δεξαμενόπλοιων που δεν υπόκεινται στις κυρώσεις των ΗΠΑ, σύμφωνα με traders και στοιχεία από το χώρο της ναυτιλίας. Υπενθυμίζεται ότι η Ουάσιγκτον επέβαλε νέες κυρώσεις στις 10 Ιανουαρίου που έχουν βάλει στο στόχαστρο τη ρωσική αλυσίδα εφοδιασμού πετρελαίου, με αποτέλεσμα οι ναύλοι των δεξαμενόπλοιων να εκτοξευθούν καθώς ορισμένοι αγοραστές και λιμάνια στην Κίνα και την Ινδία δεν δέχονται πλοία που έχουν μπει στο καθεστώς των συγκεκριμένων κυρώσεων.
Έτσι, οι προσφορές για το Μάρτιο του ρωσικού αργού ESPO Blend που εξήχθη από το λιμάνι Kozmino του Ειρηνικού εκτινάχθηκαν σε premium ύψους 3-5$ το βαρέλι σε σχέση με το ICE Brent για παραδόσεις εκτός πλοίου (DES) στην Κίνα, μετά την αύξηση των ναύλων για δεξαμενόπλοιο τύπου Aframax κατά αρκετά εκατομμύρια δολάρια, είπαν τρεις traders που εμπλέκονται στο εμπόριο της εν λόγω ποικιλίας αργού. Πριν από τις κυρώσεις του Ιανουαρίου, η ισχυρή χειμερινή ζήτηση και οι σταθεροποιητικές τιμές για τις ανταγωνιστικές ποικιλίες από το Ιράν αύξησαν τα ασφάλιστρα spot για αποστολή αργού ESPO Blend στην Κίνα κατά περίπου 2 δολάρια το βαρέλι, το υψηλότερο επίπεδο από την έναρξη του πολέμου στην Ουκρανία το 2022, ο απόηχος της οποίας είχε προκαλέσει εκπτώσεις έως και $6.
Παράλληλα, στην Ινδία, ο οικονομικός διευθυντής της Bharat Petroleum Corp Ltd δήλωσε στο Reuters την περασμένη εβδομάδα ότι δεν έχει λάβει νέες προσφορές για τις παραδόσεις Μαρτίου, όπως λάμβανε συνήθως, και αναμένει ότι ο αριθμός των φορτίων που είναι διαθέσιμα για τον Μάρτιο θα μειωθεί σε σχέση με τον Ιανουάριο και τον Δεκέμβριο.
Η Ινδία λαμβάνει συνήθως προσφορές για ρωσικό αργό κατά τα μέσα κάθε μήνα. Το ρωσικό αργό αντιπροσώπευε το 36% των εισαγωγών της Ινδίας και σχεδόν το ένα πέμπτο των εισαγωγών της Κίνας το 2024. Οι τελευταίες κυρώσεις στοχεύουν δεξαμενόπλοια που μεταφέρουν περίπου το 42% των θαλάσσιων εξαγωγών πετρελαίου της Ρωσίας, κυρίως προς την Κίνα, σύμφωνα με την εταιρεία ανάλυσης Kpler, αν και τα δεξαμενόπλοια που υπόκεινται σε κυρώσεις εκφορτώνουν σταδιακά πετρέλαιο στην Κίνα και την Ινδία κατά τη διάρκεια μιας περιόδου απαλλαγής (waiver period). Οι ΗΠΑ διευκρίνισαν στην Ινδία ότι τα δεξαμενόπλοια που είναι φορτωμένα με ρωσικό πετρέλαιο πρέπει να εκφορτώσουν έως τις 27 Φεβρουαρίου στο πλαίσιο των κυρώσεων, όπως δήλωσε στους δημοσιογράφους την περασμένη Παρασκευή ο υπουργός Πετρελαίου της Ινδίας Pankaj Jain. Οι πληρωμές για πετρέλαιο στα πλοία που υπόκεινται στις νέες κυρώσεις πρέπει να εκκαθαριστούν έως τις 12 Μαρτίου, όπως πρόσθεσε.
