Εμπνέουν αισιοδοξία οι πρωτοφανείς ενδείξεις αποσύνδεσης ανάμεσα στις εκπομπές καυσαερίων μιας οικονομίας και στην ανάπτυξή της. Συνήθως τα δύο μεγέθη, οι εκπομπές ρύπων και η ανάπτυξη, κινούνται παράλληλα

Οπως αναφέρει ο όμιλος ερευνών Rhodium Group, για δεύτερο συναπτό έτος οι εκπομπές καυσαερίων μειώθηκαν στις ΗΠΑ κατά περίπου 0,2% ενώ η οικονομία αναπτυσσόταν. «Η εξέλιξη ίσως αποτελεί την αρχή μιας προόδου στις προσπάθειες για μείωση των εκπομπών καυσαερίων και όχι απλώς μια παρενέργεια ορισμένων διαρθρωτικών μεταβολών στην οικονομία», τονίζεται.

Στις ΗΠΑ οι εκπομπές καυσαερίων έχουν μειωθεί κατά 20% συνολικά από το 2005, αλλά γενικά η χώρα έχει μείνει πίσω ως προς τους στόχους που έχει θέσει για την επόμενη δεκαετία.

Ο στόχος της κυβέρνησης Μπάιντεν για μείωση των εκπομπών καυσαερίων κατά τουλάχιστον 50% έως το 2030 σε σύγκριση με τα επίπεδα του 2005 προϋποθέτει ετήσια μείωση κατά περισσότερο από 7%. Ομως ο νέος πρόεδρος Ντόναλντ Τραμπ έχει δεσμευθεί ότι θα ανακαλέσει πολιτικές που στόχευαν στην οικονομία χωρίς άνθρακα, όπως οι φοροαπαλλαγές στις πράσινες επενδύσεις από το πακέτο Μπάιντεν. Η ανάλυση του Rhodium Group συμπεραίνει όπως αν ακυρωθεί πλήρως το πακέτο Μπάιντεν, θα αντιστραφεί η διαδικασία μείωσης των εκπομπών καυσαερίων. Θα είναι πάντως δύσκολο να ανακληθούν πλήρως αυτά τα μέτρα, με δεδομένο ότι και η βιομηχανία καθαρής τεχνολογίας έχει αναπτυχθεί σημαντικά στο διάστημα που μεσολάβησε από την πρώτη θητεία Τραμπ. Οπως τονίζει ο Κινγκ του Rhodium Group, «έχει ήδη δρομολογηθεί η διαδικασία στροφής προς την οικονομία χωρίς άνθρακα ό,τι κι αν συμβεί με την πολιτική για το περιβάλλον, και το ερώτημα είναι μόνο πόσο γρήγορα θα προχωρήσει».

Η μόλυνση έχει μειωθεί κατά 1,8% εν μέρει εξαιτίας της στροφής που έκανε η βιομηχανία από τη χρήση άνθρακα προς το φυσικό αέριο και τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας. Ο πετρελαϊκός κλάδος έχει, άλλωστε, μειώσει τις εκπομπές καυσαερίων κατά 3,7%, καθώς οι διάφορες πρακτικές καθαρής παραγωγής έχουν διευκολύνει τη μείωση των εκπομπών μεθανίου κατά την παραγωγή, επεξεργασία και διύλιση. Ο παράγοντας που έχει αποτρέψει την περαιτέρω πρόοδο είναι η ανάκαμψη των ταξιδιών, καθώς ενίσχυσαν την κατανάλωση βενζίνης και κηροζίνης με αποτέλεσμα να αυξηθούν κατά 0,8% οι εκπομπές καυσαερίων του κλάδου. Και ο ηλεκτρισμός που χρησιμοποιείται στα κλιματιστικά μηχανήματα οδήγησε σε αύξηση των εκπομπών καυσαερίων του τομέα της ενέργειας, μολονότι η παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας από αιολική και ηλιακή ήταν για πρώτη φορά μεγαλύτερη από εκείνη που παρήχθη από άνθρακα.

(από την εφημερίδα "ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ")