Ειδικότερα, η ένωση της ενεργοβόρου βιομηχανίας στη χώρα μας σημειώνει ότι η υιοθέτηση, εκ μέρους της Αρχής, ήδη από τον Ιανουάριο, της πρότασης του Διαχειριστή για σταδιακή εφαρμογή ενιαίου τιμολογίου διανομής φυσικού αερίου σε όλες τις περιοχές, ανατρέπει το σημερινό καθεστώς που ισχύει εδώ και πλέον των δέκα ετών και επιβαρύνει χωρίς δεύτερη σκέψη ευαίσθητους βιομηχανικούς κλάδους, όπως οι χαλυβουργίες.
Εξάλλου, στην επιστολή της η ΕΒΙΚΕΝ τονίζει ότι η πρόταση του Διαχειριστή είναι η υιοθέτηση μιας μεταβατικής περιόδου με αύξηση 3% για τα δύο επόμενα έτη 2025, 2026 και μετά τη μετάβαση στο ενιαίο τιμολόγιο, το οποίο όμως σήμερα, όπως υπογραμμίζει, είναι απροσδιόριστο. Όπως παρατηρεί, με βάση τις προτεινόμενες τιμές για τις περιοχές όπου τώρα βρίσκεται υπό ανάπτυξη το δίκτυο, το ενιαίο τιμολόγιο θα είναι καταστροφικό για τις μεγάλες βιομηχανίες, προσθέτοντας, μάλιστα, ότι οι προτεινόμενες τιμές καθιστούν απαγορευτική τη σύνδεση νέων βιομηχανιών στο δίκτυο.
Η Ένωση καταλήγει ότι, στο τέλος, της ημέρας, οι Έλληνες καταναλωτές φ.α και η ελληνική βιομηχανία θα κληθεί να πληρώσει το κόστος του λανθασμένου επενδυτικού πλάνου του Διαχειριστή, που γίνεται σε λάθος χρόνο χωρίς να λαμβάνει υπόψη τις σημερινές συνθήκες καθώς, όπως εξηγεί, υπάρχει ο κίνδυνος οι βιομηχανίες της χώρας το 2027 να βρεθούν αντιμέτωπες με αύξηση της χρέωσης διανομής έως και 300%!
Αναλυτικά η συμμετοχή της Ένωσης Βιομηχανικών Καταναλωτών Ενέργειας (ΕΒΙΚΕΝ) στη δημόσια διαβούλευση της Ρυθμιστικής Αρχής Αποβλήτων, Ενέργειας και Υδάτων επί της εισήγησης της enaon EDA για την εφαρμογή Ενιαίου Τιμολογίου Διανομής:
"Με την από 12 Φεβρουαρίου επιστολή μας είχαμε εκφράσει την πλήρη αντίθεση μας στην από 24/1/2024 απόφαση σας (Ε-14/2024), η οποία στην ουσία υιοθέτησε αβίαστα την πρόταση του Διαχειριστή για σταδιακή εφαρμογή ενιαίου τιμολογίου διανομής φ.α σε όλες τις περιοχές, ανατρέποντας το σημερινό καθεστώς που ισχύει εδώ και πλέον των δέκα ετών και επιβαρύνοντας χωρίς δεύτερη σκέψη ευαίσθητους βιομηχανικούς κλάδους, όπως οι χαλυβουργίες. Στην πράξη με την εν λόγω απόφαση σας εγκρίθηκαν ήδη σημαντικές αυξήσεις στα τιμολόγια διανομής φ.α στην περιοχή Θεσσαλονίκης κατά 30% και στην περιοχή Θεσσαλίας κατά 60% και μάλιστα χωρίς ανάλογες μειώσεις στα ήδη πολύ υψηλά βιομηχανικά τιμολόγια των υπόλοιπων περιοχών, καθώς εγκρίθηκε υψηλότερο WACC.
Στον ανωτέρω πίνακα φαίνονται οι παρούσες τιμές των βιομηχανικών τιμολογίων (δυναμικότητα και ενέργεια) στις διάφορες περιοχές της χώρας, όπως διαμορφώθηκαν μετά τις σημαντικές αυξήσεις που επιβλήθηκαν ιδιαίτερα στην περιοχή της Θεσσαλίας (με έντονο γκρί οι υφιστάμενες περιοχές).
Επισημαίνουμε ότι η χρέωση δυναμικότητας στις μεγάλες βιομηχανίες με σταθερή λειτουργία αποτελεί το 70% της συνολικής χρέωσης. Παρατηρούμε στον παραπάνω πίνακα ότι οι τιμές δυναμικότητας στις νέες υπό ανάπτυξη περιοχές είναι τριπλάσιες έως και τετραπλάσιες των τιμών στις υφιστάμενες περιοχές.
Η πρόταση του Διαχειριστή είναι η υιοθέτηση μιας μεταβατικής περιόδου με αύξηση 3% για τα δύοεπόμενα έτη 2025, 2026 και μετά τη μετάβαση στο ενιαίο τιμολόγιο, το οποίο όμως σήμερα είναι απροσδιόριστο.
Πάντως οι προτεινόμενες τιμές για τις αναπτυσσόμενες περιοχές δίνουν μια αίσθηση των τιμών που σκοπεύει ο Διαχειριστής να εφαρμόσει στο ενιαίο τιμολόγιο, κάτι το οποίο θα είναι καταστροφικό για τις μεγάλες βιομηχανίες. Επίσης οι προτεινόμενες τιμές καθιστούν απαγορευτική τη σύνδεση νέων βιομηχανιών στο δίκτυο.
Είναι γεγονός ότι το μεγάλο στοίχημα είναι ποια θα είναι η διείσδυση που θα επιτευχθεί στουςοικιακούς καταναλωτές στις νέες περιοχές, λαμβάνοντας υπόψη την πολιτική της κυβέρνησης για επιδότηση έως και 50% για εγκατάσταση αντλιών θερμότητας. Επομένως στο τέλος της ημέρας οι Έλληνες καταναλωτές φ.α και η ελληνική βιομηχανία θα κληθείνα πληρώσει το κόστος του λανθασμένου επενδυτικού πλάνου του Διαχειριστή, που γίνεται σε λάθος χρόνο χωρίς να λαμβάνει υπόψη τις σημερινές συνθήκες.
Δηλαδή υπάρχει ο κίνδυν ος οι βιομηχανίες της χώρας το 2027 να βρεθούν αντιμέτωπες με αύξησητης χρέωσης διανομής έως και 300%!
Βάσει των ανωτέρω εκφράζουμε την πλήρη αντίθεση μας στη συγκεκριμένη πρόταση του Διαχειριστή χωρίς να υπάρχει δέσμευση σε ποιο επίπεδο θα κινηθούν οι τιμές στο ενιαίο τιμολόγιο. Δεν είναι δυνατόν να υπογράψουμε λευκή επιταγή.
Είναι προφανές ότι δεν συμφωνούμε με την έγκριση από την Αρχή σας ενός ενιαίου τιμολογίου,καθώς αποτελεί το πρόσχημα της αύξησης των τιμολογίων σε όλη τη χώρα".