εμπορίου εμπορευματοκιβωτίων από και προς τα λιμάνια της Ουκρανίας. Η παρούσα ανασκόπηση εξετάζει το εμπόριο φορτωμένων εμπορευματοκιβωτίων μόνο μέσω θαλάσσης, καθώς η πλωτή διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων στην Ουκρανία αποτελεί περίπου το 25% του συνόλου.
Ο κύκλος εργασιών των φορτωμένων εμπορευματοκιβωτίων αυξήθηκε σε όλες αυτές τις χώρες και η μεγαλύτερη αύξηση επιτεύχθηκε στην Ουκρανία (79%).
Κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου, το 53% των πλήρων εμπορευματοκιβωτίων που διακινήθηκαν εισήχθησαν, ενώ το 47% του όγκου εξήχθη. Υπολογίζεται ότι το μερίδιο των φορτωμένων εμπορευματοκιβωτίων ήταν 77% και τα κενά εμπορευματοκιβώτια αποτελούσαν το 22%.
Ο όγκος των εισαγωγών προς τις προαναφερθείσες χώρες αυξήθηκε κατά 19% σε σύγκριση με το 2023. Την υψηλότερη αύξηση του όγκου εισαγωγών παρουσίασε η Ουκρανία - 116%, ποσοστό ρεκόρ αύξησης.
Στη Ρουμανία σημειώθηκε αύξηση κατά 23%, ενώ στη Βουλγαρία σημειώθηκε μείωση κατά περίπου 3%. Οι εξαγωγές από τις χώρες αυτές αυξήθηκαν κατά σχεδόν 10%, κυρίως λόγω της αύξησης του όγκου των ουκρανικών και βουλγαρικών εξαγωγών κατά 64% και 14% (αντίστοιχα). Υπήρξε μικρή αύξηση του όγκου των εξαγωγών φορτίου στη Ρουμανία.
Έτσι, το ποσοστό του φορτωμένου όγκου που διακινήθηκε από κάθε χώρα κατά τους πρώτους εννέα μήνες του 2024 κατανέμεται ως εξής Ρουμανία - 70%, Βουλγαρία - 22%, Ουκρανία - 8%.
Αξίζει να σημειωθεί ότι η σημαντική αύξηση του όγκου στην Ουκρανία οφείλεται στην αποκατάσταση των απευθείας συνδέσεων τροφοδοσίας εμπορευματοκιβωτίων. Στις αρχές του 2024, μια τοπική εταιρεία διαμεταφορών ανέπτυξε μερικά πλοία που μεταφόρτωναν εμπορευματοκιβώτια από την Κωνστάντσα στο λιμάνι Chornomorsk. Αργότερα, η MSC και η Maersk ανέπτυξαν τα δικά τους πλοία από το Tekirdag και το Port Said, αντίστοιχα.
Ιστορικά, η Maersk, η MSC και η CMA CGM ήταν οι κορυφαίοι μεταφορείς στην περιοχή της Μαύρης Θάλασσας και το συνολικό τους μερίδιο στην αγορά ξεπερνούσε το 60% τα τελευταία χρόνια.
Όσον αφορά τις άλλες χώρες της Μαύρης Θάλασσας, ο κύκλος εργασιών φορτωμένων εμπορευματοκιβωτίων στο Νοβοροσίσκ αυξήθηκε κατά επτά τοις εκατό σε 570.000 TEU. Περίπου το 40 τοις εκατό αυτού του όγκου μεταφέρθηκε από την MSC και τους Τούρκους μεταφορείς στη Μαύρη Θάλασσα, ενώ το υπόλοιπο 60% μεταφέρθηκε από τοπικούς μεταφορείς στη Ρωσία. Ο συνολικός όγκος της Γεωργίας το 9μηνο 2023 έφτασε τα 518.000 TEU, ενώ η εκτίμησή μας είναι περίπου 15% χαμηλότερη για το 9μηνο 2024, όταν ο συνολικός όγκος αναμένεται να φτάσει περίπου τα 440.000 TEU.
Η πρόβλεψη για την αύξηση του κύκλου εργασιών εμπορευματοκιβωτίων στην περιοχή της Μαύρης Θάλασσας για το 2024-2025 δείχνει ότι η αύξηση θα ανέλθει σε 5-7% και θα ξεπεράσει τα 3 εκατομμύρια TEU το 2025. Ο κύριος μοχλός αυτής της ανάπτυξης θα είναι η περαιτέρω αποκατάσταση και επέκταση της απευθείας σύνδεσης εμπορευματοκιβωτίων με τους ουκρανικούς λιμένες.