούσε να τεθεί σε λειτουργία το 2027,εάν προχωρήσει εντός του έτους η θέσπιση από την κυβέρνηση του σχετικού νομοθετικούκαι ρυθμιστικού πλαισίου.
Όσο για τη μεταφορά υδρογόνου (Η2) από τα νότια της ηπειρωτικής χώρας έως τα σύνορα με τη Βουλγαρία από όπου θα συνεχίζει, μέσω ανάλογων υποδομών που αναπτύσσει η Bulgartransgaz, το «ταξίδι» για τη Γερμανία, μέσω της Ρουμανίας, της Ουγγαρίας, της Σλοβακίας και της Τσεχίας, το …βάρος θα πέσει στον σχεδιαζόμενο αγωγό South-East European Hydrogen Corridor (SEEHyC) που θα ξεκινά από τη χώρα μας και θα καταλήγει στη Γερμανία για να τροφοδοτήσει μέρος των τεράστιων αναγκών της βαριάς βιομηχανίας της χώρας για την απανθρακοποίηση της οποίας θα απαιτηθούν 427 TWh (τεραβατώρες) υδρογόνου το 2040 και 617 TWh το 2050. Επιπλέον 196 TWh το 2040 και 278 TWh το 2050 εκτιμάται ότι θα χρειαστούν οι χώρες από τις οποίες θα περνά ο αγωγός, μαζί με την Ουκρανία.
Το ελληνικό τμήμα του «διαδρόμου» υδρογόνου (H2DRIA) αναπτύσσεται από τον Διαχειριστή του Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου (ΔΕΣΦΑ) και στοχεύει στη μεταφορά καθαρού H2 έως τη διασύνδεση με τη Βουλγαρία, συνδέοντας παραγωγούς με σημεία τροφοδοσίας υδρογόνου στη Νότια, Κεντρική και Βόρεια Ελλάδα (κυρίως Κόρινθο, Αθήνα και Θεσσαλονίκη) και περαιτέρω στη Βουλγαρία και στην Κεντρική Ευρώπη όπου βρίσκονται πιθανοί καταναλωτές υδρογόνου.
Το επενδυτικό κόστος (Capex) για το project «H2DRIA» - σύμφωνα με στοιχεία που είχε παρουσιάσει ο διευθυντής Στρατηγικής και Ανάπτυξης της εταιρείας κ. Μιχαήλ Θωμαδάκης στο πρόσφατο συνέδριο του Ινστιτούτου Ενέργειας Νοτιοανατολικής Ευρώπης (ΙΕΝΕ) - έχει υπολογιστεί περίπου στο 1 δισ. ευρώ ενώ τα λειτουργικά του έξοδα (Opex) εκτιμώνται στα 26 εκατ. ευρώ ετησίως. Ο ορίζοντας ολοκλήρωσης του έργου προσδιορίζεται στο 2029, όπως και της επέκτασής του έως τη Γερμανία. Όσο για το μεγάλο project του αγωγού Ελλάδας – Γερμανίας των 3.129 χιλιομέτρων, το κόστος του υπολογίζεται στα 6,91 δισ. ευρώ και οι λειτουργικές του δαπάνες σε 189 εκατ. ευρώ ετησίως. Η ελληνική υποδομή μεταφοράς υδρογόνου και ο αποκλειστικός αγωγός H2 του Βούλγαρου Διαχειριστή, της Bulgartransgaz, έχουν περιληφθεί στην πρώτη λίστα των ευρωπαϊκών έργων κοινού ενδιαφέροντος (PCI/PMI). Στο τέλος του μήνα ολοκληρώνεται και το πρώτο marketassessment για την αξιολόγηση της αγοράς προκειμένου δυνητικοί παραγωγοί και καταναλωτές υδρογόνου να εκδηλώσουν μη δεσμευτικό ενδιαφέρον.
Εξαγωγές 20 TWh τον χρόνο
Από την Ελλάδα θα μπορούν να εξάγονται 20 TWh τον χρόνο, οι οποίες θα παράγονται με φθηνή «πράσινη» ενέργεια από Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας (ΑΠΕ) που σήμερα πλεονάζει και περικόπτεται προκειμένου να διασφαλιστεί η ευστάθεια του συστήματος ηλεκτρικής ενέργειας της χώρας. Σε επόμενη φάση θα μπορούν να συμπληρώσουν την ελληνική παραγωγή υδρογόνου, προγραμματιζόμενες ροές, είτε με απευθείας εισαγωγές υδρογόνου μέσω αγωγού ή αμμωνίας με πλοία από την Αίγυπτο και χώρες της Μέσης Ανατολής ή με χρήση μέρους των εισαγωγών «πράσινης» ηλεκτρικής ενέργειας από την Αίγυπτο, μέσω της διασύνδεσης Gregy (σ.σ. το ένα τρίτο του ρεύματος που θα μεταφέρει το καλώδιο Ελλάδας – Αιγύπτου σχεδιάζεται να χρησιμοποιηθεί για την παραγωγή υδρογόνου στη χώρα μας).
Όσον αφορά στο ελληνικό τμήμα του αγωγού που θα κατασκευάσει ο ΔΕΣΦΑ, στα επόμενα βήματα περιλαμβάνεται η ολοκλήρωση μιας προκαταρκτικής μελέτης σκοπιμότητας για την περαιτέρω διερεύνηση των τεχνικών και εμπορικών παραμέτρων του έργου, αλλά και τωνβασικών προκλήσεων καθώς και των πιθανών επιλογών χρηματοδότησης για την κατασκευή του διαδρόμου.Επίσης, διερευνάται η δυνατότητα υπογραφής μιας διακυβερνητικής συμφωνίας μεταξύ των χωρών που εμπλέκονται στο έργο, γεγονός που θα αποτελούσε μεγάλο «ατού» στις διαβουλεύσεις με τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα.
Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της προέδρου της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν οι επενδύσεις σε υδρογόνο στην ΕΕ στο τέλος του 2024 θα έχουν αυξηθεί κατά 140%, με την Ευρώπη να συνεισφέρει σχεδόν το ένα τρίτο των επενδύσεων παγκοσμίως σε ηλεκτρολύτες. Μέσα σε έναν χρόνο, ελήφθησαν τελικές επενδυτικές αποφάσεις για έργα ανανεώσιμου υδρογόνου μεγαλύτερα των δύο γιγαβάτ.