Καθυστερήσεις στα λιμάνια
Στην Κίνα, τα δεξαμενόπλοια στα οποία επιβλήθηκαν οι πρόσφατες κυρώσεις αντιμετωπίζουν καθυστερήσεις στην εκφόρτωση πετρελαίου παρά την εκπλήρωση των απαιτήσεων απαλλαγής (waiver requirements). Τρια από αυτά εκφόρτωσαν αργό ρωσικό τύπου ESPO και Sokol στο διάστημα 15-17 Ιανουαρίου, ενώ το δεξαμενόπλοιο Olia εκφόρτωσε στο λιμάνι Yantai της Shandong την Κυριακή αφού μετέφερε το φορτίο ESPO για σχεδόν τρεις εβδομάδες, σύμφωνα με στοιχεία του LSEG.
Το δεξαμενόπλοιο Huihai Pacific εξακολουθεί να περιμένει να ξεφορτώσει στο Tianjin μετά τη φόρτωση αργού τύπου ESPO στις 5 Ιανουαρίου, ενώ, την ίδια στιγμή, το Viktor Titov κατευθύνεται στο Qingdao μετά τη φόρτωση πετρελαίου ποικιλίας Sokol στις 6 Ιανουαρίου, σύμφωνα με στοιχεία της LSEG.
Στην Ινδία, εννέα δεξαμενόπλοια στα οποία επιβλήθηκαν πρόσφατα κυρώσεις έχουν εκφορτώσει πετρέλαιο από τις 10 Ιανουαρίου, με πολλά να μεταφέρουν αργό τύπου Urals καθ' οδόν, σύμφωνα με στοιχεία της LSEG.
Οι κυρώσεις των ΗΠΑ και η απαγόρευση που επιβλήθηκε στις αρχές αυτού του μήνα από το Shandong Port Group της Κίνας θα οδηγήσουν τα διυλιστήρια στην επαρχία Shandong να χάσουν έως και 1 εκατομμύριο βαρέλια ημερησίως από την προμήθεια αργού στο εγγύς μέλλον, όπως ανέφερε η συμβουλευτική FGE.
Τα ανεξάρτητα διυλιστήρια μειώνουν τις ροές τους καθώς η εναλλακτική προσφορά είναι πιο δαπανηρή, σύμφωνα με την FGE, αναμένοντας περικοπές διυλιστικών ροών ύψους 400.000 βαρελιών την ημέρα μέχρι τον Φεβρουάριο. Ο ανώτερος αναλυτής της Kpler, Xu Muyu, αναμένει ότι οι εισαγωγές στην Κίνα αργού πετρελαίου από τη ρωσική Άπω Ανατολή θα παραμείνουν χαμηλές για τις επόμενες εβδομάδες, αφού ήδη υποχώρησαν στο χαμηλότερο επίπεδο των τελευταίων έξι μηνών των 717.000 βαρελιών την ημέρα την περασμένη εβδομάδα.
Όσον αφορά την Ινδία, η FGE ανέφερε ότι η χώρα αντιμετωπίζει διακοπές ύψους 450.000 βαρελιών την ημέρα στον εφοδιασμό της με ρωσικό αργό, ωστόσο τα διυλιστήρια εκμεταλλεύονται την περίοδο εκκαθάρισης.
Η Ινδία είχε χαμηλότερες προμήθειες από τη Ρωσία τον Δεκέμβριο και τον Ιανουάριο σε σύγκριση με τους προηγούμενους έξι μήνες. Τα ινδικά διυλιστήρια αναζήτησαν εναλλακτικές προμήθειες από τη Μέση Ανατολή, την Αφρική και τις ΗΠΑ για τον Μάρτιο και τον Απρίλιο, καθώς αναμένουν ότι ο ρωσικός εφοδιασμός θα περιοριστεί, ανέφερε το Reuters.