FT: Τα Ευρωπαϊκά Ναυπηγεία που Επισκευάζουν τα Αρκτικά Υγραεριοφόρα της Ρωσίας

FT: Τα Ευρωπαϊκά Ναυπηγεία που Επισκευάζουν τα Αρκτικά Υγραεριοφόρα της Ρωσίας
της Αρχοντίας Γ. Καλλιτέρη
Τρι, 14 Ιανουαρίου 2025 - 10:00

Ακόμη μία κερκόπορτα στο δυτικό μέτωπο εναντίον της Ρωσίας εντόπισαν οι Financial Times. Σύμφωνα με έρευνα της εφημερίδας, παρά τις κυρώσεις κατά του ρωσικού στόλου και τις προσπάθειες για μείωση των εσόδων της Μόσχας από τα ορυκτά καύσιμα, υπάρχουν ακόμα 

ναυπηγεία επί ευρωπαϊκού εδάφους που προσφέρουν υπηρεσίες σε τάνκερ που μεταφέρουν ρωσικό LNG από την Αρκτική.

Όπως υποστηρίζουν οι FT, το γαλλικό ναυπηγείο Damen και το δανικό Fayard A/S συνεχίζουν να φιλοξενούν και να επισκευάζουν αρκτικά υγραεριοφόρα που μεταφέρουν ΥΦΑ από τη μονάδα Yamal στη Σιβηρία. Με βάση τα εταιρείας Kpler, τα δύο ναυπηγεία έχουν εξυπηρετήσει 14 από τα 15 τάνκερ τύπου Arc7, με ορισμένα από αυτά να έχουν μεταβεί στις εγκαταστάσεις περισσότερες από μία φορές. Παρόλο που η εξυπηρέτηση των πλοίων δεν είναι παράνομη με βάση την ισχύουσα ευρωπαϊκή νομοθεσία, οι αναλυτές εξηγούν πως η υποστήριξη αυτών των σκαφών διευκολύνει τις ρωσικές εξαγωγές LNG, καθώς γλιτώνουν χρονοβόρες και κοστοβόρες παρακάμψεις προς άλλα μη-ευρωπαϊκά ναυπηγεία.

Η νέα αυτή ανακάλυψη αναδεικνύει την αδυναμία ή απροθυμία των ευρωπαϊκών κυβερνήσεων και επιχειρήσεων να εφαρμόσουν έναν ολιστικό αποκλεισμό των ρωσικών ενεργειακών συμφερόντων. Ειδικά ο τομέας του φυσικού αερίου αποτελεί την αχίλλειο πτέρνα της Ευρωπαϊκής Ένωσης, η οποία έχει επιβάλει απαγορεύσεις κατά του ρωσικού πετρελαίου και άνθρακα. Παράλληλα, ο γενικός στόχος για μείωση των εισαγωγών ρωσικού φυσικού αερίου προς την Ευρώπη υπονομεύεται από τις αυξανόμενες αγορές LNG από τις μονάδες της δυτικής Ευρώπης, με τα περισσότερα φορτία να προέρχονται από τη μονάδα Yamal.

Τα υγραεριοφόρα από τη Yamal μπορούν πλέον να ακολουθήσουν δύο διαδρομές: είτε τη δυτική, μέσω της βόρειας Ευρώπης και του Ατλαντικού, είτε την ανατολική, μέσω της ανατολικής Ασίας και του Ειρηνικού. Ωστόσο, η ανατολική διαδρομή είναι αρκετά πιο επικίνδυνη, ενώ η πρόσβαση είναι ανοιχτή μόνο κατά τους καλοκαιρινούς μήνες. Μολονότι το επιταχυνόμενο λιώσιμο των πάγων της Αρκτικής θα αυξήσει σύντομα το χρονικό περιθώριο των μεταφορών μέσω της ανατολικής διαδρομής, η δυτική διαδρομή θα συνεχίσει να αξιοποιείται όσο οι Ευρωπαίοι αγοραστές προμηθεύονται ρωσικό LNG.