Ένα εργοστάσιο για κινεζικά ηλεκτρικά αυτοκίνητα «κατασκευασμένα στην Ευρώπη» βρίσκεται σε στάδιο σχεδιασμού. Και το 2025, στο Debrecen, θα τεθεί σε λειτουργία το μεγαλύτερο εργοστάσιο μπαταριών στην Ευρώπη - ένα έργο ύψους 7 δισεκατομμυρίων ευρώ του κινεζικού ηγέτη της παγκόσμιας αγοράς CATL. 

Ενώ οι υποστηρικτές αυτών των μεγάλων εργοστασίων υπογραμμίζουν την οικονομική ανάπτυξη και τη δημιουργία θέσεων εργασίας, οι επικριτές προειδοποιούν για τους περιβαλλοντικούς κινδύνους, τον αγώνα για επιδοτήσεις και την αυξανόμενη εξάρτηση της Ουγγαρίας από την Κίνα και τη Ρωσία ως προμηθευτή ενέργειας.

Επί του παρόντος, εργοστάσια μπαταριών για ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι υπό κατασκευή σε ολόκληρη την Ευρώπη, όχι μόνο στην Ουγγαρία. Η κινεζική CATL διαθέτει ήδη ένα εργοστάσιο μπαταριών στην ΕΕ, και μάλιστα στη Γερμανία. Το μεγαλύτερο εργοστάσιο στην Ουγγαρία θα είναι το δεύτερο εργοστάσιο της κινεζικής εταιρείας στην Ευρωπαϊκή Ένωση.

Η αρχική θέση είναι σαφής: Για να σταματήσει η κλιματική αλλαγή, οι επιστήμονες συμφωνούν ότι δεν πρέπει να καίγονται πλέον ορυκτά καύσιμα. Το μέλλον ανήκει στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Ο λόγος είναι ότι το διοξείδιο του άνθρακα από τα καυσαέρια των συμβατικών οχημάτων με κινητήρες ντίζελ ή βενζίνης εντείνει το φαινόμενο του θερμοκηπίου: Η Γη θερμαίνεται! Κατά συνέπεια, από το 2035, δεν θα μπορούν πλέον να πωλούνται στην Ευρωπαϊκή Ένωση νέα αυτοκίνητα με κινητήρες εσωτερικής καύσης, παρόλο που το λόμπι των κινητήρων εσωτερικής καύσης εξακολουθεί να προσπαθεί να ανατρέψει την απόφαση αυτή, μέχρι στιγμής χωρίς επιτυχία.

Αυτήν τη στιγμή, η Κίνα κυριαρχεί στην παγκόσμια αγορά μπαταριών για ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Για να μειωθεί η εξάρτηση από τις εισαγωγές από την Κίνα, τα κράτη μέλη της ΕΕ προσπαθούν να επεκτείνουν μαζικά την παραγωγή μπαταριών στο ευρωπαϊκό έδαφος. Έως το 2030, η παραγωγική ικανότητα στην Ευρώπη θα μπορούσε να ανέλθει σε 1,7 τεραβατώρες.

Η Ουγγαρία, ειδικότερα, προσπαθεί να προσελκύσει παραγωγούς μπαταριών στη χώρα - και, σύμφωνα με εκτιμήσεις εμπειρογνωμόνων, καταβάλλει πάνω από δύο δισεκατομμύρια ευρώ σε άμεσες και έμμεσες επιδοτήσεις για να το επιτύχει. Ήδη σήμερα στην Ουγγαρία δραστηριοποιούνται παραγωγοί μπαταριών από τη Νότια Κορέα. Έχουν ήδη συμβεί και τα πρώτα περιστατικά με διαρροές διαλυτών.

Τώρα και η Ουγγαρία στρώνει το κόκκινο χαλί για την Κίνα. Σύντομα στην Ουγγαρία θα κατασκευάζονται κινεζικά ηλεκτρικά αυτοκίνητα και κινεζικές μπαταρίες. Από γεωπολιτική άποψη, αυτό θα μπορούσε να αποτελεί μια επικίνδυνη στρατηγική, εκτιμά η Andrea Éltető από το Ινστιτούτο Παγκόσμιας Οικονομίας της Βουδαπέστης της Ακαδημίας Επιστημών της Ουγγαρίας: «Όλη αυτή η βιομηχανία (μπαταριών) θα απαιτεί το ένα τέταρτο της συνολικής κατανάλωσης ηλεκτρικής ενέργειας της Ουγγαρίας», επισημαίνει. Η παγίδα: Η Ουγγαρία εξακολουθεί να προμηθεύεται πετρέλαιο και φυσικό αέριο από τη Ρωσία!

Καθώς τώρα πρόκειται να τεθούν σε λειτουργία πρόσθετες ενεργοβόρες γραμμές παραγωγής μπαταριών, θα αυξηθούν οι συνολικές ενεργειακές απαιτήσεις της Ουγγαρίας. Όσον αφορά τον κινεζικό όμιλο CATL και το γιγαντιαίο εργοστάσιό του κοντά στο Debrecen, αυτό αντιπροσωπεύει ετήσια παραγωγική ικανότητα τουλάχιστον 100 γιγαβατωρών. Η επιστήμονας Éltető προειδοποιεί: «Η Ουγγαρία ολισθαίνει προς μια πολλαπλή εξάρτηση, καθώς εξαρτάται από τη Ρωσία για ενέργεια και τώρα, με τα πολλά κινεζικά εργοστάσια, αρχίζει να εξαρτάται και από την Κίνα. Η ουγγρική κυβέρνηση θέλει να αποτελεί κατά κάποιον τρόπο παγκόσμιο παράγοντα σε αυτό το γεωπολιτικό παιχνίδι, αλλά για την Ουγγαρία αυτό δεν σημαίνει μεγαλύτερη ανεξαρτησία, τουναντίον, σημαίνει ακόμη μεγαλύτερη εξάρτηση».

 

Πηγή: Euronews