Ο Ντόναλντ Τραμπ απείλησε την ΕΕ με εμπορικό πόλεμο αν δεν αγοράσει περισσότερο αμερικανικό πετρέλαιο και φυσικό αέριο. Όμως, παρά το γεγονός ότι οι Βρυξέλλες δηλώνουν ανοιχτές στην ιδέα αυτή, δεν έχουν τη δύναμη να αγοράσουν - και οι ευρωπαϊκές χώρες εισάγουν ποσότητες ρεκόρ φθηνότερου υγροποιημένου φυσικού αερίου από τη Ρωσία.

Το ερώτημα κατά πόσον η Ευρώπη μπορεί να ενεργήσει ως μπλοκ και να αγοράσει περισσότερα αμερικανικά καύσιμα προβάλλει σε μεγάλο βαθμό στις διατλαντικές σχέσεις μετά την ορκωμοσία του εκλεγμένου προέδρου των ΗΠΑ σήμερα Δευτέρα, αναφέρουν οι FT, παραθέτοντας μία σειρά από παραμέτρους που δύσκολα μπορούν να αγνοηθούν. 

«Η αγορά μεγάλης κλίμακας αγορά του πετρελαίου και του φυσικού αερίου από εμάς. Διαφορετικά, θα είναι ταρίφες μέχρι τέλους!!!» έγραψε ο Τραμπ στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης τον περασμένο μήνα.

Λίγο μετά την επανεκλογή του η πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν υποστήριξε την ιδέα: «Γιατί να μην αντικαταστήσουμε [το ρωσικό φυσικό αέριο] με αμερικανικό LNG;».

Αλλά το εκτελεστικό όργανο της ΕΕ δεν είναι αγοραστής φυσικού αερίου και μπορεί να κάνει ελάχιστα περισσότερα από το να σηματοδοτήσει στον εκλεγμένο πρόεδρο των ΗΠΑ ότι οι ευρωπαϊκές εταιρείες ενδιαφέρονται για το αμερικανικό LNG, λένε αξιωματούχοι και αναλυτές.

Το μπλοκ δεσμεύτηκε το 2022 να αγοράσει περισσότερο LNG από τις ΗΠΑ. Αξιωματούχοι λένε ότι δεν υπάρχουν άμεσα σχέδια για την επικαιροποίηση αυτής της υπόσχεσης.

«Ποιους όρους για να γίνει αυτό πρέπει να βρούμε; Δεν πρόκειται να επανεξετάσουμε τα πάντα στις 21 Ιανουαρίου», δήλωσε ένας αξιωματούχος της ΕΕ.

Το βασικό ζήτημα είναι η αδυναμία του μπλοκ να απεξαρτηθεί από τα φθηνότερα ρωσικά ορυκτά καύσιμα. Πέρυσι, οι εταιρείες της ΕΕ εισήγαγαν ποσότητες ρεκόρ υγροποιημένου φυσικού αερίου από τη χώρα.

«Αυτό το LNG θα έπρεπε να προέρχεται από τις Ηνωμένες Πολιτείες», δήλωσε ο Μάικ Σόμερς, διευθύνων σύμβουλος του Αμερικανικού Ινστιτούτου Πετρελαίου, της μεγαλύτερης ομάδας πίεσης για το πετρέλαιο και το φυσικό αέριο στις ΗΠΑ.

Φοβούμενη τη συμπίεση του εφοδιασμού μετά τη σταδιακή διακοπή της παροχής αερίου από αγωγούς της Μόσχας προς την Ευρώπη, η ΕΕ δεν έχει σταματήσει να απαγορεύει το LNG, όπως έκανε με τον ρωσικό άνθρακα - ή να θέτει ανώτατο όριο τιμών στο ρωσικό ΥΦΑ που μεταφέρεται με δεξαμενόπλοια, όπως συνέβη με το ρωσικό πετρέλαιο.

Αντ' αυτού, το μπλοκ έθεσε έναν ενδεικτικό στόχο για την πλήρη απεξάρτηση από όλα τα ρωσικά ορυκτά καύσιμα έως το 2027 και επέτρεψε στις κυβερνήσεις να απαγορεύσουν στους εξαγωγείς της χώρας να χρησιμοποιούν τις υποδομές φυσικού αερίου της ΕΕ. Ορισμένοι υπουργοί παραπονέθηκαν ότι αυτό δεν είναι αρκετό για να αναγκάσουν τις εταιρείες να σπάσουν τις υφιστάμενες συμβάσεις.



Το LNG θα μπορούσε να συμπεριληφθεί σε έναν νέο γύρο κυρώσεων, σύμφωνα με διπλωμάτες της ΕΕ που συμμετέχουν στις διαπραγματεύσεις, αλλά αυτό θα απαιτούσε ομόφωνη έγκριση και από τα 27 κράτη μέλη, με την Ουγγαρία και τη Σλοβακία να είναι πιθανό να αντιταχθούν.

Η κυβέρνηση του Αμερικανού προέδρου Τζο Μπάιντεν πρόσθεσε αυτό το μήνα δύο μικρότερες ρωσικές εγκαταστάσεις υγροποιημένου φυσικού αερίου στον κατάλογο κυρώσεων των ΗΠΑ, αλλά δεν δέχθηκε να συμπεριλάβει τη Yamal, έναν σημαντικό τερματικό σταθμό που προμηθεύει την Ευρώπη και άλλα μέρη του κόσμου.

Μια «πολύ λογική» κίνηση θα ήταν η κυβέρνηση του Ντόναλντ Τραμπ να εισαγάγει αυστηρότερες κυρώσεις στη Yamal, δεδομένου ότι ο επερχόμενος πρόεδρος επιδιώκει να προωθήσει περισσότερες αμερικανικές εξαγωγές υγροποιημένου φυσικού αερίου στην Ευρώπη, δήλωσε η Τατιάνα Μιτρόβα, αναλύτρια στο Κέντρο για την Παγκόσμια Ενεργειακή Πολιτική.

Η αμερικανική βιομηχανία είναι πεπεισμένη ότι διαθέτει υπεραρκετή πλεονάζουσα παραγωγική ικανότητα για να εκτοπίσει το ρωσικό LNG από το ευρωπαϊκό ενεργειακό μείγμα.

Η S&P Global Commodity Insights ανέφερε ότι συνολικά 10,3 εκατ. τόνοι LNG έχουν ήδη συμβληθεί για την Ευρώπη από αμερικανικά εργοστάσια υπό κατασκευή. Επιπλέον 9,5 εκατ. τόνοι είναι επίσης διαθέσιμοι για αγοραστές, μεταξύ άλλων και στην Ευρώπη. Αυτές οι ποσότητες υπερβαίνουν τους 17 εκατ. τόνους ρωσικού LNG που εισήγαγε η ΕΕ πέρυσι και «θα τεθούν σε λειτουργία το 2029 ή πολύ πριν από αυτό», δήλωσε η S&P.

Ο Τραμπ έχει υποσχεθεί να άρει το πάγωμα της νέας δυναμικότητας εξαγωγής υγροποιημένου φυσικού αερίου που είχε επιβληθεί από την προηγούμενη κυβέρνηση, ως μία από τις πρώτες ενέργειες της θητείας του.

Η ΕΕ έχει επίσης περιθώριο να εισάγει περισσότερο σε τερματικούς σταθμούς επαναεριοποίησης, οι οποίοι μετατρέπουν το μεταφερόμενο υγροποιημένο καύσιμο ξανά σε αέριο.

Η ευαισθησία στις τιμές, ωστόσο, αποτελεί μείζον ζήτημα. Παράλληλα με τον κατευνασμό του Τραμπ, η ΕΕ αγωνίζεται να προστατεύσει τις βιομηχανίες της και να μειώσει τις υψηλές τιμές της ενέργειας, ιδίως στη Γερμανία, τη μεγαλύτερη ευρωπαϊκή οικονομία.

Οι τιμές του φυσικού αερίου στην ΕΕ είναι περίπου υπερτριπλάσιες από ό,τι στις ΗΠΑ και παραμένουν πεισματικά υπερδιπλάσιες από ό,τι ήταν πριν από την πλήρους κλίμακας εισβολή της Μόσχας στην Ουκρανία το 2022.

«Το ζήτημα των τιμών είναι λεπτό και καθοριστικό», δήλωσε ένας ανώτερος αξιωματούχος της ΕΕ.

Ο Anatol Feygin, εμπορικός διευθυντής της εταιρείας εξαγωγής LNG Cheniere Energy με έδρα το Χιούστον, δήλωσε στους Financial Times ότι οι εμπορικές αποφάσεις και τα μηνύματα των τιμών θα καθορίσουν τις ροές LNG από τις ΗΠΑ προς την Ευρώπη και όχι τα κυβερνητικά διατάγματα.

«Οι ΗΠΑ είναι πολύ διαφορετικές από το Κατάρ και άλλα μέρη του κόσμου. Δεν υπάρχουν άμεσες συναλλαγές μεταξύ κυβερνήσεων», δήλωσε.

Ένας τρόπος για να εμπλακούν οι Βρυξέλλες ή άλλες κυβερνήσεις της ΕΕ είναι να δημιουργηθεί ένα στρατηγικό απόθεμα υγροποιημένου φυσικού αερίου που θα μπορούσε να περιλαμβάνει αμερικανικά φορτία, πρότεινε ο Feygin.

Η ζήτηση της ΕΕ για φυσικό αέριο αναμένεται να μειωθεί έως και 25% έως το 2030 σε σύγκριση με τα επίπεδα του 2023, σύμφωνα με τις προβλέψεις του Διεθνούς Οργανισμού Ενέργειας, ενώ χώρες όπως το Κατάρ και ο Καναδάς πρόκειται επίσης να θέσουν σε λειτουργία περισσότερη παραγωγή.

«Βρισκόμαστε στην αρχή ενός νέου κύματος προσφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου», δήλωσε ο Michael Stoppard, επικεφαλής της παγκόσμιας στρατηγικής για το φυσικό αέριο στην S&P Global Commodity Insights. «Κάθε χρόνο που περνάει, γίνεται ευκολότερο για την Ευρώπη να παρατάξει εναλλακτικές λύσεις για το ρωσικό LNG - ειδικά από το 2026 και μετά».