Μια απαγόρευση, που γίνεται στο πλαίσιο της επιβολής αυστηρών μέτρων κατά του λογισμικού και του εξοπλισμού με προέλευση την Κίνα.
Η κυβέρνηση Biden επιχειρεί να αξιοποιήσει και το τελευταίο δευτερόλεπτο, προωθώντας κανονισμούς και αιτήματα χρηματοδότησης, για να ελαχιστοποιήσει την πιθανότητα να μπορέσει το επερχόμενο υπουργικό συμβούλιο να αναιρέσει την πρόοδο που έχει σημειωθεί στην ανάπτυξη των ηλεκτρικών οχημάτων τα τελευταία τέσσερα χρόνια.
Όμως έρχονται κάποιες ασυνήθιστες καταστολές για τα κινεζικά αυτοκίνητα, το λογισμικό, ακόμη και τα τσιπ, που κανείς δεν μπορεί να μαντέψει αν θα παραμείνουν στους επόμενους μήνες. Η τελευταία κίνηση των ΗΠΑ κατά των κινεζικών οχημάτων έρχεται μετά την ανακοίνωση του Υπουργείου Εμπορίου ότι εξετάζει παρόμοια μέτρα κατά των κινεζικών drones, μετά τις μεγάλες αυξήσεις των δασμών στις εισαγωγές ηλεκτρικών οχημάτων από την Κίνα που επιβλήθηκαν πέρυσι.
"Είναι πολύ σημαντικό γιατί δεν θέλουμε δύο εκατομμύρια κινεζικά αυτοκίνητα στους δρόμους και μετά να συνειδητοποιήσουμε ότι έχουμε έναν κίνδυνο", δήλωσε η Υπουργός Εμπορίου, Gina Raimondo, σε συνέντευξή της στο Reuters, επικαλούμενη -τις συνήθεις- ανησυχίες για την εθνική ασφάλεια.
Τον περασμένο Σεπτέμβριο, το υπουργείο της πρότεινε μια εκτεταμένη απαγόρευση στη χρήση βασικού κινεζικού λογισμικού και εξοπλισμού σε συνδεδεμένα οχήματα στους αμερικανικούς δρόμους, με τις απαγορεύσεις του λογισμικού να τίθενται σε ισχύ για τα μοντέλα του 2027 και εκείνες για τον εξοπλισμό το 2029. Επίσης, απαγορεύει στις κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες να δοκιμάζουν αυτόνομα οχήματα στους αμερικανικούς δρόμους.
Στους νέους κανονισμούς περιλαμβάνονται επίσης τα ρωσικά οχήματα και εξαρτήματα. Το Υπουργείο Εμπορίου των ΗΠΑ, ανέφερε ότι υπήρξαν κάποιες αλλαγές στους τελικούς κανόνες, όπως η εξαίρεση από τις απαιτήσεις για τα οχήματα βάρους άνω των 4,5 τόνων, κάτι που επιτρέπει στην κινεζική BYD να συνεχίσει να συναρμολογεί ηλεκτρικά λεωφορεία στην Καλιφόρνια.
Την Δευτέρα 13 Ιανουαρίου, το υπουργείο δήλωσε ότι σχεδιάζει να προτείνει σύντομα νέους κανόνες που θα αποκλείουν το κινεζικό λογισμικό και εξοπλισμό σε μεγαλύτερα εμπορικά οχήματα, όπως φορτηγά και λεωφορεία. Η τελική απόφαση όμως θα ληφθεί από την κυβέρνηση του νεοεκλεγμένου προέδρου Donald Trump.
Αξιοσημείωτη είναι η αλλαγή στην πολιτική, καθώς το υπουργείο δήλωσε ότι οι απαγορεύσεις που θα τεθούν σε ισχύ, δεν θα καλύπτουν το κινεζικό λογισμικό που αναπτύχθηκε πριν την εφαρμογή των νέων κανόνων, εφόσον δεν συντηρείται από κινεζική εταιρεία. Αυτό σημαίνει ότι οι εταιρείες General Motors και Ford, ενδέχεται να συνεχίσουν να εισάγουν κάποια οχήματα κινεζικής παραγωγής για την αμερικανική αγορά.
Η Συμμαχία για την Αυτοκινητοβιομηχανία, που εκπροσωπεί εταιρείες όπως η GM, η Toyota, η Volkswagen, η Hyundai και άλλους μεγάλους κατασκευαστές, επιχείρησε ανεπιτυχώς να εξασφαλίσει επιπλέον ένα έτος προθεσμίας για να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις σχετικά με τον εξοπλισμό.
Η Polestar, η σουηδική αυτοκινητοβιομηχανία που ανήκει στην κινεζική Geely, προειδοποίησε τον Οκτώβριο ότι χωρίς τροποποιήσεις, οι νέοι κανόνες του Υπουργείου Εμπορίου θα "απαγόρευαν ουσιαστικά" τη δυνατότητά της να πουλήσει τα οχήματά της στις ΗΠΑ. Αξιωματούχος της κυβέρνησης μάλιστα, δήλωσε ότι η Polestar αναμένεται να ζητήσει ειδική άδεια εξαίρεσης, κάτι που ωστόσο δεν επιβεβαιώνεται από την ίδια.
Το 2024, η κυβέρνηση Biden προχώρησε σε αυστηρές αυξήσεις των δασμών στα κινεζικά εισαγόμενα ηλεκτρικά οχήματα, ενώ τις προηγούμενες μέρες, συμπεριέλαβε την κινεζική εταιρεία μπαταριών CATL, στη λίστα των εταιρειών που κατηγορούνται για βοήθεια προς τον κινεζικό στρατό.
Θυμίζουμε πως ο εκλεγμένος πρόεδρος Donald Trump, ο οποίος αναλαμβάνει τα καθήκοντά του στις 20 Ιανουαρίου, επιθυμεί να εμποδίσει τις εισαγωγές κινεζικών αυτοκινήτων, αλλά φέρεται ανοιχτός στο ενδεχόμενο να επιτρέψει στις κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες να κατασκευάζουν οχήματα στις ΗΠΑ.
Πηγή: Top Gear Greece