Η Λιθουανία ετοιμάζεται να ενταχθεί στην ελίτ της ναυτιλιακής βιομηχανίας με τη δρομολόγηση ενός πρωτοποριακού υδρογονοκίνητου πλοίου που θα παρέχει λιμενικές υπηρεσίες. Το πλοίο, το οποίο έπλευσε πρόσφατα στο ναυπηγείο West Baltic Shipyard, είναι από τα πρώτα που υιοθετούν την τεχνολογία υδρογόνου και θα αναπτυχθεί για την Κρατική Αρχή Θαλασσίων Λιμένων της Klaipeda σε συνεργασία με την Baltic Workboats.

Αυτό το ναυπηγικό έργο συνολικής αξίας 12 εκατομμυρίων ευρώ ανατέθηκε πέρυσι από τη Λιμενική Αρχή για ένα δεξαμενόπλοιο που θα έχει μήκος 42 μέτρα. Θα γίνει το πρώτο πράσινο πλοίο υδρογόνου, με ηλεκτροκίνηση στη Λιθουανία και ένα από τα λίγα στον κόσμο.

Το σύστημα ενέργειας του πλοίου θα αποτελείται από δύο ηλεκτροκινητήρες που θα τροφοδοτούνται από μπαταρίες 2.000 kWh και ένα καινοτόμο σύστημα κυψελών καυσίμου υδρογόνου. Ανάλογα με την ένταση των εργασιών, η λιμενική αρχή αναφέρει ότι το δεξαμενόπλοιο θα μπορεί να λειτουργεί στο λιμάνι της Klaipeda έως και 36 ώρες χωρίς πρόσθετη φόρτιση ενέργειας.

«Δεν δρομολογήσαμε μόνο ένα δεξαμενόπλοιο, αλλά και μια νέα προσέγγιση για τις λιμενικές εργασίες - καθαρότερη, εξυπνότερη και πιο φιλική προς το περιβάλλον», δήλωσε ο Algis Latakas, γενικός διευθυντής της Κρατικής Λιμενικής Αρχής Klaipeda. «Αυτό το πρώτο πλοίο που λειτουργεί με υδρογόνο και ηλεκτρική ενέργεια δεν είναι μόνο μια καινοτόμος τεχνολογική λύση, αλλά και ένα σημαντικό βήμα για την ενίσχυση της εικόνας της Λιθουανίας ως ένα σύγχρονο ναυτιλιακό έθνος».

Η κύρια λειτουργία του βυτιοφόρου θα είναι η συλλογή ομβρίων υδάτων, λυμάτων, λάσπης και σκουπιδιών, καθώς και η εξασφάλιση αποτελεσματικής διαχείρισης αποβλήτων. Το πλοίο θα είναι εξοπλισμένο με ειδικές δεξαμενές και μια σύγχρονη μονάδα επεξεργασίας ομβρίων υδάτων που θα επιτρέπει τη μεταφορά του επεξεργασμένου νερού στις εγκαταστάσεις επεξεργασίας λυμάτων της πόλης. Το δεξαμενόπλοιο θα είναι έτοιμο να λειτουργήσει όλο το εικοσιτετράωρο και θα συλλέγει έως και 400 κυβικά μέτρα υγρών αποβλήτων.

Σύμφωνα με τους ισχύοντες κανόνες, τα πλοία είναι υποχρεωμένα να παραδίδουν τα απόβλητα που παράγουν κατά την άφιξή τους και πριν φύγουν από το λιμάνι της Klaipeda. Τον Ιούνιο του 2024, μια συμβολική τελετή τοποθέτησης της καρίνας στο ναυπηγείο West Baltic Shipyard του West Baltic Shipyard Group σηματοδότησε την έναρξη της κατασκευής του πλοίου. Το πλοίο αναμένεται να τεθεί σε υπηρεσία πριν από το τέλος του 2025.

Το κύτος έχει κατασκευαστεί και βαφτεί, ενώ έχουν τοποθετηθεί σωληνώσεις, βαλβίδες, ψυγεία, γραμμές άξονα, πτερύγια πηδαλίου, θερμομόνωση και μόνωση κατά της πυρκαγιάς. Μόλις το δεξαμενόπλοιο μετακινηθεί στο νερό, θα εγκατασταθεί ο εξοπλισμός του μηχανοστασίου, θα εξοπλιστεί το εσωτερικό του τιμονιού, θα εγκατασταθούν οι ηλεκτρικές καλωδιώσεις και οι κύριες ηλεκτρικές μηχανές, θα εγκατασταθεί το σύστημα υδρογόνου και θα πραγματοποιηθούν άλλες εργασίες που είναι απαραίτητες για τη λειτουργία του πλοίου.

Η Λιμενική Αρχή ήταν επιφορτισμένη με τη συλλογή αποβλήτων από τα εισερχόμενα πλοία και η εταιρεία αποφάσισε να χρησιμοποιήσει σύγχρονο και φιλικό προς το περιβάλλον εξοπλισμό για να βελτιώσει περαιτέρω την ποιότητα της υπηρεσίας συλλογής αποβλήτων του πλοίου.