Η Honda Motor Co. βρίσκεται σε συνομιλίες με τη Nissan Motor Co., σχηματίζοντας ενδεχομένως την τρίτη μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία στον κόσμο, προκειμένου να αντέξει καλύτερα τις κλιμακούμενες προκλήσεις για την παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία. Οι δύο Ιάπωνες κατασκευαστές έχουν εμπλακεί σε συζητήσεις για συγχώνευση που φαίνεται να έχουν επιταχυνθεί μετά την προσέγγιση της Hon Hai Precision Industry Co., του παραγωγού iPhone με έδρα την Ταϊβάν, γνωστού ως Foxconn,

προς τη Nissan για την απόκτηση μεριδίου στην εταιρεία, δήλωσε άτομο που γνωρίζει το θέμα στο Bloomberg. Η Foxconn έχει επενδύσει σημαντικά ποσά σε εργοστάσια για την κατασκευή EVs.

Οι μετοχές της Nissan - οι οποίες είχαν χάσει τα δύο τρίτα της αξίας τους μετά τη σύλληψη του πρώην προέδρου Carlos Ghosn στα τέλη του 2018 - σημείωσαν άλμα ρεκόρ 24% στις συναλλαγές στο Τόκιο την Τετάρτη. Η μετοχή της Honda υποχώρησε κατά 3% στη χαμηλότερη τιμή κλεισίματος του τελευταίου έτους.

Τα χρόνια υποβόσκοντα προβλήματα της Nissan ξεχείλισαν στις αρχές Νοεμβρίου, όταν η εταιρεία μείωσε τις προβλέψεις για τα κέρδη της και δήλωσε ότι θα πρέπει να καταργήσει 9.000 θέσεις εργασίας παγκοσμίως. Η αυτοκινητοβιομηχανία ανακοίνωσε επίσης περικοπή της παγκόσμιας παραγωγής κατά 20%, καθώς οι καταναλωτές γυρίζουν την πλάτη στην ατελή γκάμα της, αφήνοντας απούλητα τα μοντέλα της.

Διάφορες οντότητες έχουν κυκλώσει τη Nissan από τότε, συμπεριλαμβανομένων αρκετών ακτιβιστών επενδυτών που έχουν δημιουργήσει θέσεις στη μετοχική της κατάσταση. Από την άλλη η χρηματιστηριακή αξία της Honda είναι πάνω από τέσσερις φορές μεγαλύτερη από εκείνη της Nissan, παρά το γεγονός ότι η πρώτη κατασκευάζει μόνο οριακά περισσότερα αυτοκίνητα. Αυτό δείχνει ότι η Honda θα έχει το πάνω χέρι στις συζητήσεις για μια πιθανή συμφωνία που η εταιρεία περιγράφει ως συγχώνευση.

Η Renault SA θα έχει επίσης αναγκαστικά λόγο σε οποιαδήποτε συμφωνία, δεδομένου ότι κατέχει το 36% της Nissan - ένα απομεινάρι από μια μακροχρόνια συμμαχία μεταξύ της γαλλικής αυτοκινητοβιομηχανίας, της Nissan και της Mitsubishi Motors Corp. Η Renault είναι ανοιχτή στο να επιδιώξει η Nissan μια πιθανή συγχώνευση με τη Honda, καθώς οι συζητήσεις θα μπορούσαν να απομονώσουν τη Renault από την κρίση που μαστίζει τον εταίρο της, σύμφωνα με ανθρώπους που γνωρίζουν την κατάσταση.

Δεν είναι σαφές αν η Nissan βρίσκεται επίσης σε συζητήσεις με τη Foxconn ή αν έχει ήδη απορρίψει την πρότασή της.

Εκπρόσωπος της Nissan αρνήθηκε να σχολιάσει. Εκπρόσωπος της Foxconn δεν ήταν άμεσα διαθέσιμος για σχόλιο. Ο εκτελεστικός αντιπρόεδρος της Honda, Shinji Aoyama, δήλωσε ότι η αυτοκινητοβιομηχανία εξετάζει διάφορες επιλογές που μπορεί επίσης να περιλαμβάνουν μια κεφαλαιακή σύνδεση ή την ίδρυση μιας εταιρείας συμμετοχών υπό την οποία θα λειτουργούν οι συνδυασμένες επιχειρήσεις.

