Ασφυκτικά κρίνουν οι επενδυτές τα deadlines των διαγωνισμών

Την πρόθεση του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας να επιταχύνει την υλοποίηση των έργων standalone μπαταριών αποθήκευσης, επιβεβαίωσε η χθεσινή σύσκεψη υπό την υφυπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Αλεξάνδρα Σδούκου.

Με τη συμμετοχή όλων των επενδυτών που έχουν «περάσει» έργα τους κατά τους δύο πρώτους διαγωνισμούς, πραγματοποιήθηκε η χθεσινή σύσκεψη στο ΥΠΕΝ. Ειδικότερα, όπως αναφέρουν πηγές της αγοράς που συνομίλησαν με τη «Ν», η συζήτηση απεδείχθη «εξαιρετικά χρήσιμη και με τη δέουσα σοβαρότητα», όπως χαρακτηριστικά αναφέρθηκε, με το υπουργείο να αναγνωρίζει τις δυσκολίες που προκύπτουν λόγω των χρονικών περιθωρίων που υπάρχουν για την υλοποίηση των έργων. Υπενθυμίζεται ότι τα έργα που έχουν προκριθεί, δεδομένου ότι χρηματοδοτούνται από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, υπόκεινται σε συγκεκριμένες προθεσμίες για την υλοποίησή τους.

Συγκεκριμένα, για τον πρώτο και τον δεύτερο διαγωνισμό η διορία για την έναρξη λειτουργίας των μπαταριών έχει καθοριστεί στις 31 Δεκεμβρίου, ενώ τον ερχόμενο Σεπτέμβριο του 2025 θα πρέπει να υποβάλουν αίτημα ενεργοποίησης της σύνδεσης. Οι εν λόγω προθεσμίες θεωρούνται «ασφυκτικές» από τους επενδυτές, θέση που -όπως αναφέρουν οι ίδιες πληροφορίες- συμμερίζεται το ΥΠΕΝ, αφήνοντας «ανοικτό παράθυρο» ολιγόμηνης παράτασης και σε κάθε περίπτωση όχι πέρα από τον Αύγουστο του 2026, όταν και τοποθετείται το οριστικό deadline από το RRF. Στελέχη της αγοράς που συμμετείχαν στη χθεσινή σύσκεψη διευκρινίζουν ότι οι επενδυτές καταβάλλουν κάθε προσπάθεια για να παραμείνουν εντός των υφιστάμενων προθεσμιών, ωστόσο, το όλο θέμα βρίσκεται υπό την αίρεση του ΑΔΜΗΕ.

Ο λόγος είναι απλός και αφορά αντικειμενικές καθυστερήσεις του ΑΔΜΗΕ, που λόγω του τεράστιου φόρτου εργασίας δυσκολεύεται να διεκπεραιώσει με ταχύτητα το σύνολο των αιτημάτων που δέχεται. Από την πλευρά του το υπουργείο δεσμεύτηκε ότι θα συνδράμει σε αυτή την κατεύθυνση σε συνεννόηση με τον Διαχειριστή, αναγνωρίζοντας ωστόσο την αντικειμενική δυσκολία της υπόθεσης.

Υπό αυτό το πρίσμα, το σενάριο της παράτασης δύναται να αποτελέσει μια διέξοδο τόσο για τους επενδυτές, ώστε να μη βρεθούν εκπρόθεσμοι, όσο και για τον ΑΔΜΗΕ, προκειμένου να μπορέσει να φέρει εις πέρας με επιτυχία την επεξεργασία των αιτημάτων που εισρέουν «κατά κύματα» το τελευταίο διάστημα. Σε κάθε περίπτωση, πηγές της αγοράς υποστηρίζουν ότι η όποια απόφαση για παράταση θα πρέπει να ληφθεί μέσα στους επόμενους μήνες και σίγουρα εντός του πρώτου τριμήνου του 2025, ώστε να διασφαλιστεί η δέουσα ορατότητα για τους επενδυτές προκειμένου να σχεδιάσουν την υλοποίηση των έργων με τον πλέον βέλτιστο τρόπο.

Ο 3ος διαγωνισμός

Λίγο διαφορετική μεταχείριση εξετάζεται στην περίπτωση του 3ου διαγωνισμού, έχοντας ήδη ανοίξει η διαδικασία υποβολής αιτήσεων συμμετοχής, όπου τα χρονικά περιθώρια είναι πολλαπλάσια στενά σε σχέση με τους προηγούμενους δύο σταθμούς. Σύμφωνα με το κανονιστικό πλαίσιο, οι Επιλεγέντες Συμμετέχοντες οφείλουν να ολοκληρώσουν την κατασκευή των σταθμών αποθήκευσης και να τους θέσουν σε λειτουργία το αργότερο έως και τις 30 Απριλίου 2026, πράγμα εξαιρετικά δύσκολο έως απίθανο, όπως επισημαίνουν παράγοντες της αγοράς.

Μάλιστα, εκτιμάται ότι η παράταση μέχρι τον Αύγουστο του 2026 δεν επαρκεί, με το ΥΠΕΝ να προσανατολίζεται να υποβάλει σχετικό αίτημα στην Κομισιόν για περαιτέρω παράταση έως τα τέλη του 2026, ώστε να μην προκύψει κάποιος κίνδυνος για τη λειτουργική και επενδυτική ενίσχυση που προβλέπεται να λάβουν τα προκρινόμενα έργα από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας. Ως γνωστόν, η παραβίαση των προθεσμιών συνεπάγεται και άρση της χρηματοδότησης. Τέλος, να σημειώσουμε ότι το ΥΠΕΝ σχεδιάζει νέα σύσκεψη σε δύο μήνες με ανάλογο θέμα, δηλαδή την πρόοδο υλοποίησης των έργων.

(από την εφημερίδα "ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ")