Πρόκειται για υπαναχώρηση και πλήγμα για τις φιλοδοξίες της Ε.Ε. να γίνει ο μεγαλύτερος εκδότης πράσινων ομολόγων στον κόσμο, όμως αποδείχθηκε ότι το πρότυπο αυτό λειτουργούσε αποτρεπτικά για τους εκδότες ομολόγων, που συμμορφώνονται επί του παρόντος με τις κατευθυντήριες γραμμές του κλάδου.
H E.E. άρχισε να εκδίδει τέτοιους τίτλους το 2021, προτού οριστικοποιηθεί το εθελοντικό Ευρωπαϊκό Πρότυπο Πράσινων Ομολόγων για τη χρηματοδότηση έργων έως το 2026.
Τα νέα πρότυπα της Ε.Ε. έγιναν διαθέσιμα στους δανειολήπτες μόλις τον περασμένο μήνα, αν και κανένας εκδότης ομολόγων που παρακολουθεί το Bloomberg δεν τα έχει χρησιμοποιήσει μέχρι στιγμής. Ενώ οι κανόνες είναι εθελοντικοί, η ευθυγράμμιση με αυτούς είναι απαραίτητη εάν οι εκδότες θέλουν να διαθέσουν το χρέος τους ως «ευρωπαϊκό πράσινο ομόλογο».
«Ο εθελοντικός χαρακτήρας και οι εκτεταμένες απαιτήσεις του προτύπου πράσινων ομολόγων της Ε.Ε. ήδη αναμενόταν ότι θα επιβράδυνε την απορρόφηση από τους εκδότες πράσινων ομολόγων. Η έλλειψη ηγεσίας από την Ε.Ε. θα παρεμποδίσει περαιτέρω την υιοθέτηση του προτύπου», δήλωσε ο Τζέιμσον ΜακΛέναν, ερευνητής βιώσιμων οικονομικών στο BloombergNEF.
Οι κανόνες απαιτούν τουλάχιστον το 85% των εσόδων από ομόλογα να ευθυγραμμίζεται με την «πράσινη ταξινόμηση» της Ε.Ε., ουσιαστικά έναν κατάλογο φιλικών προς το περιβάλλον δραστηριοτήτων. Όλα τα έργα πρέπει επίσης να συμμορφώνονται με την προϋπόθεση ότι «δεν προκαλούν σημαντική βλάβη» στο περιβάλλον και πρέπει να είναι πιστοποιημένα από εξουσιοδοτημένο εκτιμητή πράσινων ομολόγων της Ε.Ε. που εποπτεύεται από την Ευρωπαϊκή Αρχή Κινητών Αξιών και Αγορών (ESMA). Αντίθετα, το τρέχον πλαίσιο πράσινων ομολόγων της Ε.Ε. βασίζεται σε κατευθυντήριες γραμμές της Διεθνούς Ένωσης Αγορών Κεφαλαίου.
Να σημειωθεί ότι η Ε.Ε. έχει αναδειχθεί σημαντικός παίκτης στην αγορά χρέους ESG (με βάση τα κριτήρια περιβάλλοντος, βιωσιμότητας και διακυβέρνησης). Πέρυσι τον Νοέμβριο ανακοίνωσε ότι εξέδωσε πράσινα ομόλογα αξίας άνω των 65 δισ. ευρώ στο πλαίσιο του Ταμείου Ανάκαμψης.
Ο Μπας Έικουτ, συμπρόεδρος των Πρασίνων στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, χαρακτήρισε «γελοία» την απόφαση της Επιτροπής να μην ευθυγραμμίσει τα ομόλογά της με το πρότυπο. «Προφανώς, η ίδια η Επιτροπή δεν πιστεύει στο δικό της πρότυπο και ουσιαστικά υπονομεύει την αξιοπιστία του πράσινου προτύπου που ισχυρίστηκε ότι έθεσε», ανέφερε σε δηλώσεις του στο Bloomberg.
Kαι άλλα ιδρύματα εντός της Ε.Ε. ενδέχεται να υιοθετήσουν το πρότυπο. Η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, η οποία εξέδωσε το πρώτο πράσινο ομόλογο το 2007, έχει δεσμευτεί για σταδιακή ευθυγράμμιση. Ωστόσο, κράτη-μέλη της Ε.Ε., όπως η Γερμανία, έχουν δηλώσει ότι δεν έχουν άμεσα σχέδια να τηρήσουν τους κανόνες.
«Το υψηλό κόστος της συμμόρφωσης με το εθελοντικό πρότυπο των ευρωπαϊκών πράσινων ομολόγων και ο περιορισμένος κόσμος των επενδύσεων που είναι ευθυγραμμισμένες με την πράσινη ταξινόμηση στις οποίες μπορεί να εφαρμοστεί, ενδέχεται να αποθαρρύνουν τους εκδότες να κάνουν πλήρη χρήση του προτύπου», ανέφεραν αξιωματούχοι της ΕΚΤ.
Την ίδια στιγμή, οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες κάλεσαν τις Βρυξέλλες να κάνουν μια «μεγάλη συμφωνία» με τον Ντόναλντ Τραμπ, ζητώντας από τους νομοθέτες μια επείγουσα ανάλυση του τι θέλει ο νέος πρόεδρος των ΗΠΑ για να αποφύγει έναν εμπορικό πόλεμο.
Η Acea, η ευρωπαϊκή ένωση αυτοκινητοβιομηχανιών, έστειλε χθες επιστολή στους ηγέτες της Ε.Ε. καλώντας τους να μην ανταποδώσουν τους απειλούμενους δασμούς του Τραμπ.
Περισσότερο από το 1/5 των εξαγωγών αυτοκινήτων της Ε.Ε. κατευθύνεται στις ΗΠΑ.
Πηγή: Ναυτεμπορική