Μια κατάσταση που λίγο πολύ μας έχει επαναφέρει στην εποχή του Ψυχρού Πολέμου, που ακολούθησε την κατάληψη και έλεγχο της Ανατολικής Ευρώπης από την Ρωσία την επαύριον του Β Παγκοσμίου Πολέμου μετά την συντριβή της Γερμανίας.
Σύμφωνα με ανακοινώσεις της Φινλανδικής κυβέρνησης υπάρχουν ισχυρές ενδείξεις ότι το δεξαμενόπλοιο “Eagle S”, Ρωσικών συμφερόντων και νηολογίου Cook Islands, είναι υπεύθυνο για την καταστροφή δύο υποθαλάσσιων ηλεκτρικών καλωδίων ανήμερα Χριστούγεννα, γεγονός που δημιούργησε προβλήματα στην λειτουργία του ηλεκτρικού δικτύου της χώρας,η οποία μοιράζεται χερσαία σύνορα 1300 χλμ με την Ρωσία. Το εν λόγω πλοίο είναι δεξαμενόπλοιο το οποίο όπως αποκάλυψαν στοιχεία που βρήκε η Φινλανδική Αστυνομία κατά την διάρκεια νηοψίας εχθές, ανήκει στον λεγόμενο σκιώδη στόλο (shadow fleet) που έχει αναπτύξει η Ρωσία τα τελευταία 2 χρόνια, ώστε να μεταφέρει πετρέλαιο σε πελάτες της σε Αφρική και Ασία αποφεύγοντας τις Δυτικές κυρώσεις.
Οι υποψίες των Φινλανδικών αρχών περί δολιοφθοράς κατά των ενεργειακών υποδομών της χώρας μετατράπηκε σε βεβαιότητα καθώς η χθεσινή νηοψία επί του «Eagle S» αποκάλυψε ότι η μία από τις δύο άγκυρες του πλοίου έλειπε καθώς χρησιμοποιήθηκε για την καταστροφή των δύο ηλεκτρικών καλωδίων και τριών καλωδίων οπτικών ινών που χρησιμεύουν στις τηλεπικοινωνίες. Κάτι που ώθησε τον Φινλανδό Πρόεδρο να δηλώσει ότι, «θα πρέπει να μπορούμε να προλαμβάνουμε τους κινδύνους που θέτουν πλοία που ανήκουν στον σκιώδη στόλο της Ρωσίας». Το τελευταίο αυτό επεισόδιο σήμανε συναγερμό στο ΝΑΤΟ καθώς δεν είναι μεμονωμένο και θεωρείται συνέχεια μιας ολόκληρης σειράς δολιοφθορών κατά ενεργειακών υποδομών στην Βαλτική.
Να θυμίσουμε ότι πέρυσι στις 10 Οκτωβρίου ένα κινεζικό πλοίο, το « Newnew Polar Bear” κατέστρεψε με παρόμοιο τρόπο, δηλαδή σύροντας στο βυθό την άγκυρα του, ένα υποθαλάσσιο αγωγό αερίου μήκους 77 χλμ. που συνδέει το δίκτυο αερίου της Φινλανδίας με αυτό της Εστονίας. Σε κοντινή απόσταση από το εν λόγω Κινεζικό πλοίο στα ανοικτά του Κόλπου της Φινλανδίας έπλεε το Ρωσικό πυρηνοκίνητο παγοθραυστικό « Sevmorput”. Αν και οι Φινλανδικές αρχές δεν μπόρεσαν να εντοπίσουν απτά στοιχεία περί εμπλοκής του Ρωσικού πλοίου στην εν λόγω δολιοφθορά οι υποψίες περί συνδρομής του Ρωσικού πλοίου στην καταστροφή του αγωγού αερίου παραμένουν ισχυρές.
Στο ανωτέρω επεισόδιο εξ άλλου θα πρέπει να προστεθεί και αυτό ενός άλλου Κινεζικού πλοίου του « Yi Peng 3”, επίσης τον Νοέμβριο του 2023, που κατάφερε να αχρηστεύσει υποθαλάσσια καλώδια τηλεπικοινωνιών μεταξύ Φινλανδίας, Γερμανίας και Σουηδίας.
