Η προτεινόμενη δέσμη έχει σκοπό να ευθυγραμμίσει την νομοθεσία της ΕΕ με τον στόχο του 2030.
«Αυτή η επιβάρυνση μπορεί να οδηγήσει σε μείωση της ακτοπλοικής κίνησης κατά περισσότερο από 10% όταν εφαρμοσθούν τα μέτρα και η μειωμένη δραστηριότητα του κλάδου και ο χαμηλότερος αριθμός επισκεπτών στα νησιά της χώρας θα επιφέρει μείωση του ΑΕΠ κατά περισσότερο από 650 εκατομμύρια ευρώ το 2031. Θα υπάρξει επίσης μείωση κατά 16.000 χιλιάδες θέσεις εργασίας στο σύνολο της ελληνικής οικονομίας (νησιωτικές περιοχές και ηπειρωτική χώρα).
Η μελέτη περιλαμβάνει την εκτίμηση των επιδράσεων στη λειτουργία της εγχώριας επιβατηγού ναυτιλίας και κατά επέκταση στα οικονομικά μεγέθη των νησιωτικών περιοχών της χώρας από την εφαρμογή της νομοθεσίας που εντάσσεται στη δέσμη μέτρων “Fit for 55”».
Αυτά είπε χθες, στην ημερίδα του ΣΕΕΝ, ο πρόεδρος του ΙΟΒΕ Νικόλαος Βέττας, που επιμελήθηκε την σχετική έρευνα
Όπως αναφέρει η έρευνα, το 2022 η Ελλάς ήταν η χώρα με την μεγαλύτερη επιβατική κίνηση μέσω θαλάσσης στην ΕΕ. Η επιβατηγός ναυτιλία εκτιμάται ότι συνέβαλε 11,8 δισ. ευρώ σε όρους ΑΕΠ το 2023 (5,4% του συνόλου), υποστηρίζοντας συνολικά την απασχόληση 318 χιλ. εργαζομένων (6,9% του συνόλου).
Τα έσοδα των τουριστικών επιχειρήσεων στις νησιωτικές περιοχές αναμένονται να είναι μειωμένα σε σύγκριση με το σενάριο βάσης κατά 433 εκατ. ευρώ το 2031. Σοβαρές είναι οι οικονομικές επιπτώσεις στο σύνολο της οικονομίας το 2031: Προβλέπεται μικρότερο ΑΕΠ κατά 658 εκατ. ευρώ, λιγότερα έσοδα για το κράτος κατά 216 εκατ. ευρώ, 15.900 λιγώτερες θέσεις εργασίας στο σύνολο της οικονομίας.
Ο υπουργός Ναυτιλίας Χρ. Στυλιανίδης ανεφέρθη στην ανάγκη για άμεση ανανέωση του ακτοπλοικού στόλου, με νεότευκτα πράσινα, ασφαλή πλοία, η οποία θα διασφαλίζει την συνοχή όλης της νησιωτικής χώρας με ποιοτικούς και κυρίως, με αυστηρούς όρους ασφαλείας. Αναφερόμενος δε στην εξεύρεση/κάλυψη της απαιτούμενης χρηματοδότησης για την υλοποίηση των παραπάνω έργων, ο κ. υπουργός μετέφερε την δέσμευση των νέων μελών της Ευρωπαικής Επιτροπής, με τα οποίία είχε σειρά συναντήσεων προ ολίγων ημερών στις Βρυξέλλες, να συνεχίσει να υποστηρίζει τις πρωτοβουλίες και τα έργα που αποσκοπούν στην σύγχρονη και περιβαλλοντικά φιλική ναυτιλία, με τις ανάλογες λιμενικές υποδομές.
«Είμαι ιδιαίτερα ικανοποιημένος που με σκληρή και συστηματική δουλειά πετύχαμε να εξασφαλίσουμε σημαντικές ευρωπαικές χρηματοδοτήσεις μέσα από το ΕΣΠΑ και από άλλες πηγές για να υλοποιήσουμε τα έργα αυτά. Η διαπραγμάτευση συνεχίζεται. Είναι δύσκολη διαπραγμάτευση, αλλά πιστεύω ότι και εδώ θα έχουμε κάποια αποτελέσματα που θα βοηθήσουν πάρα πολύ στις μεγάλες πρωτοβουλίες μας, που αφορούν στο ΣΔΙΤ των άγονων γραμμών αλλά και τη χρηματοδότηση που θα έχουν οι εταιρείες μας για να φτάσουν στην πράσινη μετάβαση με έναν φυσιολογικό και ήπιο τρόπο».