αναφέρει το Reuters. Οι παγκόσμιες ροές αργού έχουν αναστατωθεί για δεύτερη χρονιά από τον πόλεμο στην Ουκρανία και τη Μέση Ανατολή, με τα φορτία των δεξαμενόπλοιων να ανακατευθύνονται και τους προμηθευτές και τους αγοραστές να χωρίζονται σε περιοχές. Οι εξαγωγές πετρελαίου από τη Μέση Ανατολή προς την Ευρώπη μειώθηκαν και περισσότερο πετρέλαιο από τις ΗΠΑ και τη Νότια Αμερική πήγε στην Ευρώπη. Το ρωσικό πετρέλαιο που προηγουμένως πήγαινε στην Ευρώπη ανακατευθύνθηκε προς την Ινδία και την Κίνα.
Οι μετατοπίσεις αυτές έγιναν πιο έντονες καθώς τα διυλιστήρια πετρελαίου έκλεισαν στην Ευρώπη εν μέσω των συνεχιζόμενων επιθέσεων στη ναυτιλία της Ερυθράς Θάλασσας. Οι εξαγωγές αργού από τη Μέση Ανατολή προς την Ευρώπη έπεσαν κατά 22% το 2024, όπως έδειξαν τα στοιχεία παρακολούθησης πλοίων από τον ερευνητή Kpler.
Η μετατόπιση των ροών πετρελαίου «δημιουργεί ευκαιριακές συμμαχίες», δήλωσε ο Adi Imsirovic, σύμβουλος ενέργειας και πρώην έμπορος πετρελαίου, αναφέροντας στενότερες σχέσεις μεταξύ της Ρωσίας και της Ινδίας, της Κίνας και του Ιράν που αναδιαμορφώνουν το εμπόριο πετρελαίου.
«Το πετρέλαιο δεν ρέει πλέον κατά μήκος της καμπύλης του χαμηλότερου κόστους και η πρώτη συνέπεια είναι η στενή ναυτιλία, η οποία αυξάνει τις τιμές των ναύλων και τελικά μειώνει τα περιθώρια διύλισης», δήλωσε ο Imsirovic.
Οι ΗΠΑ με την αλματώδη αύξηση της παραγωγής σχιστολιθικού πετρελαίου έχουν βγει κερδισμένες στο παγκόσμιο εμπόριο πετρελαίου. Η χώρα εξάγει 4 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα, αυξάνοντας το μερίδιό της στο παγκόσμιο εμπόριο πετρελαίου στο 9,5%, πίσω από τη Σαουδική Αραβία και τη Ρωσία.
Οι εμπορικές διαδρομές έχουν επίσης αναδιαμορφωθεί λόγω της έναρξης λειτουργίας του τεράστιου διυλιστηρίου πετρελαίου Dangote στη Νιγηρία, της επέκτασης του αγωγού Trans Mountain του Καναδά προς τη δυτική ακτή της χώρας, της πτώσης της παραγωγής πετρελαίου στο Μεξικό, της σύντομης διακοπής των εξαγωγών πετρελαίου από τη Λιβύη και της αύξησης των ποσοτήτων της Γουιάνας.
Το 2025, οι προμηθευτές θα συνεχίσουν να παλεύουν με την πτώση της ζήτησης καυσίμων σε μεγάλα καταναλωτικά κέντρα όπως η Κίνα. Επίσης, περισσότερες χώρες θα χρησιμοποιούν λιγότερο πετρέλαιο και περισσότερο φυσικό αέριο, ενώ οι ανανεώσιμες πηγές ενέργειας θα συνεχίσουν να αυξάνονται.
Το 2019 ήταν το τελευταίο «φυσιολογικό» έτος»
«Αυτού του είδους η αβεβαιότητα και η αστάθεια είναι το νέο φυσιολογικό - το 2019 ήταν το τελευταίο «φυσιολογικό» έτος», δήλωσε ο Erik Broekhuizen, διευθυντής θαλάσσιων ερευνών και συμβούλων στην εταιρεία μεσιτείας πλοίων Poten & Partners.
Οι αλλαγές στις προβλέψεις για τη ζήτηση πετρελαίου έχουν τραβήξει το χαλί από τις ιστορικές μακροπρόθεσμες παραδοχές για την ανάπτυξη της αγοράς πετρελαίου, δήλωσε ο Broekhuizen.
«Στο παρελθόν, μπορούσες πάντα να πεις ότι θα υπάρξει υγιής μακροπρόθεσμη αύξηση της ζήτησης, και αυτό λύνει πολλά προβλήματα με την πάροδο του χρόνου. Αυτό δεν μπορεί πλέον να θεωρείται δεδομένο», δήλωσε, αναφερόμενος στην ασθενέστερη ζήτηση στην Κίνα και την Ευρώπη.