Τέλος, θα πρέπει να αναφερθούμε στην δολιοφθορά κατά του συστήματος αγωγών Nord Stream τον Σεπτέμβριο του 2022, που μέσω της Βαλτικής μετέφερε φυσικό αέριο από την Ρωσία στην Γερμανία. Ο εν λόγω αγωγός (Nord Steam I) μήκους 1.222 χλμ που μετέφερε 55 δισεκ.κυβ μέτρα (bcma), λειτουργούσε με επιτυχία από την ολοκλήρωση του το 2011 μέχρι την ημέρα που σημειώθηκε υποθαλάσσια έκρηξη στον βυθό της Βαλτικής ανοικτά της Δανίας. Το αποτέλεσμα ήταν να αχρηστευθούν πλήρως και οι δύο αγωγοί. Με τον Nord Stream II να ακολουθεί παραπλήσια διαδρομή με αυτή του NS I. Αν και η κατασκευή του Nord Stream II είχε ολοκληρωθεί από τις αρχές του 2022 δεν είχε τεθεί σε λειτουργία έπειτα από την άρνηση της γερμανικής κυβέρνησης να τον αδειοδοτήσει υποκύπτοντας στις πιέσεις των ΗΠΑ.
Η δε κυβέρνηση Μπάιντεν είχε προειδοποιήσει το Βερολίνο από την πρώτη στιγμή που ανέλαβε τον Ιανουάριο του 2021 ότι θα θεωρούσε εχθρική πράξη την λειτουργία του Nord Stream II, έχοντας ταυτόχρονα ενοχοποιήσει την Γερμανική πολιτική τάξη για ενεργειακή σύμπραξη με την Ρωσία. Υπήρξαν δε πολλές περιπτώσεις που ο ίδιος ο Μπάιντεν κατηγόρησε ανοικτά το Βερολίνο για υπερβολική εξάρτηση από το Ρωσικό αέριο, κάτι που όπως είχε υπογραμμίσει, «έπρεπε να τελειώσει». Για αυτό όταν σημειώθηκε η έκρηξη στον βυθό της Βαλτικής στις 26 Σεπτεμβρίου 2022, όλες οι υποψίες στράφηκαν στην Ουάσινγκτον και τους συμμάχους της. Αυτό εξ άλλου αποκαλύφθηκε μέσα από εκτενή δημοσιογραφική έρευνα του έγκριτου Αμερικανού δημοσιογράφου Seymour Hersh (εδώ).
Σήμερα καθώς η αντιπαράθεση μεταξύ Ρωσίας και Δύσης και μεταξύ Ισραήλ και Ιράν οξύνεται, δολοφονίες ηγετικών στελεχών και δολιοφθορές σε στρατιωτικό και ενεργειακό επίπεδο, δηλαδή στα μετόπισθεν του εχθρού, έχουν επανέλθει στην πρώτη γραμμή. Με τις δολιοφθορές να χρησιμοποιούνται παράλληλα με τον συμβατικό πόλεμο ώστε να πλήξουν τον εχθρό σε όσο μεγαλύτερο φάσμα μπορούν. Με πρώτο διδάξαντα την αναγκαιότητα ενός παράλληλου υπογείου και ανορθόδοξου πολέμου, τον μέγα πολιτικό και πρωθυπουργό της Βρετανίας κατά την διάρκεια του Β ΠΠ, Winston Churchill, ο οποίος είχε τόσο πειστεί περί της αναγκαιότητας του ώστε ίδρυσε, εκγύμνασε και επάνδρωσε ειδικό τμήμα των ενόπλων δυνάμεων (με συμμετοχή όλων των όπλων) υπό την εποπτεία και οργάνωση ενός σκιώδους υπουργείου γνωστό ως Ministry of Ungentlemanly Warfare, και πλέον επίσημα, αν και κρυφό για πολλά χρόνια, Special Operations Executive (SOE).