Μια συναλλαγή Honda-Nissan θα μπορούσε να επεκταθεί ώστε να συμπεριλάβει τη Mitsubishi Motors, η οποία έχει ήδη κεφαλαιακούς δεσμούς με τη Nissan, δήλωσε άτομο που γνωρίζει τις συνομιλίες.

Μια ανακοίνωση από τη Honda και τη Nissan θα μπορούσε να γίνει ήδη στις 23 Δεκεμβρίου, ανέφερε την Τετάρτη ο ιαπωνικός ραδιοτηλεοπτικός οργανισμός TBS. Το δίδυμο σχεδιάζει να υπογράψει ένα μνημόνιο κατανόησης για να συζητήσει κοινές συμμετοχές σε μια νέα εταιρεία χαρτοφυλακίου, ανέφερε πρώτη η Nikkei την Τρίτη.

Η Nikkei υπέθεσε ότι το ενδιαφέρον της Foxconn για τη Nissan επιτάχυνε τις προσπάθειες συγχώνευσης της Honda υπό τον φόβο ότι η ιαπωνική εταιρεία μπορεί να είναι ευάλωτη σε μια εξαγορά από την ταϊβανέζικη εταιρεία.

Μια συγχώνευση μεταξύ της Honda και της Nissan θα ενοποιούσε ουσιαστικά την ιαπωνική αυτοκινητοβιομηχανία σε δύο βασικά στρατόπεδα: Το ένα ελέγχεται από τη Honda, τη Nissan και τη Mitsubishi, και το άλλο αποτελείται από την Toyota Motor Corp. και διάφορες ομοειδείς εταιρείες στις οποίες η εταιρεία κατέχει μερίδια.

Η Nissan και η Honda αντιμετωπίζουν προκλήσεις σε παγκόσμιο επίπεδο, αλλά ιδιαίτερα στην Κίνα. Και οι δύο υποφέρουν από τους εξαιρετικά δημοφιλείς τοπικούς κατασκευαστές με επικεφαλής την BYD Co. καθώς και την Tesla Inc. του Elon Musk. Η στροφή προς την ηλεκτροκίνηση - η οποία συμβαίνει με διαφορετικές ταχύτητες στις διάφορες αγορές - διαταράσσει επιχειρηματικά μοντέλα που έχουν καθιερωθεί εδώ και δεκαετίες.

Η Honda, η Nissan και η Mitsubishi μαζί πούλησαν περίπου 4 εκατομμύρια οχήματα παγκοσμίως τους πρώτους έξι μήνες του έτους, πολύ λιγότερο από τα 5,2 εκατομμύρια που πούλησε η Toyota μόνη της.

Η συνένωση των δυνάμεων θα επέτρεπε στις δύο εταιρείες να αποκρούσουν την Toyota, τη μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία στον κόσμο, στο εσωτερικό (της Ιαπωνίας) και στο εξωτερικό. Η Toyota έχει αποκτήσει μετοχές της Subaru Corp., της Suzuki Motor Corp. και της Mazda Motor Corp., δημιουργώντας μια δύναμη εμπορικών σημάτων που υποστηρίζεται από την κορυφαία πιστοληπτική της ικανότητα.

«Υπάρχουν απλά πάρα πολλές ιαπωνικές αυτοκινητοβιομηχανίες και οι συγχωνεύσεις γίνονται απαραίτητες για να γίνουν πιο ανταγωνιστικές, σε παγκόσμιο επίπεδο», δήλωσε ο Hiroki Ihara, αναλυτής της Tachibana Securities Co.

Για τη Foxconn, η απόκτηση πλειοψηφικού πακέτου μετοχών σε μια ιαπωνική εταιρεία δεν θα ήταν κάτι πρωτοφανές. Το 2016, απέκτησε ποσοστό δύο τρίτων στην εταιρεία κατασκευής ηλεκτρονικών Sharp Corp. παραδίδοντάς της μια σειρά από οφέλη, όπως ένα γνωστό εμπορικό σήμα καταναλωτικών ηλεκτρονικών, παραγωγικές ικανότητες για οθόνες LCD και πνευματική ιδιοκτησία. Με την πάροδο του χρόνου μειώνει αργά το ποσοστό αυτό, αλλά εξακολουθεί να είναι ο κορυφαίος μέτοχος.

Η ιαπωνική επιχειρηματική έκδοση Diamond Online ανέφερε πρώτη την πρόταση της Foxconn νωρίτερα την Τετάρτη.