Οι εισαγωγές της Κίνας μειώθηκαν κατά περίπου 3% πέρυσι, με την αύξηση των ηλεκτρικών και plug-in υβριδικών αυτοκινήτων και την αυξανόμενη χρήση υγροποιημένου φυσικού αερίου στα βαρέα φορτηγά της. Στην Ευρώπη, η μείωση της ικανότητας διύλισης και οι κυβερνητικές εντολές για μείωση του άνθρακα μείωσαν τις εισαγωγές αργού κατά περίπου 1%.
Νέοι προμηθευτές
Τα διυλιστήρια της Ευρώπης μείωσαν αρχικά τις ρωσικές εισαγωγές και αύξησαν τις αγορές πετρελαίου τόσο από τις ΗΠΑ όσο και από τη Μέση Ανατολή μετά την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία. Οι επιθέσεις σε πλοία στην Ερυθρά Θάλασσα μετά τον πόλεμο του Ισραήλ κατά της Γάζας ανέβασαν το κόστος της ναυτιλίας από τη Μέση Ανατολή. Τα διυλιστήρια αύξησαν τις εισαγωγές από τις ΗΠΑ και τη Γουιάνα σε επίπεδα ρεκόρ.
Οι εξαγωγές από το Ιράκ μειώθηκαν κατά 82.000 b/pd και οι εξαγωγές από τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα μειώθηκαν κατά 35.000 b/pd το 2024. Η Ευρώπη πρόσθεσε 162.000 b/pd από τη Γουιάνα και 60.000 bpd από τις ΗΠΑ.
Η κλιμάκωση των συγκρούσεων στη Μέση Ανατολή γύρω στα τέλη Σεπτεμβρίου και οι φόβοι για περισσότερες κυρώσεις από τον εκλεγμένο πρόεδρο των ΗΠΑ Ντόναλντ Τραμπ οδήγησαν σε στενότερη προσφορά και υψηλότερες τιμές του ιρανικού πετρελαίου. Αυτό ώθησε τα κινεζικά διυλιστήρια να εξετάσουν το πετρέλαιο από τη Δυτική Αφρική και τη Βραζιλία.
Νέα διυλιστήρια και αγωγοί
Το νέο διυλιστήριο Dangote της Νιγηρίας κατανάλωσε αρκετή εγχώρια ποσότητα για να διατηρήσει περίπου το 13% των εξαγωγών αργού της Νιγηρίας στη χώρα το 2024, από 2% το 2023, σύμφωνα με την Kpler. Αυτό μείωσε τις εξαγωγές της Νιγηρίας προς την Ευρώπη και η Νιγηρία εισήγαγε επίσης 47.000 bpd αμερικανικού WTI, κάτι ασυνήθιστο για έναν μεγάλο καθαρό εξαγωγέα.
Οι νέες δυνατότητες διύλισης που αναπτύσσονται στο Μπαχρέιν, το Ομάν και το Ιράκ, καθώς και το Dos Bocas στο Μεξικό είναι επίσης πιθανό να απορροφήσουν την παραγωγή πετρελαίου στις περιοχές αυτές.
Στον Καναδά, ο διευρυμένος αγωγός Trans Mountain μπορεί πλέον να μεταφέρει επιπλέον 590.000 bpd στην ακτή του Ειρηνικού, ανεβάζοντας τις εξαγωγές της χώρας μέσω του νερού στο ρεκόρ των 550.000 bpd το 2024.
Αυτό είχε μια πολλαπλή επίδραση: Με την αυξημένη ροή καναδικού αργού προς τη δυτική ακτή των ΗΠΑ, τα διυλιστήρια της περιοχής αγόρασαν λιγότερο αργό από τη Σαουδική Αραβία και τη Λατινική Αμερική, ενώ οι απευθείας αποστολές από τον Καναδά προς τις ασιατικές χώρες μείωσαν τις επανεξαγωγές από την ακτή του Κόλπου των ΗΠΑ.
Ενώ η Κίνα ήταν ο κύριος αγοραστής του Καναδά, το αργό βρήκε επίσης εισαγωγείς στην Ινδία, την Ιαπωνία, τη Νότια Κορέα και το Μπρουνέι και περισσότερα ασιατικά διυλιστήρια είναι πιθανό να αγοράσουν το πετρέλαιο, σημείωσαν οι αναλυτές.
Ο προτεινόμενος από τον Τραμπ δασμός 25% για το καναδικό και το μεξικανικό αργό, τους δύο κορυφαίους ξένους προμηθευτές πετρελαίου στις ΗΠΑ, θα μπορούσε επίσης να αλλάξει τις ροές πετρελαίου το 2025, ανέφεραν οι αναλυτές.